Egengjord "supermat"

#1 - 14 december 2011 14:17
Hej.
Som någon kanske sett så har jag en projekttråd här på forumet där jag bygger en miniodlingsanläggning till mitt badrum. Jag tog i måndags hem anläggningen och startade upp de två första akvarierna så snart ska jag köpa in de första fiskarna.

Tyvärr är det så att jag inte har obegränsad tid till detta projekt eftersom det är ett skolprojekt och ska redovisas innan sommaren. Planerna att dra upp flera generationer till vuxen storlek inom tidsramen har för länge sedan skrotats men det vore kul att försöka få till en generation iaf.

Så det jag undrar nu är vad ni tror om ett foder som är maxat med bra grejer. Fiskarna jag ska odla är vanliga platys som enligt beskrivningarna är allätare. Den tanke jag haft är att göra ett eget räxmixfoder med en bra sammansättning.

Lite spontana frågor:

Hur mycket klarar deras magar och tarmsystem, kan de äta nermalda räkor tex?

Vilka andra saker kan man slänga ner( musslor, banan, avokado..?)

Vilka färgämnen finns förutom antaxin(stavning?) och spirulina?

Jag ska verkligen inte övermata fiskarna för att få dom att växa snabbt eftersom jag vet att det ofta kan leda till deras död. Tanken med ett eget foder är att ge dom bästa möjliga förutsättning.

Vad har ni för synpunkter på detta? Bomba med förslag tack! :)

// Oliver

Odlingslokal i miniformat:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=149025
#2 - 14 december 2011 15:26
Sök på "recept räkmix", så kommer du nog en bra bit på väg.

Om du vill kan du ju sedan komplettera lite med inköpta vitaminer (t ex Fishtamin), och jag har för mej att man åtminstone förr gärna tillsatte lite koboltlösning (t ex kobaltosan) i foder till levandefödare av någon anledning, som jag tyvärr har glömt. :)

Frukter med mycket socker i, som t ex banan, hade jag dragit mej för att slänga ner i karet. Dels blir det gärna gojsigt, och dels blir det en rätt hög belastning på filtret med allt socker.

Astaxantin, stavas det. ;)
#3 - 14 december 2011 17:40
Jens A. skrev:
Sök på "recept räkmix", så kommer du nog en bra bit på väg.

Om du vill kan du ju sedan komplettera lite med inköpta vitaminer (t ex Fishtamin), och jag har för mej att man åtminstone förr gärna tillsatte lite koboltlösning (t ex kobaltosan) i foder till levandefödare av någon anledning, som jag tyvärr har glömt. :)

Frukter med mycket socker i, som t ex banan, hade jag dragit mej för att slänga ner i karet. Dels blir det gärna gojsigt, och dels blir det en rätt hög belastning på filtret med allt socker.

Astaxantin, stavas det. ;)

Okey Jag har gjort räkmix förut till bland annat Malawi så grundrecept har jag koll på. Tänkte mest höra hur man kan "boosta" upp det lite (;

Måste det vara speciella vitaminlösningar för fiskar eller hår det bra med annat?

Vilka andra frukter/grönsaker förutom ärtor och spenat är bra?

Jag får googla lite på det där med kobolt :)

#4 - 14 december 2011 17:42
jag kör blåbär i min mix, musslor också..
#5 - 14 december 2011 18:30
jag kör blåbär i min mix, musslor också..

Blåbär kan jag tänka mig är bra, rikt på antioxidanter :)

#6 - 14 december 2011 19:30
Jag googlade lite på näringsrika grönsaker och fick upp lite olika topp listor. Några av de nämnda med höga energiinnehåll var följande:
Broccoli
Ärtor
Bönor (särskilt vita och Lisbet bönor)
Brysselkål
Rödbetor
Morötter
Röd paprika
Tomat

Vad tror ni om att göra två olika satser med olika naturliga färgämnen i. Det ena kan vara för röda fiskar med bland annat tomat morötter och röd paprika plus lite spirulina kanske?
Och det andra med rödbetor och blåbär plus något blått naturligt färgämne.
Tror ni att man skulle kunna se några resultat?

#7 - 14 december 2011 19:34
En annan grej när jag redan är igång.
Ägg är ju ett av de mest näringsrika livsmedlen som vi har men jag har läst att många akvarister är väldigt kritiska till att använda sig av animaliska produkter i fiskfoder. Är det någon som har någon ståndpunkt eller erfarenheter om ägg?

// Oliver

#8 - 14 december 2011 21:03
Det finns många som andvänder kokt ägg till sina fiskar, då främst till yngel till, vad jag uppfattat det som levandefödare.
#9 - 14 december 2011 21:35
finns dom som använder laxfoder när dom odlar. proteinbomber. växer som fasen. men man ska visst inte ge det till malawi. missfärgningar har jag för mig. mina multispinosa yngel växte markant snabbare när jag matade med det.
#10 - 14 december 2011 22:15
Jag kan tänka mig att de lär växa snabbt men hur mycket pallar en liten platys tarmar? egentligen?
#11 - 14 december 2011 22:15
Är det någon som kör med vitlök i sin räkmix? Det är ju erkänt som naturläkemedel, innehåller allt möjligt nyttigt! :)
#12 - 14 december 2011 22:19
japp!
#13 - 14 december 2011 22:31
Vitlök ska vara väldigt effektivt. inte provat det själv, men hört att det triggar fiskarna som fan!
Lax är oxå bra att ha i, minns inte om du skrev det. Laxpellet är väl lite väl stort till dem kanske, men visst kan du köpa och mixa ner i mixen! då lär dem växa så det knakar! väldigt dyrt är det inte heller.
http://www.akvariehobby.se/shop/category.php?id_category=58
#14 - 15 december 2011 07:09
Ja vitlök lär finnas med i receptet.

