Egentillverkad reflektor

#1 - 12 oktober 2009 11:23
Nu kanske det här varit uppe x antal gånger, men jag berättar/tipsar ändå om hur enkelt man själv fixar till effektiv reflektor billigt och säkerligen lika bra.

En rulle högblank aluminiumtejp (finns t.ex. på Bauhaus o liknande byggfirmor) där du helt enkelt tejpar insidan på din ljusramp, ger en jättebra reflektor och kostar under 100 kr.
#2 - 12 oktober 2009 11:47
Den lär väl bara studsa massa ljus åt alla möjliga olika håll? Se:

http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=8566
#3 - 12 oktober 2009 12:35
Johanski skrev:
Den lär väl bara studsa massa ljus åt alla möjliga olika håll? Se:

http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=8566

- Åh det var för många inlägg för att jag ska hinna/orka igenom just nu, men jag tror nog att en hel del extra ljus lär gå ner i tanken. Det ser jag ju nu direkt efter att ha satt dit tejpen : )

Det är betydligt ljusare i 375:an nu kan jag berätta, och rimligen beror det ju på att mer ljus flödar ner i tanken.
#4 - 12 oktober 2009 13:08
Visst gör en blank yta att det reflekteras mer ljus, men om ytan har "fel" form så blir det ofta bättre med matt vit färg. Detta pga att ljuset diffuseras bättre i alla riktningar med en matt vitt färg.
En blank reflektor med "rätt" form är naturligtvis det bästa.
#5 - 12 oktober 2009 14:50
heeke skrev:
Visst gör en blank yta att det reflekteras mer ljus, men om ytan har "fel" form så blir det ofta bättre med matt vit färg. Detta pga att ljuset diffuseras bättre i alla riktningar med en matt vitt färg.

En blank reflektor med "rätt" form är naturligtvis det bästa.

- Ja, min armatur var helt helt vit inuti och den är avsedd för akvarium. Man anser väl att vit insida reflekterar ljus också, även om det inte är samma effekt som en mer speglande yta som ex. blank metall. Så det är samma "vinklar" på reflexytorna nu som innan iom att jag tejpade befintliga ytor. Om det är bra eller inte vet jag inte, men det når ner myckt mer ljus i akvariet nu och det var syftet med det hela : )
#6 - 12 oktober 2009 16:11
Och jag gick till glasmästaren och skar upp en gammal spegel i strimlor och klistrade bitarna som reflektor.
Det blev en avsevärd förbättring.
#7 - 12 oktober 2009 22:05
finns bara en sak som gäller, Mylarfolie!
Tag en nödfilt, finns på Classe i sjön, limma mot alla ytor i locket...
Profit!
#8 - 13 oktober 2009 14:57
perfetto skrev:
- Ja, min armatur var helt helt vit inuti och den är avsedd för akvarium. Man anser väl att vit insida reflekterar ljus också, även om det inte är samma effekt som en mer speglande yta som ex. blank metall. Så det är samma "vinklar" på reflexytorna nu som innan iom att jag tejpade befintliga ytor. Om det är bra eller inte vet jag inte, men det når ner myckt mer ljus i akvariet nu och det var syftet med det hela : )

Visst är det så att blank aluminium reflekterar bättre än matt vit färg, men vilket netto resultatet blir i karet beror mycket på vinklarna.
Eftersom du har provat bägge med samma vinklar så ser du ju vilket som funkar för dig. Oavsett vinkel så är säkerligen folie och liknande bättre än tex. svart plast, men den matta vita färgen är inte att förakta.
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200008/msg00069.html
#9 - 13 oktober 2009 15:14
heeke skrev:
Visst är det så att blank aluminium reflekterar bättre än matt vit färg, men vilket netto resultatet blir i karet beror mycket på vinklarna.

Eftersom du har provat bägge med samma vinklar så ser du ju vilket som funkar för dig. Oavsett vinkel så är säkerligen folie och liknande bättre än tex. svart plast, men den matta vita färgen är inte att förakta.

http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200008/msg00069.html

- Ja det var en lång och väl underbyggd artikel, men eftersom jag ser skillnaden mellan den vitmålade innerytan och den nya blankpolerade metalltejpen tydligt med blotta ögat, så kan jag dra slutsatsen utan mätningar - det är mer ljus i akvariet nu, vilket var syftet från början.

De vinklar som utgörs av själva armaturens form, är de vinklar som nu är täckta med högblank metall, så jag antar att det är samma förutsättningar nu som innan fast med mycket bättre reflexion då.
#10 - 13 oktober 2009 21:50
Jag satte alu-tejp i mitt och tyckte det blev bättre ljus dock ökade värmen i karet avsevärt i sommras ca 2 grader vilket gjorde att jag fick ta bort hälften. Då har jag ett 720 med heltäckande ramp med 4 150cm rör.
#11 - 14 oktober 2009 07:22
perfetto skrev:
- Ja det var en lång och väl underbyggd artikel, men eftersom jag ser skillnaden mellan den vitmålade innerytan och den nya blankpolerade metalltejpen tydligt med blotta ögat, så kan jag dra slutsatsen utan mätningar - det är mer ljus i akvariet nu, vilket var syftet från början.

De vinklar som utgörs av själva armaturens form, är de vinklar som nu är täckta med högblank metall, så jag antar att det är samma förutsättningar nu som innan fast med mycket bättre reflexion då.
Absolut!
Testet i artikeln är ju gjort med en plan yta bakom rören.
#12 - 17 oktober 2009 11:16
Ibland är dom enklaste lösningarna dom billigaste.
Era armaturer har redan måtten och vinklar som behövs för att vinkla ljus rakt ner eller vart nu dessa strålar ska, om ni sen själva klistrar på alu förstärks dessa strålar och böjs inte. Om nu inte det blir grova veck på foliet.

I_/ blir inte (_) på nå magiskt sätt bara för att ytan täcks med alu.
#13 - 19 oktober 2009 08:07
När frugan skulle kasta sitt halvkropps solarium så plockade jag ur de reflektorer som satt där. Sen blev de monterade i min heltäckande ramp på ett 720l kar. Det funkade skit bra. Sådana solarier slänger folk idag eller säljer för en billig peng, så där kan få billiga reflektorer.
#14 - 21 oktober 2009 12:20
Jag klistrade fast vanlig grillfolie i hela min ramp. Bakom lysrören och precis överallt. Det tog några timmar men det var det värt. Jag gjorde det på natten när ljuset ändå inte var tänt. Tog akvariesilikon och satte foliens blanka sida utåt såklart. Effekten är enormt bra, f*n så mycket bättre än alla andra reflektorer jag har köpt genom åren.
#15 - 26 oktober 2009 17:44
Jag klistrade fast vanlig grillfolie i hela min ramp. Bakom lysrören och precis överallt. Det tog några timmar men det var det värt. Jag gjorde det på natten när ljuset ändå inte var tänt. Tog akvariesilikon och satte foliens blanka sida utåt såklart. Effekten är enormt bra, f*n så mycket bättre än alla andra reflektorer jag har köpt genom åren.
Bra

Annons