Eget filter

#1 - 15 november 2008 20:54
Jag undrar hur man kan bygga ett eget filter som funkar i ett 60liters kar med bla räkor i.
#2 - 15 november 2008 20:57
För att lära dig, eller för att du vill spara pengar?

För är nog väldigt billigt att köpa i förhållande till hur mycket jobb det blir med att göra eget. :)

Har faktiskt aldrig hört om någon som byggt eget filter, man vill väl inte riskera. Går något fel kan det ju komma elektricitet i karet, osv.
#3 - 15 november 2008 21:03
Det är väl mestadels för att jag inte vet om det finns några räkvänliga innerfilter(som fungerar som pumpar också) men annars menade jag filterhörnor som vissa har i sina akvarier. Dem består typ av en filtermatta och sedan något i det. Vet dock inte hur dem funkar.
#4 - 15 november 2008 21:05
Aquario skrev:
Det är väl mestadels för att jag inte vet om det finns några räkvänliga innerfilter(som fungerar som pumpar också) men annars menade jag filterhörnor som vissa har i sina akvarier. Dem består typ av en filtermatta och sedan något i det. Vet dock inte hur dem funkar.

Jodå, det finns.

Såna mattor som jag tror du menar som täcker hela sidan, uppskattas av algätare, men är ganska fult. Även dessa köper man dock.
#5 - 15 november 2008 21:06
vart kan man hitta dem? :O Typ på akvarielagret el?
#6 - 15 november 2008 21:08
Ingen aning, finns inte akvarielagret här nere, dock vet jag att zooaffären här i stan använder och säljer sånahär.
#7 - 15 november 2008 21:09
Kan ju alltid fråga nästa gång jag åker dit, hur som helst har jag ju till åtminstonde 12:e december på mig
#8 - 15 november 2008 21:16
Filtermatta, luftpump och ett VP-rör med böj. Billigare blir det inte. Du kan ju köra ena kortsidan som filter...

//C
#9 - 15 november 2008 21:19
Filtermatta, luftpump och ett VP-rör med böj. Billigare blir det inte. Du kan ju köra ena kortsidan som filter...

//C

Det blir ju lätt dyrare och fulare än ett räksäkert innefilter.
#10 - 15 november 2008 21:19
Klart du kan bygga eget filter;) Du måste tömma karet och sen siliconar du fast 2 glaslister som är 2-3cm breda och placerar en filtermatta imellan och en liten pump bakom och ett rör igenom matta som utblås! http://www.deters-ing.de/Gastbeitraege/EMF-5-150.jpg

till ett 60L brukar 3cm tjock matta som är 30x15x15cm vara lagom och då du 1.35L filtervolym (motsvarar drygt 6st fluval 2+) och du kommer aldrig behöva rengöra det!
#11 - 15 november 2008 21:21
Ja om man måste köpa en ny luftpump men bra så mycket bättre...
#12 - 15 november 2008 21:22
Så bra, för jag ska ju ha slimline som bakgrund, kan ju dölja delar av hörnan med "resterna" då :) Perfekt. Någon som har en aning på´t ungefär vad det här kostar?
#13 - 15 november 2008 21:31
åheim skrev:
Klart du kan bygga eget filter;) Du måste tömma karet och sen siliconar du fast 2 glaslister som är 2-3cm breda och placerar en filtermatta imellan och en liten pump bakom och ett rör igenom matta som utblås! http://www.deters-ing.de/Gastbeitraege/EMF-5-150.jpg

till ett 60L brukar 3cm tjock matta som är 30x15x15cm vara lagom och då du 1.35L filtervolym (motsvarar drygt 6st fluval 2+) och du kommer aldrig behöva rengöra det!

Hmm coolt! Måste faktiskt säga att jag är förvånad, och besegrad! trodde inte det gick.

Jag hoppas det går bra att jag kanske meddelar dig i framtiden om jag ska fdixa något liknande till kommande akvarium?

Smidigt med en sjukt bra pump som man aldrig kommer behöva rengöra, och som algätarna älskar.
#14 - 15 november 2008 21:53
åheim skrev:

Så vilken pump som helst bakom?
#15 - 15 november 2008 22:28
Själv har jag byggt ett nytt räkfilter av tunn ppi10 som jag med silikon limmade ihop till en ihålig liten tårtbit, iom att det bara är öppet upptill så kan man sänka ner vilket litet innerfilter som helst, utblåset kan man koppla till ett strilrör, i mitt fall blir det en bit CO2 slang i halvmåne fastsilikonad på filtermattans framkant som strilrör varför hela filterhörnet kan lyftas i och ur utan meck, ska silikona fast pluppar på baksidan i morgon och lägger då upp nån bild.
Guest
#16 - 15 november 2008 23:08
JojjeN skrev:
Så vilken pump som helst bakom?