Går det bra att mixa ner en bit laxfilé eller innehåller laxpelletsen mycket annat bra?

Kan man använda det mesta animaliskt som kommer från havet i en mix eller finns det något särskilt som är skadligt?

#15 - 15 december 2011 08:46
Det jag kör i min räkmix som jag har i våran fisklokal:

Löja
Räkor
Ärtor
Pellets med astaxanthin (Cichlid carnivore)
Störpellets (Riktigt proteinrika)
Vitlök
Banan som bindemedel

Nu är denna sammansatt för mer köttätande fiskar, men den ratas inte av många fiskar förutom de mest kräsna, och tillväxten är superb. Laxpellets är oerhört feta, så då kanske du kan skippa fisk i mixen. Till platys hade jag kanske ökat andelen ärtor (som är väldigt låg i min mix) och tillsatt lite spenat och broccoli. Men ett astaxanthinrikt foder i mixen är givet!
#16 - 15 december 2011 10:31
Okey. Finna astaxanthin i lös form eller finns det bara att få tag på i ett foder?
Vilka effekter ger det, gynnar de bara den röda färgen hos fiskarna eller samtliga färger?
Spirulina är väl till för att öka det röda pigmentet?

#17 - 15 december 2011 10:44
Det finns att köpa i pulverform. Jag kör på Spirulina, till alla färger. Ser ingen markant skillnad, men det kanske bara är jag som är blind. Fisken blir fin i alla fall. :)
#18 - 15 december 2011 10:57
Astaxanthin finns att köpa i andra former också, ja. Det ökar främst det gula och röda i fiskarna. Spirulina kan ge sotfläckar om det överdoseras.

Edit: Hade valt astaxanthin före spirulina alla dagar, men bara utifrån vad jag har läst. Att riskera sotfläckar är onödigt enligt mig.
#19 - 15 december 2011 11:10
Johanski skrev:
Astaxanthin finns att köpa i andra former också, ja. Det ökar främst det gula och röda i fiskarna. Spirulina kan ge sotfläckar om det överdoseras.

Edit: Hade valt astaxanthin före spirulina alla dagar, men bara utifrån vad jag har läst. Att riskera sotfläckar är onödigt enligt mig.

Okey vart kan man köpa astaxanthin?

#20 - 15 december 2011 17:57
linkan.se har det, om du läser under deras produkter för akvarium. Har för mig att det ska vara ganska dyrt men samtidigt väldigt drygt!
#21 - 15 december 2011 22:24
Vanish skrev:
linkan.se har det, om du läser under deras produkter för akvarium. Har för mig att det ska vara ganska dyrt men samtidigt väldigt drygt!

Jag hittade inga priser på linkan..

Min flickväns mamma jobbar med kosttillskott och astaxanthin ska finnas med i vissa produkter, bla vitaproe (dock är det ett konkurrerande företag mot hennes), men hon kanske har något motsvarande. Ett alternativ är att slänga ner nån brun-utan-sol-tablet som innehåller betakaroten. Det är ju ett färgämne som finns i bla. morötter.
#22 - 15 december 2011 22:48
jag får inga svarta fläckar av spirulina, bara man brukar det med måtta är det helt ok!

Tänk på att mixa allt helt ordentligt, det är viktigt.
#23 - 15 december 2011 22:55
Nej det står inga priser. Ring och fråga. Annars har malawijanne skrivit någonstans i forumet om hur mycket det kostar. Antagligen i någon av trådarna om hans räkmix. Där skriver han även hur mycket han använder till varje kg färdig mix, och det är inte särskilt mycket!
#24 - 16 december 2011 00:06
Levandefoder uppblandat med lite alger till vuxna fiskar. Artemia eller annat smått levandefoder till yngel. Du kan även odla upp artemia med grönt vatten dvs svävalger då får de vuxna fiskarna i sig bra med vegetabiliskt. Men för ungfiskar max med protein!
#25 - 16 december 2011 08:21
bossep skrev:
Levandefoder uppblandat med lite alger till vuxna fiskar. Artemia eller annat smått levandefoder till yngel. Du kan även odla upp artemia med grönt vatten dvs svävalger då får de vuxna fiskarna i sig bra med vegetabiliskt. Men för ungfiskar max med protein!

Tveksamt om jag orkar starta upp en artemiaodling, lär bli ett räkmix foder med mycket olika ingredienser.
Det jag tänkt mig ungefär är följande:

Räkor
Musslor
Någon fisk filé ( röda eller vita muskelfibrer?)
Ärtor
Broccoli
Vitlök
Bönor (vita och kidney)
Blåbär
Morötter
Ev. Lite brysselkål, röd paprika
Agaragar som bindemedel.

Synpunkter?

Vad tror ni om betakaroten, någon som har någon erfarenhet?

#26 - 16 december 2011 09:28
Här har du mitt recept på min räkmix, en del kallar den häxmix, jag vet inte varför.
Men det är kanske för att det är som trolleri med min mat, fiskarna blir så fina och får så fina färger.Janne
http://malawi.forum24.se/malawi-about15.html

malawi.forum24.se
#27 - 16 december 2011 11:53
Här har du mitt recept på min räkmix, en del kallar den häxmix, jag vet inte varför.

