Nu har jag äntligen fått min bakgrund på plats....
Det som ska fixas till nu är ett hål i frigoliten för att sätta dit ett rör till utblåset. (övre vänster hörn)
Så nu ska vattnet stå och "mogna" 2-3 veckor innan fiskarna kommer i.
/Janne
Pannecke skrev:Det är inte ett dugg krångligt. Husfix och färgpigmend finns på välsorterade färghandlar. Skall du pigmentera husbixen så skall du ha ett pigment för betång, men det vet dom på färghandle om du talar om för dem vad du skall pigmentera. Jag använde svart grönt och rött. Det är bara att blanda och dutta, tre olika muggar med olika färger. man kan till ch med ha olika nyanser (mängt pigment) i olika koppar med. När du tycker att du fått en bakgrund som du är nöjd med så lackar du med Epolan V. Tänk på att husfixblandningen ljusnar ganska mycket när det torkar så se till att spraya lite försiktigt medans du duttar på fixen om det är en stor yta. När u lackar sedan kommer fixet att mörkna lika mycket som när fixet är vått. Seden när bakbrunden är lackad och du har satt ner den i vattnet så kan det hända att den vitnar lite till en början, men det kommer att gå tillbaka efter ett par timmar. Se till att göra 10 ggr totala vattenbyten innan du planterar och sätter in fisk för att få bort eventuella kemikaljer som fäller ut.
Gå in på min hemsida och fortsätt in under akvarium och galleri så finner du mitt projekt med bakgrundsbygge.
albjohn skrev:Skitsnyggt Pannecke, nu blev man inspirerad att prova själv, problemet är väl att få det lika snyggt ,men materialet är ju inte så dyrt så man har råd att misslyckas.