T.e.x. en cirkulationspump.
#17 - 15 november 2008 23:38
Eheim Aquaball 2008 tycker jag funkar bra till räkor. dom brukar sitta på den och käka. annars är det en sjukt bra lösning med en stor filtermatta så slipper man att det gömmer sig saker under och bakom pumpen.
#18 - 15 november 2008 23:46
Jag byggde ett filter av en halv petflaska fult som satan,men tillräckligt för att den inte ska rengöras så ofta
#19 - 15 november 2008 23:51
Det finns hur många sett som helst att bygga ett filter,men förr eller senare så måste det kanske upp ur vattnet och då gäller det att göra det smidigt från början det sättet åheim nämner är ett rätt så bra sätt att göra det på och det vanligaste kanske.
#20 - 16 november 2008 11:18
Men det som åheim föreslog, där borde man väl innanför filtret/jämte pumpen, kunna sätta doppvärmaren så den inte syns? Det funkar väl lika bra?
#21 - 16 november 2008 11:41
eller så kan du ju bygga ett extra filter till din pump jag byggde ett liknande sand filter som jag nu använder förvisso på prov men det funkar hadde nkt proplen iakvariet innan.. men efter att jag byggde det så har det funkat bra och räkorna gillar det och det kostade mig ca 70 kr att göra...
#22 - 16 november 2008 12:16
Så bra, låter både billigt och enkelt. Men filtreras vattnet genom filtermattan och thats it? :O
#23 - 16 november 2008 13:16
punkz skrev:
eller så kan du ju bygga ett extra filter till din pump jag byggde ett liknande sand filter som jag nu använder förvisso på prov men det funkar hadde nkt proplen iakvariet innan.. men efter att jag byggde det så har det funkat bra och räkorna gillar det och det kostade mig ca 70 kr att göra...
Kan du förklara lite mer bildligt hur det ser ut:)
Bilagor:
#24 - 16 november 2008 13:43
åheim skrev:
Kan du förklara lite mer bildligt hur det ser ut:)

Den hänger jag på, svårt att visualisera alla beskrivningar, bilder är bra för förståelsen:D
#25 - 17 november 2008 17:29
skulle man kunna ha en filtermatta i något hörn av akvariet och sedan ha pump/pumpfilter och doppvärmare bakom? Om ni undrar varför jag skrev pump/pumpfilter är för att jag hittat ett perfekt akvariumpaket jag har råd med där vad jag tror är ett pumpfilter kommer med.
#26 - 17 november 2008 18:31
Sök på hörnfilter så hittar du en del. Kör själv med matta och pump.
#27 - 17 november 2008 19:15
Sitter i funderingar över vad och hur jag ska göra ett eget filter.

Har 1st Eheim Compact 1000(cirkulations pump), blå filtermatta 5cm tjock 30*30.
Filterkuber.

Hur ska jag enklast göra behållaren?

Ps. Glömde att jag ej vill ha det såkallade hamburgefiltret.
#28 - 17 november 2008 23:56
Skaffa en tunnare filtermatta typ den 25mm tjocka på hornbach.

Du tejpar ihop lämplig bit av filtermatt till en smal cylinder för att den ska forma sig och lämnar den så, klipp till två(den ena ska vara lite längre så att dom överlappar) bitar filtermatta som du med silikon limmar till ett 90° hörn, använd transparent glassilikon för det blir ingen snyggt med svart, riv bort tejpen och limma ihop cylindern, klipp till en tårtbit till botten, se till att du har plats för ex en doppvärmare bakom pumpen.
#29 - 19 november 2008 18:10
Här är mitt enkla hemmabygge som gjordes när jag inte vill tömma ett kar för att bygga ett filterhörn. Detta är ju bara att sänka ner och har funkar i tre år nu. Bara rengjort det någon enstaka gång. Kanske inte så snyggt men det döljer sig väl bakom alla växterna.
http://www.surficon.net/Media/
#30 - 19 november 2008 18:18
Sitter i funderingar över vad och hur jag ska göra ett eget filter.

Har 1st Eheim Compact 1000(cirkulations pump), blå filtermatta 5cm tjock 30*30.

Filterkuber.

Hur ska jag enklast göra behållaren?

Ps. Glömde att jag ej vill ha det såkallade hamburgefiltret.

Om du inte vill ha ett hamburgerfilter kan du ju stoppa bitarna i en tom glasskartong av plast med lock eller annan livsmedelslåda. Ställ lådan på botten och dra en slang eller ett plaströr till ditt filter. Röret får suga vatten genom ett hål i lockets eller burkens ena ände och vatteninsläppet sker genom många borrade hål i burkens eller lockets andra ände. Täta med silikon vid slangen men limma ej fast locket! Man kan också lägga lite filtervadd vid insuget om man vill ha extra klart vatten. Se bara till att insläpp och utsug är så långt från varandra som möjligt.

Bara fantasin sätter gränser!:)
#31 - 19 november 2008 20:13
MattiasL- den där ritningen verkade ju bra, en fråga dock, varför har du inte biobollar eller annat filtermaterial i flaskan också?

Annons