Efter cyano kommer...

#1 - 23 mars 2010 15:20
Svävaralger och infusorier...Tydligen.
Har bombat cyanon med GeneralTonic nu med kanonresultat. Men... Tydligen slagit ut filtret också. Infusorier och svävaralger nu. Håller på att bygga upp ny bakterieflora med lilla karets vatten o filterskit nu...
Nästan spännande. Jag var kaxig i början och försökte bota cyanon med "mjukare" behandlingar men fick ge upp. Det jag har nu har jag vunnit över förut utan att ta till medel eller maskiner så nu känns det lite kul igen. Cyanon verkar fasen omöjlig utan GT (allafall vad jag läst mig till och försökt mig på...). Eller vad tror ni?
#2 - 23 mars 2010 16:08
Manuell borttagning av cyano i kombination med ökad dos av KNO3 har hjälpt för mig.
#3 - 23 mars 2010 16:59
Varför inte bara mörklägga karet så det försvinner
#4 - 23 mars 2010 19:21
Min egen erfarenhet är att mörkläggning hjälper föga mot det jag har just nu. Mot cyano har jag bara läst om andras försök som inte hjälpt alls. Det är mest att cyanon skall komma tillbaka som skrämmer mig. Infusorierna och svävaralgerna beror ju på att GT:n slog ut ett relativt ungt filter, det kan jag hantera. Men den tjuriga cyanon jag fick senast var en dräpare. Den började mellan sanden och framrutan. Efter några veckor blev det spridda skimrande fläckar här och var och sedan exploderade det. Jag riktade ett pumphuvud mot den, Jag syresatte vattnet extra, jag gynnade växterna med gödning, ljus och co2. Men jag tror att det hade gått för långt när jag försökte bota det. Tror man måste vara mer på tårna när det gäller cyano. Sedna var den så svår att avlägsna manuellt utan att sanden följde med. Den var inte så slemmig som den kan vara utan hinnorna föll sönder och spreds ut och var lite tyngre än blästersanden.
#5 - 23 mars 2010 20:26
Manuell borttagning, dosering med KNO3 samt nedgrävning av skiten funkade för mig. Någon månad senare kom grönvattnet smygande och det avhjälptes med ett långt, rullande vattenbyte. Nu har jag börjat se lite staghorn och trådalger komma smygande så jag antar att det är faser man behöver gå igenom innan karet kommer helt i balans.
#6 - 23 mars 2010 21:16
Jaa... det är nog inte ovanligt i alla fall. Gjorde liknande resa med 112-litrarn o nu ere stora karets tur. Cyano är väl det enda jag varit förskonad från, och det är väl mest därför jag är så skraj för just det...
#7 - 24 mars 2010 06:45
UV-C filter är ju en snabb lösning på infusorie/svävalgproblemet och ger snabbt kristallklart vatten. Kanske kan det även "ta knäcken" på eventuella kvarvarande cyanorester?
#8 - 24 mars 2010 07:37
Infusorie/svävaralgproblemet kommer jag att lösa den mjuka vägen genom att återställa balansen i filtret. Jag har ju ett annat kar jag får bakterier från nu. Jag är inte alls orolig för det.
Och som jag har uppfattat det kan man aldrig ta bort cyanon helt då den finns överallt runtomkring oss. Även i dricksvattnet. Om den trivs och ges möjlighet förökar den sig helt enkelt (har jag läst).
Jag kör vidare med lite förhöjd PMDD-dos, nya rör och co2 och kollar om den visar sig igen. Jag har läst både att ökat tillskott av nitrat skulle hjälpa medan andra inlägg pekar på ökat tillskott av fosfat + ökad syresättning. Finns det någon som kan bringa klarhet i detta? Nu ökar jag både fosfat och nitrat. blir det galet?
#9 - 24 mars 2010 07:42
En fråga: har du väldigt svagt ljus i karet?
#10 - 24 mars 2010 08:00
Njaa...De e väll standardbelysning Tidigare kan hända att det var på gränsen men nu är alla 4 rören bytta. 3 st. aqua-glo och ett power-glo. 0,33W/l
#11 - 24 mars 2010 08:45
Nej, det låter ju inte svagt. Jag frågade för jag har mest sett cyano & infusorie-problem i svagt belysta kar (kanske för att cyano och infusorier inte är helt beroende av fotosyntes för sin överlevnad).
#12 - 24 mars 2010 09:52
Jaa..Det kan som sagt hända att det var en av anledningarna till cyanon tidigare då ett av rören var ngt år gammalt och av sämre kvallisort. Det i kombination av nitratbrist möjligtvis. Hoppas jag.
#13 - 25 mars 2010 19:10
infusorierna verkar ha lagt sig till förmån för svävaralgerna... Hohohoho...Helsike hur det ser ut...Varje gång jag kör i vatten från lilla karet syns det skillnad. Det blir bättre en stund. Längtar tills lilla karets filter kan kramas ur igen.
#14 - 2 april 2010 20:47
petnym skrev:
Manuell borttagning av cyano i kombination med ökad dos av KNO3 har hjälpt för mig.

Det samma för mig....
#15 - 8 april 2010 14:40
Nu ere klart igen men det var det gröngrummligaste vatten jag någonsin sett. Man såg knappt 5 cm in i vattnet. Vattenbyten hjälpte inte alls. Testade ett rullande vattenbyte som klarnade allt men algerna var tillbaka lika tuffa efter ett par dagar. Körde på med att krama ur lilla karets filter och ta vatten därifrån och rätt som det var...tjoff så försvann de på ett par dygn.

Annons