Men det är kanske för att det är som trolleri med min mat, fiskarna blir så fina och får så fina färger.Janne

http://malawi.forum24.se/malawi-about15.html

malawi.forum24.se

Hur mycket köper du astaxanthin för?
Det jag inte gillar är att du har gelatin som bindemedel. Jag ansluter mig nog till dom som inte tycker att animaliska produkter hör hemma i ett fiskfoder. Särskilt eftersom det finns naturlig vegetariska alternativ.

Sen så har du annars ett bra grundrecept men jag ska försöka maxa det ännu mer.

#28 - 16 december 2011 12:01
Hur mycket köper du astaxanthin för?

Det jag inte gillar är att du har gelatin som bindemedel. Jag ansluter mig nog till dom som inte tycker att animaliska produkter hör hemma i ett fiskfoder. Särskilt eftersom det finns naturlig vegetariska alternativ.

Sen så har du annars ett bra grundrecept men jag ska försöka maxa det ännu mer.

Håller med dig, det är bättre utan gelatin, jag har tagit bort det från mitt recept, nu har jag inget gelatin i alls,det receptet jag länkade till är ett par år, då använde jag gelatin.
Självklart så ska du försöka utveckla det om du inte tycker att det funkar med mitt recept, jag har bara kört det i ca 20 år till en massa sorters fiskar, okej , jag har ändrat det lite efter vägen, men det är samma ingridienser som jag hade från starten, det vill säga enbart räkor och ärtor,jag har bra ändrat procenthalten av räkor kontra ärtor och lagt till astaxanthin, inga vitaminer och nu inga bindemedel alls.Janne

malawi.forum24.se
#29 - 16 december 2011 14:20
Tveksamt om jag orkar starta upp en artemiaodling, lär bli ett räkmix foder med mycket olika ingredienser.

Det jag tänkt mig ungefär är följande:

Räkor

Musslor

Någon fisk filé ( röda eller vita muskelfibrer?)

Ärtor

Broccoli

Vitlök

Bönor (vita och kidney)

Blåbär

Morötter

Ev. Lite brysselkål, röd paprika

Agaragar som bindemedel.

Synpunkter?

Vad tror ni om betakaroten, någon som har någon erfarenhet?

Kör artemia till ynglen i alla fall!" No big deal" att ha ett par petflaskor hängande över muggen.
#30 - 16 december 2011 14:30
bossep skrev:
Kör artemia till ynglen i alla fall!" No big deal" att ha ett par petflaskor hängande över muggen.

Håller med Bosse, nykläckt artemia är ett grymt foder till yngel, får malawiyngel bada i levande artemia så får dom en bra början på sina små ciklidliv.Janne

malawi.forum24.se
#31 - 16 december 2011 15:27
Tyvärr räcker det inte med enbart artemia. Och skulle tro att många defekter på fiskyngel beror på just ensidig artemiamatning. :)
#32 - 16 december 2011 15:38
Måste hålla med kaj.p om artemian. Sett en del krökta ryggar och hört talas färgförändringar. Komplettera med mikromask. Gå snabbt över till babymoina om möjligt - och sedan större moina och grindalsmask om tillgängligt.
#33 - 16 december 2011 15:52
Kaj och erikthur,
Intressant kan ni utveckla detta lite? Micromask trodde jag inte fans längre och det är naturligtvis en höjdare! Enligt min erfarenhet funkar artemia bra i ett stadie av utvecklingen. Sedan behövs lite annat såsom vitaminer och att maten blir lite mer allsidig. Men i princip alla fiskar (i det vilda) jag sett analyser på maginnehåll från visar att yngel och unga fiskar har en mycket stor andel animaliskt foder såsom zoo plankton. När de sadan utvecklas kan de ta till sig vegetabilier och annat.

Artemia tappar dock näringsvärde relativt fort och om den slutar vara nyckläckt så minskar näringsvärdet drastiskt. Men om man matar med artemia som frossat på svävalger så får även lite större yngel i sig en massa nyttigt som finns i artemiamagarna.
Men som sagt jag är mycket intresserad av det här med artemians eventuella skadeverkningar. Eller brist på näring.
#34 - 16 december 2011 16:15
Det skall jag göra Bosse men först blir det mat (för mig):d.
Men kort bara så är artemia bl.a kalciumfattigt o där behöver ett yngel massor för o utveckla saker som skelett, gälar o fenstrålar. Speciellt om man har många yngel o ett mjukt vatten.
Sedan som alltid det finns inget universal recept. Fiskar fungerar olika mot oss. Så att tro att allt vi slänger i mixen för att vi gillar det är det samma som o tro att fisken kan tillgodo gör sig av det.
#35 - 16 december 2011 16:19
kaj.p skrev:
Det skall jag göra Bosse men först blir det mat (för mig):d.

Hoppas det smakte bra! Jag har precis käkat flingor och mjölk till frukost!
Men kort bara så är artemia bl.a kalciumfattigt o där behöver ett yngel massor för o utveckla saker som skelett, gälar o fenstrålar. Speciellt om man har många yngel o ett mjukt vatten.

Sedan som alltid det finns inget universal recept. Fiskar fungerar olika mot oss. Så att tro att allt vi slänger i mixen för att vi gillar det är det samma som o tro att fisken kan tillgodo gör sig av det.
Hmm, då skall man alltså ge dom lite mjölk eller?:)
#36 - 16 december 2011 16:31
För att återknyta till Oliver’s huvudfråga och hans blivande fiskodling så skulle jag vilja svara så här tillsvidare.
Du behöver olika foder till dina avelsfiskar och de du skall driva upp. Framför allt medan dom är yngel.

