Efterlyser lämplig diskus till småtetror

#1 - 25 mars 2007 13:50
Undrar om detta finns: Färgstark, fredlig sydamerikansk discus som uppskattar ca 24/26 grader + ph 7,0 samt fungerar bra i ett 720-kar med sand, växter, rötter, mängder av små tetror (2-4 cm), ancistrus och snäckor.

Har ingen erfarenhet alls av diskus men har funderat på att köpa en grupp med ungdjur efter flytt och nystart av 720-baljan. Så - ni som kan diskus, kan det fungera med tetrorna utan att de blir uppätna?
#2 - 25 mars 2007 14:10
Med tetrorna funkar det men det är värre med temperaturen. Särskilt små diskus vill gärna ha runt 30 grader medans de som är lite större kan gå lite kallare, runt 27-28 grader.
#3 - 25 mars 2007 14:15
Det kommer troligtvis inte att fungera med diskus i så låg temp.

Dels är tetrorna små om du ska ha stora diskus som kan tåla 26-27 grader så dom kan bli mat.
Och ska du ha små diskus som blir stora så smånigom så kommer dom inte att gilla att gå i dom lägre temperaturerna som du vill ha dom i utan att så småningom bli sjuka.:(
#4 - 25 mars 2007 14:21
Tack för bra och tydliga svar!

Även om det var lite trist att läsa... Men, men - man kan ju inte satsa på något som inte kan bli bra. Alltså är jag tillbaka på ruta 1. Söker efter stora, färgstarka och fredliga fiskar som kan fungera med alla mina tetror enligt ovan... Jag letar vidare och lär fråga igen. Men om någon har tips redan nu så lyssnar :-) jag gärna!
#5 - 25 mars 2007 17:30
Problemet är ju att i regel så äter stora fiskar små fiskar ;)
#6 - 25 mars 2007 18:26
Du får offra tetrorna för du kommer inte att hitta nån som är stor och färggrann som inte ser dom små tetrorna som mat.
#7 - 26 mars 2007 10:03
drd skrev:
Du får offra tetrorna för du kommer inte att hitta nån som är stor och färggrann som inte ser dom små tetrorna som mat.

Nej, det går inte. Jag älska mina tetrastim. Men sambon vill ha något stort och färggrant - ett villkor ställt för att flytta in stor balja till nya huset...

Har gett upp hoppet om diskus (trist, de är fina) och ciklider - scalarer är inte att tänka på. Lyckades dock förhandla ner önskemål om storleken :-) Dvärggurami är kanske möjligt?

Kanske någon stor fet prickig eller zebrarandig mal - det borde tilltala sambon.

Jag lever fortfarande i hoppet om att han inser charmen med mina egentligen ganska bleka och alldeles underbara fiskar...
#8 - 26 mars 2007 10:28
Whoaa! Jag måste bena ut en grej lite...
Jag tittar på din beskrivning av fiskarna i "tetrapak". De tetror och övriga fiskar som går där passar väl bra till Discus...? Möjligtvis, kanske, kanske just neontetror är en aning små.
Jag har en jädra massa Kardinal-, Rosentetror och Ancistrus (tyvärr måste jag nästan säga - för de äter upp Discusarnas yngel) i mitt kar och det är inga problem. Mina Discus är väl inga jättebjässar, ung. 12-14 cm någonstans, och har aldrig varit i närheten av tetrorna.
Jag kanske har missat något, men jag förstår inte varför du inte skulle kunna ha Discus - om karet och övriga förutsättningar är de rätta?

Om nu neontetrorna av någon anledning skulle stryka med vid ett eventuellt införskaffande av Discus, skulle du ju kunna satsa på Kardinaltetror istället, som är lite större och mycket grannare!

Mvh
#9 - 26 mars 2007 10:36
Hold it, jag tror att jag har goofat lite... det är inte fiskarna per se det handlar om, utan temperaturen, right?

Då kanske saken kommer i annan dager. Jag har mellan 28-29 grader i mitt kar och tetrorna tycks inte fara illa av detta.

