Effektiv yngeluppfödning

#1 - 7 mars 2004 12:25
Hej!

Har en massa yngel från olika levandefödare, och många fler på gång.

Jag flyttar dem nu till flajboxar som där jag tänkte försöka föda upp dem relativt snabbt, men sunt. Inga tillsatser av salt eller medicin i vattnet.

Dagens förutsättningar. 1 liter vatten per yngel, konstant tillgång på mat, (varierar idag med krossade pellets, malda flingor, frystorkade röda mygg och för de lite äldre mosade ärtor) och vattenbyte varannan dag är några av förutsättningarna, men har ni tips andra faktorer för att yngel skall växa snabbt och "sunt"?

Hur lång tid skall det vara ljust?
Vilken temperatur?
Betyder kH något för dem?
Vllken sorts mat är bäst?
Växter?

Alla tips är välkomna!

#2 - 7 mars 2004 12:35
Mina erfarenheter säger att ljuse och växter inte har någon större betydelse. Bara de har någon form av inredning som de kan gömma sig i. Tempen brukar jag ha mellan 25-26c. Jag börjar mata med frusen artemia så fort de kan ta detta, det är helt klart bäst då de får "jaga" fodret. Krossat foder av typ granulat och flingor tycker jag bara skitar ner i förhållande till vad de får i sig. Då de i huvudsak är växtätare så brukar jag se till så det alltid finns alger i burken så de har konstant tillgång till mat.
#3 - 7 mars 2004 13:33
Ursprungligen skickat av Oscar Cederqvist

Då de i huvudsak är växtätare så brukar jag se till så det alltid finns alger i burken så de har konstant tillgång till mat.

Heeee...Ursäkta men generaliserar inte du lite väl mycket i påståndet!!!

Citat från Zoopet om levandefödare.

I sin naturliga miljö lever de oftast av små ryggradslösa djur, men i akvarium tar de vad som bjuds. Ger man dem en varierad kost med frysfoder, flingor och granulat är det fullt tillräckligt även om de, i likhet med alla andra fiskar, naturligtvis uppskattar <b>levande foder</b>.

En del arter som black mollyn (Poecilia spenops) äter också alger och om det inte finns tillräckligt med alger i akvariet skall de ges ett vegetabiliskt foder.

#4 - 7 mars 2004 14:58
Ursprungligen skickat av swetrot

Dagens förutsättningar. 1 liter vatten per yngel, konstant tillgång på mat, (varierar idag med krossade pellets, malda flingor, frystorkade röda mygg och för de lite äldre mosade ärtor) och vattenbyte varannan dag är några av förutsättningarna, men har ni tips andra faktorer för att yngel skall växa snabbt och "sunt"?

Jag tycker att du ger dej själv svaren mycket bra å rätt så som du tänker...Ett råd kan vara att du evän ger dom lax-foder det växer firrarna bra på.
8-10 timmar att du har belysningen på är det rätt så okey.
#5 - 7 mars 2004 15:19
Heeee...Ursäkta men generaliserar inte du lite väl mycket i påståndet!!!

Jo, det gör jag nog:)

Jag menar att de ska ha alger att tugga på hela tiden och att man ska kompletera med frysfoder eller levande. Det blev lite luddigt.

#6 - 7 mars 2004 17:31
Själv har jag erfarenheten att ynglen lätt föräter sig om dom har kostant tillgång till mat. Mina molly-yngel blir väldigt svällda över magen och blir stillastående vid botten när jag matat lite för mycket. så länge det finns mat så äter dom! Dom verkar mycket piggare när jag bara matar 2 ggr per dag.

Hälsningar
Linn
#7 - 8 mars 2004 07:39
En lite sak som jag erfarit är att yngel i strömmande vatten växer fortare än de i stillastående. Desto mer strömt desto snabbare har de växt. Men sen vet jag inte om jag tycker det är så bra att ynglen växer för fort då detta oftast leder till att honorna går med vuxna för tidigt och i många fall förökar sig tidigare än de bör vilket i sin tur leder till att de ofta dör efter yngling.. Skulle vara intressant att veta motivet till "turbouppfödningen"?..

Mvh
/Lina

Annons