Vuxna fiskar skall ha betydligt lägre protein innehåll än nyfödda yngel. Dessutom skall yngel och växande fiskar ha betydligt mer mat i relation till kroppsvikten och ha det oftare.

Man skall inte jämföra fisk och folk men som en liknelse bara: Du kan inte stuffa i en nyfödd bäbis en Oxfilé med pommes och Bearnaise sås. Lika lite som du kan ge en grovarbetare en flaska Findus barvälling. Även om det senare exemplet funkar bättre än det första.
#37 - 16 december 2011 17:03
erikthur skrev:
Måste hålla med kaj.p om artemian. Sett en del krökta ryggar och hört talas färgförändringar. Komplettera med mikromask. Gå snabbt över till babymoina om möjligt - och sedan större moina och grindalsmask om tillgängligt.

Nu tror jag att vi pratar äpple eller päron.
Jag har då aldrig sett krökta ryggar på malawiciklider eller färförändringar på grund utav att man matar med levande artemia, sedan gå över till mikromask, nej det har jag aldrig ens tänkt tanken är det gäller att mata yngel på malawiciklider, eller har du gjort det erikthur.Janne
#38 - 16 december 2011 17:08
bossep skrev:
För att återknyta till Oliver’s huvudfråga och hans blivande fiskodling så skulle jag vilja svara så här tillsvidare.

Du behöver olika foder till dina avelsfiskar och de du skall driva upp. Framför allt medan dom är yngel.

Vuxna fiskar skall ha betydligt lägre protein innehåll än nyfödda yngel. Dessutom skall yngel och växande fiskar ha betydligt mer mat i relation till kroppsvikten och ha det oftare.

Man skall inte jämföra fisk och folk men som en liknelse bara: Du kan inte stuffa i en nyfödd bäbis en Oxfilé med pommes och Bearnaise sås. Lika lite som du kan ge en grovarbetare en flaska Findus barvälling. Även om det senare exemplet funkar bättre än det första.

Jag förstår att allt som är bra och funkar för oss inte behöver fungera för en fisk men, vitaminer och mineraler är något som är naturligt och mindre främmande för en fisk mot tex oxhjärta. Är jag helt ute och cyklar?

Och varför skulle inte yngel kunna ät ett extra proteinladdat räkmixfoder? Man kan ju mala det väldigt fint för att passa deras små munnar.

#39 - 16 december 2011 17:32
Jag förstår att allt som är bra och funkar för oss inte behöver fungera för en fisk men, vitaminer och mineraler är något som är naturligt och mindre främmande för en fisk mot tex oxhjärta. Är jag helt ute och cyklar?

Och varför skulle inte yngel kunna ät ett extra proteinladdat räkmixfoder? Man kan ju mala det väldigt fint för att passa deras små munnar.

Janne: I den här odlingen skall det odlas Poecilia inte Malawi. Men det finns ganska stora likheter!

Räkmix: Jag säger inte att räkmix är dåligt tvärs om! Men speciellt om vi pratar proteiner och aminosyror så klarar inte små yngel att tillgodogöra sig dessa om maten är för hårdsmält. Äggula eller äggpulver funkar faktiskt riktigt bra för detta! Men det skitar ned vattnet!

Det är alltså skillnad på proteiner och proteiner och aminosyror och aminosyror. Vissa är enklare än andra för yngel att ta till sig.
Kanske du skulle testa med ”yngelmix” där du byter ut grönsakerna mot just äggula? Men hur vi än bär oss åt blir det nog svårt att slå levandefoder! Sedan får man välja vad som passar munnarna för den fisk vi skall odla och hur gamla dom är.

Det är också viktigt vad vi matar föräldrarna med, speciellt honorna. Ynglen skall ju i sitt första skede leva på näring som kommer från mamman.
#40 - 16 december 2011 17:56
[QUOTE=SneakySteve;1561661]Jag förstår att allt som är bra och funkar för oss inte behöver fungera för en fisk men, vitaminer och mineraler är något som är naturligt och mindre främmande för en fisk mot tex oxhjärta. Är jag helt ute och cyklar?

[QUOTE=SneakySteve;1561661]Jag förstår att allt som är bra och funkar för oss inte behöver fungera för en fisk men, vitaminer och mineraler är något som är naturligt och mindre främmande för en fisk mot tex oxhjärta. Är jag helt ute och cyklar?

Och varför du inte mata kunna ät ett extra proteinladdat räkmixfoder? Man kan ju mala det väldigt fint för att passa deras små munnar.
Det går utmärkt ja nästan perfekt, om vi nu pratar sjöciklider, du kan lätt mata dessa med ett grymt proteinfoder, det vill säga laxfoder, dom växer och frodas, och det är ett lätt sätt att slippa mata så ofta,men dom får ju inte direkt färg på detta foder, så det är bra att komplettera med annat foder plus att man kan inte fortsätta att mata med laxfoder när dom börjar bli vuxna, för att då får fisken fel form.Janne
#41 - 16 december 2011 18:00
[QUOTE=malawijanne;1561672][QUOTE=SneakySteve;1561661]Jag förstår att allt som är bra och funkar för oss inte behöver fungera för en fisk men, vitaminer och mineraler är något som är naturligt och mindre främmande för en fisk mot tex oxhjärta. Är jag helt ute och cyklar?