Sorry om jag har rört till det!
#10 - 26 mars 2007 10:52
MaxB skrev:
Hold it, jag tror att jag har goofat lite... det är inte fiskarna per se det handlar om, utan temperaturen, right?

Då kanske saken kommer i annan dager. Jag har mellan 28-29 grader i mitt kar och tetrorna tycks inte fara illa av detta.

Sorry om jag har rört till det!

Tja, det är ju så att de tetror jag har trivs bäst i lägre temperatur - i alla fall lever jag i tron att det är så? Kan säkert gå upp i graderna jämfört med vad jag har idag, men men. Fick intrycket att vuxna stora diskusar skulle ha svårt att inte mumsa tetrorna...

Jag kanske ska tänka om helt och flytta mellan karen. Alla fiskar ska ju ändå flytta i samband med Stora flytten. Om man leker med den tanken ett tag så landar jag i att låta kongotetror, regnbågar och ancistrus gå i stora baljan på 27 grader. Kan det fungera med någon av alla diskus?

Vilka andra tetror kan fungera med högre temp och inte sluta sina dagar som kvällsmat? Har undvikit kardinaler hittills - fått för mig att de är extremt känsliga?
#11 - 26 mars 2007 10:57
MaxB skrev:
Jag har mellan 28-29 grader i mitt kar och tetrorna tycks inte fara illa av detta.

Det finns ju så otroligt många olika diskus - finns det möjligen någon färgstark fredlig variant som är varmblodig nog att klara, t ex 26-27 grader?
#12 - 26 mars 2007 11:15
Jag har dolkstickstetror i 28 grader (tillsammans med scalarer) och de verkar må alldeles utmärkt - pigga och alerta, äter som hästar, fina i färgen etc. Oerhört vackra dessutom...:) Fredliga och snälla men riktigt på hugget vid matdags.
#13 - 26 mars 2007 11:35
Piccola skrev:
Tja, det är ju så att de tetror jag har trivs bäst i lägre temperatur - i alla fall lever jag i tron att det är så?

Om man leker med den tanken ett tag så landar jag i att låta kongotetror, regnbågar och ancistrus gå i stora baljan på 27 grader. Kan det fungera med någon av alla diskus?

Vilka andra tetror kan fungera med högre temp och inte sluta sina dagar som kvällsmat? Har undvikit kardinaler hittills - fått för mig att de är extremt känsliga?

Tetrorna går bra att ha i lite högre temperatur, runt 28 grader är inga problem.
Regnbågar skulle jag nog inte ha tillsammans då de är lite stressiga av sig, och Diskus vill gärna ha lite lugnare sällskap.
Kardinaler är inte känsligare än tex Neontetror men att blanda dessa är inte så snyggt.
#14 - 26 mars 2007 11:38
Piccola skrev:
Det finns ju så otroligt många olika diskus - finns det möjligen någon färgstark fredlig variant som är varmblodig nog att klara, t ex 26-27 grader?

Olika diskus? Det är ju ändå samma art allihop men olika färgvarianter (eller det finns väl 3 arter eller nåt så, men det flesta man ser brukar vara samma). Så när det gäller t.ex. temperatur, så är det nog ingen skillnad mellan olika diskusar.
Men som jag förstått det (och som även drd skrev) så kan det gå bra att hålla stora diskusar i lägre temperatur. Problemet är att om du köper stora så finns risk att tetrorna blir mat, i alla fall neonerna. Köper du mindre diskusar vilket du skrev i början, så bör temperaturen vara lite högre.

Men t.ex. 28 grader klara sig många tetror i. Och regnbågarna ska du nog inte ha med diskusarna. Jag har i och för sig ett gammalt regnbågspar med mina, men de tar för sig rätt bra av maten, så har du flera stycken lär det inte bli så mycket mat till diskusarna.
#15 - 26 mars 2007 11:55
Jamen, nu börjar vi ju närma oss, eller hur?
Discus och div. tetror går ju fint ihop. Discusarna vill ha lite högre temp. sisådär runt 28-29 och tetrorna verkar ju klara några grader upp än vad "rekommendationerna" ibland förespråkar som övre gräns.
Så, det är väl bara att köra - givetvis under förutsättning att miljö och storlek på karet är lämpad för nämnda fiskar i övrigt.

