Effektivt filter som ska vara scalare-vänligt

#1 - 12 februari 2008 10:34
Jo jag är i behov av ett nytt innerfilter.

Jag skulle behöva ett effektivt med bra kapacitet men vettigt utformat så scalarerna inte tar stryk.

Sitter just nu med ett något underdimensionerat filter som är lagomt till mitt 30liters yngelakvarium och jag har 60 liter till scalarerna.

Det gamla hade bra vattenflöde men vågar inte köra med det till scalarerna.

Skulle behöva lite tips på bra filter, gärna med god kapacitet upp till 100-150 liter då det kommer bytas lite kar.

mvh / M
#2 - 12 februari 2008 10:57
Du har säkert listat ut det själv men skalarer blir lite större än att ha i ett 60 liters för att dom ska må väl ;)

Dom är kanske små vilket du inte skriver nånting om.

Ett lagom kar och filter till skalarer är allt från eheims 2213 ytterfilter och 200 liters kar till ett fluval 2+ innerfilter eller större.
#3 - 12 februari 2008 11:45
drd skrev:
Du har säkert listat ut det själv men skalarer blir lite större än att ha i ett 60 liters för att dom ska må väl ;)

Dom är kanske små vilket du inte skriver nånting om.

Ett lagom kar och filter till skalarer är allt från eheims 2213 ytterfilter och 200 liters kar till ett fluval 2+ innerfilter eller större.

Det är sant. Har för avsikt att testa odling av dem men ska byta akvarium till dem. troligtvis ett 160Liters modell som är lite högre och kortare. Just nu är fiskarna rätt små och har enbart 3 par tillsammas med en mal.

Har kollat på Eheim 2212:

Pumpeffekt: 650 l/h
Akvariestorlek: upp till 200 l

Sist jag hade ett sådannt kraftfullt filter i samma utförande så hittade jag 3st döda på filtret dagen efter.

Det jag är rädd för att det blir samma nu. Jag måste ha större kar och drastiskt öka filtreringen, så stor filtreringsyta är väl ett måste.
#4 - 12 februari 2008 12:19
AquaEl turbo innefilter är bra.
Annars har du ju bluewave filtrerna från marex.

Även seras bio innefilter är bra.

Samtliga kan du reglera så att de passar ditt nuvarande kar och även i viss mån ditt nya om det inte blir större än 150liter.
Bluewave och seras bio innefilter mäktar med större kar utan att för den skull blåsa runt fiskarna.
#5 - 12 februari 2008 19:06
Aquael fan serien är bra, går att reglera flöde och få spridning på utloppet, har själv av dessa med scalarer som trivs, bara att satsa på den största av dom som du kan få plats med för flödet blir aldrig för högt ju :)
Dessutom tysta och billiga.
#6 - 12 februari 2008 19:25
Strilrör brukar vara den bästa lösningen för att få ett bra flöde utan starka strömmar.
#7 - 12 februari 2008 20:49
Japp strilrör är ett mycket bra sätt att slippa jettstrålar från innerfiltren. Har själv det till mitt stora akvarium med skalarer i. Har 2st Eheim 2252 på 1200l/h styck.

Eheim 2048 med om möjligt en extra filtermodul är ett grymt bra innerfilter. Kostar en del men kvalitén är därefter.
#8 - 12 februari 2008 20:57
Köp ett ytterfilter istället.
#9 - 12 februari 2008 21:02
rsoderberg skrev:
Köp ett ytterfilter istället.
instämmer!!! hög filtreringsförmåga och inte så strömmt = bra miljö för skalare;)

Annons