Och varför du inte mata kunna ät ett extra proteinladdat räkmixfoder? Man kan ju mala det väldigt fint för att passa deras små munnar.
Det går utmärkt ja nästan perfekt, om vi nu pratar sjöciklider, du kan lätt mata dessa med ett grymt proteinfoder, det vill säga laxfoder, dom växer och frodas, och det är ett lätt sätt att slippa mata så ofta,men dom får ju inte direkt färg på detta foder, så det är bra att komplettera med annat foder plus att man kan inte fortsätta att mata med laxfoder när dom börjar bli vuxna, för att då får fisken fel form.Janne[/QUOTDet var väldans vad detta inlägg blev trasigt, jag hade lite problem att posta det, det kom upp en ruta gång på gång att jag måste skriva minst 2 tecken, det blev flera men det kom fram, ja budskapet tycker jag är viktigast.Janne

malawi.forun24.se
#42 - 16 december 2011 18:04
Nu tror jag att vi pratar äpple eller päron.

Jag har då aldrig sett krökta ryggar på malawiciklider eller färförändringar på grund utav att man matar med levande artemia, sedan gå över till mikromask, nej det har jag aldrig ens tänkt tanken är det gäller att mata yngel på malawiciklider, eller har du gjort det erikthur.Janne

Exakt janne olika fiskar tillgodogör siga av olika foder. Men alla behöver de rätta grundstenarna.
#43 - 16 december 2011 18:04
[QUOTE=malawijanne;1561672][QUOTE=SneakySteve;1561661]Jag förstår att allt som är bra och funkar för oss inte behöver fungera för en fisk men, vitaminer och mineraler är något som är naturligt och mindre främmande för en fisk mot tex oxhjärta. Är jag helt ute och cyklar?

Det går utmärkt ja nästan perfekt, om vi nu pratar sjöciklider, du kan lätt mata dessa med ett grymt proteinfoder, det vill säga laxfoder, dom växer och frodas, och det är ett lätt sätt att slippa mata så ofta,men dom får ju inte direkt färg på detta foder, så det är bra att komplettera med annat foder plus att man kan inte fortsätta att mata med laxfoder när dom börjar bli vuxna, för att då får fisken fel form.Janne[/QUOTDet var väldans vad detta inlägg blev trasigt, jag hade lite problem att posta det, det kom upp en ruta gång på gång att jag måste skriva minst 2 tecken, det blev flera men det kom fram, ja budskapet tycker jag är viktigast.Janne

malawi.forun24.se

Ja det blev lika rörigt som i mitt huvud! Skrattar
#44 - 16 december 2011 18:06
kaj.p skrev:
Exakt janne olika fiskar tillgodogör siga av olika foder. Men alla behöver de rätta grundstenarna.

Låt oss få veta vilka grundstenar du nu smort kråset med så skall vi utreda om det var nyttigt eller ej!:D
#45 - 16 december 2011 18:11
[QUOTE=bossep;1561664]Janne: I den här odlingen skall det odlas Poecilia inte Malawi. Men det finns ganska stora likheter!

Räkmix: Jag säger inte att räkmix är dåligt tvärs om! Men speciellt om vi pratar proteiner och aminosyror så klarar inte små yngel att tillgodogöra sig dessa om maten är för hårdsmält. Äggula eller äggpulver funkar faktiskt riktigt bra för detta! Men det skitar ned vattnet!

Det är alltså skillnad på proteiner och proteiner och aminosyror och aminosyror. Vissa är enklare än andra för yngel att ta till sig.
Kanske du skulle testa med ”yngelmix” där du byter ut grönsakerna mot just äggula? Men hur vi än bär oss åt blir det nog svårt att slå levandefoder! Sedan får man välja vad som passar munnarna för den fisk vi skall odla och hur gamla dom är.

Det är också viktigt vad vi matar föräldrarna med, speciellt honorna. Ynglen skall ju i sitt första skede leva på näring som kommer från mamman.[/QUOT

Ja, Bosse, nu kommer jag verkar låta skrytsam. men jag har aldrig haft några problem med tillväxt på mina ciklider, nej dom har växt väldigt lagom, jag vill inte ha ciklider med små huvuden och stora kroppar, jag vill ha ciklider med normal form kanska lite bättre färger, jag är väldigt noga med det, jag vill ha friska ciklider utan inavels eller nitrit defekter, självklart så har jag tabbat mig någon gång, och det har blivit defekta fiskar, det har alltid berott på att fisken har gått för kallt och jag har matat för mycket och det har alltid varit samma sort det vill säga aulonocara, dom hatar nitrit och dom blir defekta utav det, jag trodde i början att det var inavelssproblem, oj vad många avelspar jag gjorde mig av mig för det skälet.
Till att jag kom på vad problemet var, stoppa inte aulonocara i dåligt vatten.Janne

malaw.forum24.se
#46 - 16 december 2011 18:17
bossep skrev:
Låt oss få veta vilka grundstenar du nu smort kråset med så skall vi utreda om det var nyttigt eller ej!:D

Ha ha ha, ja det är ju fredag, kanske Kaj har smort sin hals med en liten virre, nyttigt, ja det får väl våran skapare avgöra när vi står för dörren.Janne
#47 - 16 december 2011 18:38
Ha ha ha, ja det är ju fredag, kanske Kaj har smort sin hals med en liten virre, nyttigt, ja det får väl våran skapare avgöra när vi står för dörren.Janne

