Effektivitet - pansarmalar

#1 - 25 juni 2006 19:14
[FONT=Century Gothic]Hur pass effektiva på renhållning är pansarmalar egentligen, har aldrig haft någon men är väldigt sugen på att skaffa några..[/FONT]
[FONT=Century Gothic]Har ett nystartat Sydamerikanskt 105l kar som ska få bekanta sig med lite dvärgciklider sen när vattnet är moget. det kommer vara rätt mycket växter.. många marktäckande..[/FONT]
[FONT=Century Gothic][/FONT]
[FONT=Century Gothic]Skulle pansarmalar vara bra att ha då? Är de bra på att hålla rent botten + inredning från alger, matrester osv. Har Ancistrus i ett annat kar, men jag är nyfiken på något nytt...[/FONT]
[FONT=Century Gothic]Hur många pansarmalar skulle jag kunna ha? Äter de sönder växterna?[/FONT]
[FONT=Century Gothic][/FONT]
[FONT=Century Gothic]Jag har tusen frågor.. tycker inte infon på artbeskrivningarna säger mig så mycket.. vill ha svar från någon med egna erfarenheter :)[/FONT]
#2 - 25 juni 2006 20:12
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Pansarmalar är inga algätare, så några alger eller växter kommer dom inte att äta på, däremot kommer dom säkert böka upp dina marktäckare ;)[/COLOR][/FONT]
#3 - 25 juni 2006 20:15
ancistrusar

köp några små ancistrus de käkar fint med alger
#4 - 25 juni 2006 20:17
Vad du än gör, skaffa ett litet gäng med pansarmalar! De är både effektiva som matrestätare och fina att titta på. Det finns många olika sorter att välja mellan, så det är bara att vraka och välja.
Personligen så tycker jag att du ska köpa minst 5st till ditt 105 liters kar.
#5 - 27 juni 2006 16:48
Okej.. dubblas budskap.... gräver de mycket i sanden?... men jag tror att de marktäckande växterna har hunnit rotat sig ordentligt innan jag slänger ner några fiskar där.. har bara haft karet i gång i 1 vecka..
Ancistrus har jag en... men min erfarenhet är att de äter sönder växterna...
#6 - 27 juni 2006 19:07
ancistrusar går på växter om det inte finns tillräckligt med alger i karet, pansarmalar "gräver" inte direkt i sanden, de mer bökar runt i den men jag tror inte som kommer att böka upp dina växter så, men som ansjo säger skaffa ett gäng pansarmalar på 5 st så kommer det att gå bra:D

MVH Macke_fisk

Annons