Efter behandling med Punktol?

#1 - 29 januari 2007 10:15
Upptäckte i fredags att tre av mina kardinaler (20 kardinaltetror och 6 zebrafiskar i ett 240-liters) hade vita prickar på sig. Behandlade några timmar senare med Punktol. Enligt butiksägaren skulle man inte behöva göra mer än att hälla i medlet varannan dag tills prickarna var borta. Men när jag läser bruksanvisningen står det att man ska lägga aktivt kol i filtret för att rensa bort medicinen efteråt.

Behöver man det? Räcker det i så fall om jag lägger i mitt kolfilter (som medföljde akvariet och som som aldrig är använt) i några dagar? Pajjar inte detta balansen i vattnet?

Gjorde ett 30-procentigt vattenbyte igår och hade i mer Punktol. De angripna fiskarna hade då inga prickar längre, men jag tänkte att jag kör en sista behandling för att vara på den säkra sidan. Hade även i Aquatan och Nitriveq.

Vad rekommenderar du att jag gör nu?
#2 - 29 januari 2007 10:26
jag har inte använt mig av aktivt kol utan gjort tätarer vattenbyten ist efter avslutad behandling
#3 - 29 januari 2007 11:01
Cyphera skrev:
Upptäckte i fredags att tre av mina kardinaler (20 kardinaltetror och 6 zebrafiskar i ett 240-liters) hade vita prickar på sig. Behandlade några timmar senare med Punktol. Enligt butiksägaren skulle man inte behöva göra mer än att hälla i medlet varannan dag tills prickarna var borta. Men när jag läser bruksanvisningen står det att man ska lägga aktivt kol i filtret för att rensa bort medicinen efteråt.

Behöver man det? Räcker det i så fall om jag lägger i mitt kolfilter (som medföljde akvariet och som som aldrig är använt) i några dagar? Pajjar inte detta balansen i vattnet?

Gjorde ett 30-procentigt vattenbyte igår och hade i mer Punktol. De angripna fiskarna hade då inga prickar längre, men jag tänkte att jag kör en sista behandling för att vara på den säkra sidan. Hade även i Aquatan och Nitriveq.

Vad rekommenderar du att jag gör nu?

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Jag tycker inte du behöver filtrera över aktivt kol, byt vatten och fortsätt med aquatan och nitrivec. Var lite observant på på fiskarnas andning och beteende då en eventuell nitritspik kan komma efter avslutad behandling. Akvariet är närmast att betrakta som nystartat efter en behandling med punktol eftersom medicinen nte bara tar kål på vita prickparasiterna utan även de nyttiga filterbakterierna.

Lycka till och hoppas du slipper nitritspiken!
[/COLOR][/FONT]
#4 - 29 januari 2007 11:02
Argh... det var det jag misstänkte. Att det skulle ta kål på bakterierna! Men det sa djurägaren att det INTE skulle göra... Han har var pålitlig, han.
#5 - 29 januari 2007 11:07
Cyphera skrev:
Argh... det var det jag misstänkte. Att det skulle ta kål på bakterierna! Men det sa djurägaren att det INTE skulle göra... Han har var pålitlig, han.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Fast om du fått vita prick så finns det ingen annan väg att gå... Du får ta det onda med det goda [:o]. Det finns ingen medicin som inte tar kål på filterbakterierna, däremot så finns det lite mildare varianter, waterlife har en produkt som heter protozin (? fasen va det så den hette??? :confused:) som skall vara lite skonsammare än just punktol. Mina erfarenheter av punktol är att den funkar bra men att den är jäkligt stark och kan dra med sig filterdöd lättare än t ex protozin som vi använt med goda erfarenheter.[/COLOR][/FONT]
#6 - 29 januari 2007 11:12
Har för mig att vitaprick - medicin liksom halveras/försvinner av sig självt, och att man då inte behöver filtrera med kol - rätta mig nu om jag har fel tack [:o]

Däremot är det nog så som det sagts, att ditt kar nu är utan "goda" bakterier också..
#7 - 29 januari 2007 11:40
Jo, jag hade ju surfat runt här lite innan jag gick och köpte medlet, därför frågade jag särskilt om det här med kolfiltreringen och bakteriedöden. Och han svarade tvärsäkert - man behövde inte filtrera och bakterierna dog inte.

Om nu alla bakterier är döda - bör jag hälla i Nitriveq på samma sätt som vid en uppstart, dvs. varje dag i 10 dagar?
#8 - 29 januari 2007 13:27
Cyphera skrev:
Om nu alla bakterier är döda - bör jag hälla i Nitriveq på samma sätt som vid en uppstart, dvs. varje dag i 10 dagar?

- Låter som en bra ide' ;)
Och vakta nitriten...& övriga vattenvärden..
#9 - 29 januari 2007 15:59
Will do! Tack för alla råd!

Annons