En virre kan jag ta. Men när det gäller min skapare så är det i mina ögon farsgubben o han är 82 o han håller med mig :D
Om vi sedan skall snacka fisk så har olika arter olika enzymprofiler i tarmen anpassade för vad fisken brukar äta.
Alla arter har olika enzymprofiler som hjälper fisken att bryta ner maten o sedan hjälper andra ämnen till med transporten in i kroppen.
Exempel: Majs ge det till barnungar o hundar Det kommer ut i samma skick som det gick in. Detta vet varenda förälder.
Många fiskararter har inte en enzymprofil som kan bryta ner bl.a spenat o ärtor som vi slänger i mixen. Så någon super mix som passar alla finns inte i mina ögon.
#48 - 16 december 2011 18:47
kaj.p skrev:
En virre kan jag ta. Men när det gäller min skapare så är det i mina ögon farsgubben o han är 82 o han håller med mig :D

Om vi sedan skall snacka fisk så har olika arter olika enzymprofiler i tarmen anpassade för vad fisken brukar äta.

Alla arter har olika enzymprofiler som hjälper fisken att bryta ner maten o sedan hjälper andra ämnen till med transporten in i kroppen.

Exempel: Majs ge det till barnungar o hundar Det kommer ut i samma skick som det gick in. Detta vet varenda förälder.

Många fiskararter har inte en enzymprofil som kan bryta ner bl.a spenat o ärtor som vi slänger i mixen. Så någon super mix som passar alla finns inte i mina ögon.

Ja skulle vilja träffa din farsgubbe.
Ja nu har jag inte haft alla fiskar som finns, jag talar bara från egen erfarenhet att odla malawi tanganyika viktoria plus att jag har dragit upp discus från ca 6 cm till plus 20 cm storlek med min räkmix spetsat med laxfoder
Den första bilden är mina pigeon blood väldigt röda väldigt stora, den andra är bilden på är blue diamond från stendker kanonfint lekpar köpt av Kaj och matat med mitt foder.Janne.

malwi.forum24.se
#49 - 16 december 2011 18:59
kaj.p skrev:
Skrattar och håller nog med;)

<<< Detta gäller vissa gubbar också! Kanske det är virren som fattas?
Håller med.
Men efter att ha studerat maginnehåll på en del olika fiskar i det vilda har jag kommit fram till att små yngel oftast äter samma sak nämligen bakterier, svampar, zoo plankton typ infusorier och senare lite större kräftdjur. Sedan när matsmältningsorgan, enzymproduktion, etc. utvecklats kan vissa arter ta till sig typ växtnäring. Vissa arter blir då omnivora och andra i princip helt herbivora. De fiskar som stannar som karnivora får nog i sig nödvändiga vitaminer, etc. Från maginnehållet på de bytesdjur de normalt sätter i sig. Matsmältningsapparaten utvecklas helt enkelt olika beroende på den nisch fiskarna har utvecklats för. Men små yngel tycks vara mycket lika i sitt näringsupptag.

Du var inne på det där med mineraler såsom fosfor och kalcium. Detta har jag inte tänkt så mycket på med det är helt klart intressant!
#50 - 16 december 2011 19:00
Ja skulle vilja träffa din farsgubbe.

Ja nu har jag inte haft alla fiskar som finns, jag talar bara från egen erfarenhet att odla malawi tanganyika viktoria plus att jag har dragit upp discus från ca 6 cm till plus 20 cm storlek med min räkmix spetsat med laxfoder.Janne

malwi.forum24.se

Hmm var det inte forellpellets? :)
Sedan när det gäller farsgubben så var han sjöman man gick iland 1959. Men på gamla dar så slog han ihop sina påsar men en gammal yrkesfiskare från träslövsläge. O nu fiskar de flera gånger i veckan, 81 o 82 år gamla. O häromdagen kom den "yngre" till fasan o sa Nisse nu har jag förnyat fiskelicensen till 2016 sen lägger vi av va????
Haha goa gubbar säger jag. :):)
#51 - 16 december 2011 19:08
Bosse så klart det är så Grundstenar behövs för uppbyggnad o finns det inte tillräckligt så måste det tillsättas.
Givetvis kan man använda transportörer Vitamin C o D bl.a men det måste ju också finnas mineral o spårämne o transportera.
Ofta har vi mjukt vatten matar med artemia som inte är ett skaldjur var kommer byggstenarna ifrån.
Jannes malawi har hårdare vatten med oftast mineralrikare inredning så där är läget lite annat.
#52 - 16 december 2011 19:22
kaj.p skrev:
Bosse så klart det är så Grundstenar behövs för uppbyggnad o finns det inte tillräckligt så måste det tillsättas.

Givetvis kan man använda transportörer Vitamin C o D bl.a men det måste ju också finnas mineral o spårämne o transportera.

Ofta har vi mjukt vatten matar med artemia som inte är ett skaldjur var kommer byggstenarna ifrån.

Jannes malawi har hårdare vatten med oftast mineralrikare inredning så där är läget lite annat.

