[FONT="Garamond"][SIZE="3"]Det är ju rysligt länge sedan jag borde ha svarat, men jag har, ehm.., varit upptagen med vattenbyten...:p Tittade emellertid över mina gamla foruminlägg nyss, och hittade tillbaka hit.
Anledningen till att han behövde mer järn än normalt var att han ville testa mycket röda växter, såsom
Alternanthera,
Rotala, och sådana. Normalt sett behöver de lite mer järn än gröna växter, och mycket mer ljus. Eftersom det periodvis är svårt att få ner riktigt så mycket ljus i ett tusenlitersakvarium (som om jag förstått det rätt i hans fall dessutom står i en gillestuga nästan utan fönster) så tänkte han försöka kompensera den relativa bristen på ljus med en rekorderlig dos järn. Jag har läst en del artiklar om att det faktiskt fungerar att göra så, men eftersom jag själv har en hel del erfarenhet av att odla
Rotala så ställer jag mig tveksam till sanningshalten i dem. Om mina
Rotala fick aningen för lite järn, så tenderade de att bli ganska gröna snarare än tjusigt röda, och växte långsammare. Dundrade jag sedan i mer järn blev de röda igen, efter ett par veckor. Värre var det med ljuset: fick de för lite ljus så dog de helt sonika, alldeles oavsett hur mycket eller hur lite järn de fick. Fast huruvida det även stämmer in på till exempel
Alternanthera vet jag ju då inte...
Sist ska sägas att han valde att mer eller mindre strunta i växterna överhuvudtaget, och har istället befolkat akvariet med stora, synnerligen inredningsintresserade ciklider. Fast det är visserligen kanske ett år sedan jag talade med honom om saken, så jag vet inte riktigt hur projektet har framskridit. Men, nu har jag i varje fall angivit varför han sade sig behöva en massa extra järngödning! [:-79] [/SIZE][/FONT]