Egen co2 anläggning...?

#1 - 18 september 2010 12:15
tjena, byggde en egen co2anläggning häromdagen men den funkar inte... den skickar inte ut bubblor i karet om jag inte trycker på själva flaskan..? vad har har jag gjort för fel? Jag använde mej utav denna.. Mvh Kim

http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=35&site=1
#2 - 18 september 2010 12:33
Är du säker på att allting är tätt, du kanske har läck vid korken eller nått.
#3 - 18 september 2010 12:48
Som jag serr det kan det finnas en del olika problem

1. Anslutningar är inte täta som danne sa
2. Mäsken är felblandad och när det inte jäser så frigörs inget CO2
3. Du har den för kallt eller varmt så att antingen jästasvamparna inte kommer igång eller helt enkelt dör pga värmen.

Det första jag hade gjort var att gå över alla kopplingar med en pensel och såpavatten för att se om det läcker någonstans.

om det inte hjälper så hade jag gjort en ny mäsk och varit noga med att den inte blev för kall eller varm. 25-29 grader är ganska lagom för en sjysst produktion.
#4 - 18 september 2010 13:04
Du kanske inte har gett det tillräckligt med tid, så att den inte har hunnit satt igång ännu?
Men mest troligt är det att den inte är tät.
#5 - 18 september 2010 18:23
Tack för svar, ska täta om allting och göra en ny blandning :) hoppas på bättre resultat!
#6 - 18 september 2010 18:37
Om du har en backventil på slangen vilket du bör ha så kolla så den inte har torkat eller satts igen av något smuts som gör att det inte passerar någon Co2. Om du blåser i den ska det gå lätt att blåsa igenom.
#7 - 18 september 2010 18:41
Hoppas inte svart civi tkr jag snor tråden nu(A). Jag har funderat på att testa med mäsk CO2 i mitt akvarium för att få lite mer fart på växterna och få såna fina bubblor (A) men om man bygger ett sånt system som Svart civic måste man föra in det i syresystemet för att få kolsyran att sprida sig bättre i vattnet eller är det bara att leda in de i en syresten så löser de sig
?
Bilagor:
#8 - 18 september 2010 18:46
Det bästa är att sätta slangen med Co2 så det sugs in ett filter eller powerhead som suger in det och finfördelar det. bakteriekulturen i filtren tar ingen skada av det.
#9 - 18 september 2010 18:47
SKa jag vara ärlig har jag inte något filter och de funkar bra ändå :P Har bara ett 63 liters kar

Annons