Ja det är nog en väsentlig skillnad på maten i hårt och mjukt vatten! Jag får nog kolla upp det lite. Hur tillfredsställer diskus och kardinal tetror sitt kalcium behov exempelvis? Malawi och Poecilia borde få det i sig via vattnet i sin naturliga miljö. Det där med diskusynglens betande på föräldrarna borde ha något med detta att göra. Men hur fixar romspridarnas yngel till det i samma vatten?
#53 - 16 december 2011 19:29
Ja, jag får väl säga att jag fattar ingeting vad ni menar med dessa grundämnen, men jag tror att det spelar roll i dessa vetenskapliga grejerna, jag själv lyckades bara med 7 år i skolan, sedan var det bara att söka jobb för att få in lite pengar, som jag tyckte var viktigt på den tiden.Jag kanske tog lite dåliga beslut på den tiden, men det är inte mycket att göra något åt.
Men klart det blir lite konstigt, jag vet att det funkar, men jag kan inte förklara det teoretiskt, det vill säga att man är redan borta när man börjar prata om dessa grundämnen.
Men, min bästa egenskap är min envishet, ja vet vad jag gjort, jag kan inte förklara hur jag gjorde ocjh jag hoppas att fler läser detta som kanske inte har det bästa självförtroende, inte har den bästa skolan, men som ändå kan få fram dom bästa fiskarna som han själv tycker, på så dåliga vetenskapliga grunder.Janne

malwi.forum24.se
#54 - 16 december 2011 19:32
kaj.p skrev:

Sedan när det gäller farsgubben så var han sjöman man gick iland 1959. Men på gamla dar så slog han ihop sina påsar men en gammal yrkesfiskare från träslövsläge. O nu fiskar de flera gånger i veckan, 81 o 82 år gamla. O häromdagen kom den "yngre" till fasan o sa Nisse nu har jag förnyat fiskelicensen till 2016 sen lägger vi av va????

Ha ha ha, gött att ha sådana goa gubbar, dom är så envetna och så goa.Janne
#55 - 16 december 2011 19:37
kaj.p skrev:

Ja det vet du bättre Kaj, eftersom jag köpte pelletsen av dig.Janne
#56 - 16 december 2011 19:43
Du vet väl att all vetenskap skall byggas på beprövad erfarenhet Jan-Olov?

Så det du har provat fram funkar, det är det enda man behöver veta egentligen, utan att bryta ner det. Sen finns det ju massa roligt att lära sig av detta, om man orkar gröta ner sig :) Fina Malawi har du, om jag bestämmer mig för att köra på firefish i mitt kommande juwel-kar så kan du räkna med ett besök!

Får fundera på detta lite, eldbukarna och blåcikliderna kanske får stryka på foten ;)
#57 - 16 december 2011 19:47
Ja det vet du bättre Kaj, eftersom jag köpte pelletsen av dig.Janne

Hehe Men skillnaden är stor laxpellets är avsedd för strömlevande fisk o har en fetthalt på ca 20%
Medan forell pellets ligger betydligt lägre med ca 10-12 % vilket funkar bättre för akvariefisk om man nu inte har ett ström akvarium.;)
#58 - 16 december 2011 19:54
kaj.p skrev:
Hehe Men skillnaden är stor laxpellets är avsedd för strömlevande fisk o har en fetthalt på ca 20%

Medan forell pellets ligger betydligt lägre med ca 10-12 % vilket funkar bättre för akvariefisk om man nu inte har ett ström akvarium.;)

Ja där ser du Kaj, jag trodde att jag köpte laxpellets, det funkade kanon, nu var det forellpellets och det funkade också.Janne
#59 - 16 december 2011 19:56
Så klart Janne :):)
#60 - 16 december 2011 20:18
kaj.p skrev:

Du tror inte det beror på om du har lax eller foreller? Kanske det funkar med lax pellets om man kopplar ström till akvariet?

Lite om att "mata artemia" http://www.vliz.be/imisdocs/publications/133989.pdf för att få upp närings /protein / aminosyra värdena.
#61 - 16 december 2011 20:26
Ja, jag får väl säga att jag fattar ingeting vad ni menar med dessa grundämnen, men jag tror att det spelar roll i dessa vetenskapliga grejerna, jag själv lyckades bara med 7 år i skolan, sedan var det bara att söka jobb för att få in lite pengar, som jag tyckte var viktigt på den tiden.Jag kanske tog lite dåliga beslut på den tiden, men det är inte mycket att göra något åt.

Men klart det blir lite konstigt, jag vet att det funkar, men jag kan inte förklara det teoretiskt, det vill säga att man är redan borta när man börjar prata om dessa grundämnen.

Men, min bästa egenskap är min envishet, ja vet vad jag gjort, jag kan inte förklara hur jag gjorde ocjh jag hoppas att fler läser detta som kanske inte har det bästa självförtroende, inte har den bästa skolan, men som ändå kan få fram dom bästa fiskarna som han själv tycker, på så dåliga vetenskapliga grunder.Janne

malwi.forum24.se

Jag gjorde ungefär som du tror jag. 9 år sovandes i grundskola och 2 år på fordonsmekanisk yrkes skola.
Mitt i detta ett brinnande intresse för djur och natur och vid runt 10 ett brinnande akvarieintresse. Sedan har det blivit en hel del &#8221;trial and error&#8221; vill jag lova inte minst med afrikanska sjöciklider. Jag tror det var där någonstans som jag upptäckte att det vore bra att kunna något om vatten, mat och annat. Troligtvis ökade detta intresse med minskningen i plånboken.
Nöden är kunskapens moder! Jag gör ofta så att jag provar och sedan försöker ta reda på varför när jag ser resultatet. Det blir liksom roligare på det viset.
#62 - 16 december 2011 21:01
bossep skrev:
Du tror inte det beror på om du har lax eller foreller? Kanske det funkar med lax pellets om man kopplar ström till akvariet?

Lite om att "mata artemia" http://www.vliz.be/imisdocs/publications/133989.pdf för att få upp närings /protein / aminosyra värdena.

