Egenhittade rötter ..

#1 - 1 juli 2007 17:06
Vi har precis grävt och donat lite på landet och när vi var klara hade jag hittat en massa fina rötter som jag tänkte att man kunde ha i akvariumet.

Då kommer frågorna, vad ska man göra för att inget ska gå "fel" när man lägger i rötterna i akvariumet, är det någon speciell träsort man inte kan använda i akvariumet ?
#2 - 1 juli 2007 17:21
Ska du vara helt på den säkra sidan så ska du inte använda rötter om du inte vet vad det är för något träslag.
Rötter från barrträd kan vara skadliga för fiskarna så det är något jag inte skulle stoppa i karet. Här finns en hel del länkar att gå igenom i samma fråga: http://www.zoopet.com/forum/search.php?searchid=1288676
#3 - 1 juli 2007 17:22
Använd inte rötter från barrträd, det finns något giftigt ämne i dem. Sen så tror jag att roten måste vara stendöd för att den inte ska börja ruttna.
#4 - 1 juli 2007 17:22
Rötter från barrträd (innehåller terpentin - allt går åt helvete) ska du undvika, annars går det mesta bra.
Använder du träslag som växer nära eller i vatten är det mindre chans att de börjar ruttna i akvariet.

Levande rötter bör undvikas då de fortfarande innehåller mycket näring som lätt rubbar balansen.
#5 - 2 juli 2007 19:34
Ja då gick den ideen åt pipan då :/ Det var nämligen enrötter ...

Annons