Effektivt internt filter?

#1 - 26 februari 2018 16:38
Någon som kan tipsa om detta som har egen erfarenhet? Tyst ska det vara också :)
Kommande kar 144L med liten fiskbelastning.
Blir väldigt glad om någon svarar eftersom jag inte får något svar i min egen tråd (har raderat två frågor där)

//Inger
#2 - 26 februari 2018 16:55
Hej Inger jag har betat mig igenom det mesta i innerfilterväg och inget har jag tyckt fungerat så jag vill inte rekommendera något faktiskt. Antingen sett fult ut i akvariet eller varit ineffektivt eller låtit illa... Eheim luftpump 100 & 200 som driver ett eller flera spongefilter är den effektivaste och smidigaste och faktiskt tysta och jag driver ett 170L med ett spongefilter och sen mitt fiskbombarderade (ca 25 pansarmalar, ett 50tal platy, 5 otocinclus och några småtetror) hemmabygge som drivs runt med 2 spongefilter! Ser fult ut? inte alls eftersom jag ställer dem bakom inredningen.:)
#3 - 26 februari 2018 17:02
[QUOTE=åheim;n2380954]Hej Inger jag har betat mig igenom det mesta i innerfilterväg och inget har jag tyckt fungerat så jag vill inte rekommendera något faktiskt. Antingen sett fult ut i akvariet eller varit ineffektivt eller låtit illa... Eheim luftpump 100 & 200 som driver ett eller flera spongefilter är den effektivaste och smidigaste och faktiskt tysta och jag driver ett 170L med ett spongefilter och sen mitt fiskbombarderade (ca 25 pansarmalar, ett 50tal platy, 5 otocinclus och några småtetror) hemmabygge som drivs runt med 2 spongefilter! Ser fult ut? inte alls eftersom jag ställer dem bakom inredningen.:)[/QUOTE]

Tackar för svar åheim, har du någon länk till detta spongefilter - vet ju inte ens hur det ser ut [:o]

//Inger
#5 - 26 februari 2018 17:14
[QUOTE=åheim;n2380956]Jag kör med xy 380 http://www.tonysdiskus.se/akvarietillbehor/pumparfilter/svampfilter/[/QUOTE]

Kanonens, tack för att du tog dig tid :)

//Inger
#6 - 26 februari 2018 17:20
åheim, varför har du inte eheim 400 istället för 100+200?

//Inger
#7 - 26 februari 2018 17:30
... den låter :confused: När man kommer upp till kraftiga luftpumpar så ökar ljudet. Jättesvårt att hitta tysta luftpumpar. Jag är tyvärr nojjig av mig och därmed står mitt ytterfilter jbl 701 i förrådet, tyvärr säger jag för det är en kanonpump men jag nojjar med att leda vatten ut ur karet....[:o]
#8 - 26 februari 2018 17:45
[QUOTE=åheim;n2380960]... den låter :confused: När man kommer upp till kraftiga luftpumpar så ökar ljudet. Jättesvårt att hitta tysta luftpumpar. Jag är tyvärr nojjig av mig och därmed står mitt ytterfilter jbl 701 i förrådet, tyvärr säger jag för det är en kanonpump men jag nojjar med att leda vatten ut ur karet....[:o][/QUOTE]

Hmmm, kanske blir ett litet externt filter ändå. Jag har ju testat några innerfilter genom åren, men jag har hela tiden tyckt att alla varit skrutt...
Ja, jag får se vad det blir för nåt :)

//Inger
#9 - 26 februari 2018 17:53
Inger, slå en titt i Recensionstråden;https://www.zoopet.com/forum/forum/-1-akvariet/-11-övrigt/122333-recensionstråden . Där betygssätts minst 2 innerfilter vad jag såg som hastigast. Det är förresten just åheim som bidragit till flertalet recensioner. Den tråden är toppen.
#10 - 27 februari 2018 10:03
Jodå Ola, jag kollade recensionstråden innan jag skrev det här inlägget. Tänkte kanske få fler svar av några som hade tysta och effektiva innerfilter.
åheim gillar inte ljudnivån speciellt och jag är väldigt ljudkänslig, så det blir nog ett externt filter ändå [:)]

//Inger
#11 - 27 februari 2018 14:55
Jag har Eheim Aquaball 180 med en extra filterkorg till 120 liters kar,fungerar perfekt,alltid klart vatten och med fyra filterkorgarblir det bra med filtermassa.

Mycket tyst,hör det inte alls och står 1 meter från sängen.
#12 - 27 februari 2018 14:55
Jag har Eheim Aquaball 180 med en extra filterkorg till 120 liters kar,fungerar perfekt,alltid klart vatten och med fyra filterkorgar blir det bra med filtermassa.

Mycket tyst,hör det inte alls och står 1 meter från sängen.
#13 - 27 februari 2018 19:18
[QUOTE=Christer5;n2381004]Jag har Eheim Aquaball 180 med en extra filterkorg till 120 liters kar,fungerar perfekt,alltid klart vatten och med fyra filterkorgar blir det bra med filtermassa.

Mycket tyst,hör det inte alls och står 1 meter från sängen. [/QUOTE]

Tack Christer, kollar upp det filtret [:)]

//Inger
#14 - 28 februari 2018 17:19
Jag har flera Juwel-innerfilter (Bioflow?) som följt med karen. Är stora, rätt tysta och har plats för doppvärmare. Den svarta lådan smälter in bra pm man har svart bakgrund.

Jag kompletterar dock alltid dessa innerfilter med minst ett ytterfilter... Ytterfilter är i stort sett alltid överlägsna.
#15 - 1 mars 2018 11:28
Jag har haft tre st. Juwelkar, men tagit bort dom medföljande filtren och ersatt dessa med ytterfilter. Juwels interna filter är fula, klena och tar för mycket plats - allt enligt mig då ;) :).

//Inger
#16 - 1 mars 2018 11:35
Då är det ingen vits att du satsar på innerfilter. Hur effektiva de är står i direkt proportion till volymen, där Juwel är oslagbara. De är inte för "klena" för sin volym. Man vill inte ha för höga hastigheter genom filtetmaterialet.

Kör ytterfilter.

Annons