mvh
#16 - 26 mars 2007 12:15
MaxB skrev:
Jamen, nu börjar vi ju närma oss, eller hur? Så, det är väl bara att köra - givetvis under förutsättning att miljö och storlek på karet är lämpad för nämnda fiskar i övrigt. mvh

Karet ifråga är baljan på 720 som jag frågat om flyttråd för i annan tråd.
#17 - 26 mars 2007 12:24
Vilka utomordentligt angenäma bekymmer du har framför dig, ärligt talat!
När du har burit (och vi har ju diskuterat detta på annan plats) karet dit där det skall stå, så är det ju en formidabel fest att inreda ett 720 (jag väntar ivrigt på mitt 960). Ta riktigt god tid på dig och njut av varje litet framsteg och utveckling du gör med inredning, växter och fiskar. Jag skulle nog försöka att inte haka upp mig så mycket på tetra-temperaturen, det är ju uppenbart att dessa klarar lite högre temperaturer, utan välja de som du tycker är vackra och som passar ihop, låta dessa gå ett tag i karet och vänja in sig. Senare tittar du ut en grupp Discusar som du tycker om och låter dessa gå med de andra fiskarna. Jag kan i stort sett garantera dig att det kommer att funka. Läs på lite extra om Discusens behov och krav så kommer det att gå fint!

mvh
#18 - 26 mars 2007 19:55
MaxB skrev:
Vilka utomordentligt angenäma bekymmer du har framför dig, ärligt talat! När du har burit (och vi har ju diskuterat detta på annan plats) karet dit där det skall stå, så är det ju en formidabel fest att inreda ett 720 (jag väntar ivrigt på mitt 960). Ta riktigt god tid på dig och njut av varje litet framsteg och utveckling du gör med inredning, växter och fiskar. mvh

Ja, visst är det lite spännande att gå i väntans tider :-) Men 960 låter helt enormt! Men å andra sidan kändes det otroligt att gå från guldfiskskål till 100 liter en gång i tiden...

Jag har nog valt att försöka fokusera på fiskar och inredning för att inte börja fundera över trötta armar, hala skor och yviga svängar - och 720 liter glasfragment. Rent praktiskt har jag fått mycket hjälp av alla här på zoopet för att planera 6 timmars flytten till Skåne. När det börjar närma sig på allvar för mig så ska jag ta lite kort på flyttning och uppstart/omstart/nystart eller vad det nu ska kallas för. Läggar upp resan Från sugkoppshandtag till första Discusen i en projekttråd här på zoopet.

Hoppas nu att jag kan hitta bra fiskaffärer i Skåne/Helsingborg när den dagen kommer - speciellt då för Discus.
#19 - 26 mars 2007 20:15
Det är just detta som är så helskönt med såna här forum, man kan få hjälp löpande. Skriv bara in när du är på gång, och fråga på! Det är alltid roligt om man kan vara till den minsta hjälp. Vi skall nog få igång ditt 720 till ett sjuhelsikes Discuskar, skall du se!
#20 - 26 mars 2007 20:22
Piccola skrev:
Hoppas nu att jag kan hitta bra fiskaffärer i Skåne/Helsingborg när den dagen kommer - speciellt då för Discus.

Du har ju den här i Helsingborg, men det kanske du kände till: http://www.bldiscus.com/content/se_sv/ (Har inte själv varit där så jag vet inte hur bra den är... :))
#21 - 26 mars 2007 20:37
Oj - det hade jag ingen aning om! Hemsidan ser bra ut - finns det någon här som har egna erfarenheter av butiken?
#22 - 27 mars 2007 05:47
Jag tror den räknas som en rätt bra affär, men vet inte säkert. Jag har handlat medicin från dem eftersom de säljer SuperKiller och BacteriaKiller (som rekommenderas av många), men medicinen fick jag skickad med posten.

(De verkar ju ha rätt ok priser också. Man kan t.ex. köpa 7 cm Checker board och red royal blue för 100:-/st nu. :))

Annons