Givetvis Helt därför fetthalten skiljer. På pellets för helleflundra o torsk är den bara 6 % menden är lögn o få tag på.
#63 - 16 december 2011 21:13
bossep skrev:
Jag gjorde ungefär som du tror jag. 9 år sovandes i grundskola och 2 år på fordonsmekanisk yrkes skola.

Mitt i detta ett brinnande intresse för djur och natur och vid runt 10 ett brinnande akvarieintresse. Sedan har det blivit en hel del ”trial and error” vill jag lova inte minst med afrikanska sjöciklider. Jag tror det var där någonstans som jag upptäckte att det vore bra att kunna något om vatten, mat och annat. Troligtvis ökade detta intresse med minskningen i plånboken.

Nöden är kunskapens moder! Jag gör ofta så att jag provar och sedan försöker ta reda på varför när jag ser resultatet. Det blir liksom roligare på det viset.

Nja , jag fick aldrig betyg för att kvalificera mig för någon yrkesskola , för att jag hade ju 0,0n ibåde åttan och nian, så det blev tyvärr bara att börja jobba , mitt första jobb blev som städare.
Jag har inte ångrat något av mina beslut, men tillbaka till fiskarna, jag har inte tyckt det har varit så viktigt teoretiskt, jag tycker det är viktigare att se hur fisken mår, jag kommer aldrig att kunna förklara varför mina fiskar mår som dom mår, men däremot, när jag hade 170 akvarium, jag matade dom, jag såg direkt när något vart fel.
Ja det det finns flera vinklar på ett järnspett,Janne
#64 - 16 december 2011 22:18
Jag vet det Janne o jag vet att du är kanon på det du gör. Men o andra sidan måste man alltid vara öppen för annat.
Var nyligen i Polen o vi diskuterade foder. Och när jag sa att vi ofta lägger i vitlök i mixen så sa dom det är bättre o lägga en bit pepparrot ikaret. Samma effekt o stabilare den håller 3-4 veckor sedan lägger man i en ny.

Jaja man trodde man hört det mesta men så var det inte så nu måste man prova det också.
#65 - 17 december 2011 15:56
kaj.p skrev:
Jag vet det Janne o jag vet att du är kanon på det du gör. Men o andra sidan måste man alltid vara öppen för annat.

Var nyligen i Polen o vi diskuterade foder. Och när jag sa att vi ofta lägger i vitlök i mixen så sa dom det är bättre o lägga en bit pepparrot ikaret. Samma effekt o stabilare den håller 3-4 veckor sedan lägger man i en ny.

Jaja man trodde man hört det mesta men så var det inte så nu måste man prova det också.

Tanken på pepparrotsgädda slog onekligen till här[:o] Var tanken att fisken skulle knapra på roten eller att den skulle påverka vattnet?
#66 - 17 december 2011 17:24
kaj.p skrev:

Ja, jag är alltid försiktig vad jag gör med mina fiskar och deras mat, det är faktiskt djur vi pratar om.
Jag testar lite saker då och då, men väldigt försiktigt, men räkmix har inte ändrat sig nämnvärt på 20 år, men visst har det hänt lite med den.
Jag blir livrädd när jag läser dessa så kallade recept som bygger på vad fiskarna behöver för att överleva, det kan vara upp till 12 olika saker som behövs om man man läser innehållsdeklarationen, det skall man blanda ihop, och man kallar det räkmix, sedan stoppar man det i baljan. förhoppningsviis så får man en grumling i baljan och på grund utav det så kanske man slutar med detta ihopgojs eller i värsta fall så fortsätter man med detta foder och sedermera få buken istället.
Nej mitt råd är läs inte dessa innehållsdeklarationer för att sedan koppla det till fiskar och tror att ni får den ultimata maten för era fiskar, nej så lätt är det inte.Janne
#67 - 20 december 2011 19:33
Trådens ämne verkade visst sväva iväg lite.. Jag söker inget ultimat perfekt foder och har inte tid eller ork att forska huruvida var liten grej jag slänger uppfyller fiskarnas behov.

Hur som helst så gjorde jag mig en sats räkmix med ingredienser som Jag tror kan vara bra. Jag gjorde en grundmixoch delade upp i två som fick lite olika innehåll. Tanken är att dom ska ge lite olika färger (vet ej om det fungerar, detta är ett test)

Grundreceptet blev följande:

Räkor med skal
Musslor i burk
Tonfisk i burk
Ärtor
Broccoli
Vitlök
Brysselkål
Lite Malawi pellets JBL
Gojibär

I halva grundmixen blandades för att försöka främja röda och gula färger följande:
Morot
Röd paprika
Paprikpulver
Gurkmeja
Två tabletter maxosol utlösta i vatten( innehåller betakaroten).
Denna mix blev väl sådär, trodde mixen skulle bli rödaktig men det blev den inte. Får se om man märker några resultat.

I den andra mixen blandade jag ner följande:
Rödkål
Blåbär
Rödbeta
Denna färgsättning blev bättre och ska förhoppningsvis ge lite blå/lila färger.

Min matberedare håller inte världsklass så det gick inte att få det helt slätt. Jag gjorde ett försök att koka dom för att mjuka upp bitarna men skulle egentligen ha kokat allt från början, men men.

För att se om de båda blandningarna ger någon effekt så ska jag separera en kull och ge dom olika foder, förhoppningsvis får de skillnader i färgen :)

Jag använde agar-agar som bindemedel. (rödalgsbaserad geletinmotsvarighet)

#68 - 20 december 2011 19:35
Bilder

Annons