effektiv algätare

#1 - 21 oktober 2008 16:11
Har nu fått lite fina prickar i nya karet, mycket pga av en mindre chockstart och undrar vad för firrar eller snäckor man ska ha om man vill ha effektiva algätare.

Har ett 720l med 5 olika växter så dom får inte komma till skada, sen är det kardinaltetror,tigerbarber,rödmunstetror,glödbandstetror,marmorgurami,eldstjärt,pleco l003,Långnosad synodontis, ögonfläcks-synodontis

Så vad ska man införskaffa och ungefär hur många?
#2 - 21 oktober 2008 17:15
Jag är ingen expert i ämnet men har nyligen skaffat två siamesiska algätare som har varit jätteduktiga på att äta alger på växter och roten i mitt 90 l akvarium, dessutom är de väldigt fina. Kan varmt rekommendera dem.

malu
#3 - 21 oktober 2008 17:40
malu skrev:
Jag är ingen expert i ämnet men har nyligen skaffat två siamesiska algätare som har varit jätteduktiga på att äta alger på växter och roten i mitt 90 l akvarium, dessutom är de väldigt fina. Kan varmt rekommendera dem.

malu

Ingen bra idé ihop med Eldstjärt.
Men jag kan hålla med om att de är himla bra på tofsalger och liknande, och mycket charmerande :D
#4 - 21 oktober 2008 17:44
Vet faktiskt ingen bra algeätare som äter gröna prick alger. Fick lära mig att de uppstår av låg fosfat halt.
PMDD hjälper till att få bort problemet:).

Lycka till
#5 - 21 oktober 2008 18:45
Nej någon algätare lär inte lösa problem med prickalger. De triggas mycket riktigt av låga fosfatvärden.

PMDD är svaret.
#6 - 21 oktober 2008 19:55
Det stämmer. vare sig snäckorna eller ancistrusen eller siamesen bryr sig särskilt mycket om prickalgerna. Algskrapa och mer fosfat är det som behövs.
#7 - 21 oktober 2008 20:12
hmm kör pmdd redan, tror mer detta beror på att det inte infunnit sig nån riktig balans än, har tyvärr inte po4 i mitt kit, men ska in och köpa det å se vad det säger
#8 - 21 oktober 2008 20:20
vmax4ever skrev:
hmm kör pmdd redan, tror mer detta beror på att det inte infunnit sig nån riktig balans än, har tyvärr inte po4 i mitt kit, men ska in och köpa det å se vad det säger

Kan det inte vara ljuset som är för dåligt då :confused:
Att göda med PMDD och ha dålig belysning gör väl att växtnäringen inte kommer till nytta på samma sätt som med rätt belysning [:o] Eller :confused:
#9 - 22 oktober 2008 14:19
4st aquarelle på 150cm vardera ger nog inte dåligt ljus, prickarna har börjat avta nu iaf, och inget po4 test fanns att köpa hemma så blir att beställa
#10 - 22 oktober 2008 16:18
det finns många algätare men någon effektiv tvivlar jag på

Annons