egna snäckor i akvariet

#1 - 5 februari 2007 09:46
Jag undrar hur det är att lägga i egna snäckor i akvariet.
Kan det vara mindre bra för fiskarna eller går det an om det är ett fåtal bara.
Har snäckor som jag plockat utomlands.
Kanske ska tillägga att det är snäckskal jag pratar om ,men det förstod ni säkert;)
#2 - 8 februari 2007 22:28
Ingen som har ngn åsikt om detta?
#3 - 8 februari 2007 22:32
tvätta dem med varmt vatten och skrubba bort salt etc, så bör det inte vara några problem.
#4 - 9 februari 2007 10:54
Jag undrar hur det är att lägga i egna snäckor i akvariet.

Kan det vara mindre bra för fiskarna eller går det an om det är ett fåtal bara.

Har snäckor som jag plockat utomlands.

Kanske ska tillägga att det är snäckskal jag pratar om ,men det förstod ni säkert;)

Det går men är inte snyggt tycker jag! Saltvattenssnäckor i ett sötvattensakvarium till fiskar som inte behöver snäckskal?
#5 - 9 februari 2007 12:44
Det går men är inte snyggt tycker jag! Saltvattenssnäckor i ett sötvattensakvarium till fiskar som inte behöver snäckskal?

smaken är som baken, tycker rosie_cotton att det är snyggt ser jag inga problem med det...
#6 - 9 februari 2007 14:19
Kör hårt. Det är inga problem.
#7 - 9 februari 2007 22:52
Lite o.t men jag tycker att det skulle vart fräckt med fin sand (ljus) och lite valisinera + snäckskal = Saltvattensimmiterande sötvatten :)

Snäckor funkar väl så länge du inte skall köra biotoper utan just snäckskal (hmm, logiskt? hah) , Personligen ser inte jag något mer problem än det estetiska, samt att snäckor typ består av kalk = kan förändra pH
#8 - 10 februari 2007 09:19
yllekanin skrev:
Lite o.t men jag tycker att det skulle vart fräckt med fin sand (ljus) och lite valisinera + snäckskal = Saltvattensimmiterande sötvatten :)

Snäckor funkar väl så länge du inte skall köra biotoper utan just snäckskal (hmm, logiskt? hah) , Personligen ser inte jag något mer problem än det estetiska, samt att snäckor typ består av kalk = kan förändra pH

Problemet är att efter 3dagar så syns dom inte för fiskarna gräver ner dom ....
#9 - 10 februari 2007 09:29
bena skrev:
tvätta dem med varmt vatten och skrubba bort salt etc, så bör det inte vara några problem.

Tack för tips. De är tvättade och ligger på plats*s*
#10 - 10 februari 2007 09:33

För det första så vet du väl inte vilket akvarium jag har ;)
ok, jag har ett sötvattensakvarium. Fattar bara inte alla som ska vara så korekta. :( Spelar väl ingen roll om inte det är så likt deras riktiga miljö. Jag har mitt akvarium för att jag tycker det är vackert att titta på helt enkelt.
#11 - 10 februari 2007 09:34
smurfmats skrev:
smaken är som baken, tycker rosie_cotton att det är snyggt ser jag inga problem med det...

Tack smurmats.:)
#12 - 10 februari 2007 09:43
mayday skrev:

Jag menar inte sådana där små snäckor ;)
Jag menar lite större. tror inte mina fiskar gräver ner dem:D
#13 - 10 februari 2007 09:43
Tack alla för goda råd. Ska kolla upp mott pH-värde efter en tid.
#14 - 11 februari 2007 21:34
För det första så vet du väl inte vilket akvarium jag har ;)

ok, jag har ett sötvattensakvarium. Fattar bara inte alla som ska vara så korekta. :( Spelar väl ingen roll om inte det är så likt deras riktiga miljö. Jag har mitt akvarium för att jag tycker det är vackert att titta på helt enkelt.

Ta inte illa upp:)! Det beror väl på vem man är antar jag! Klart du ska göra så om du tycker det blir snyggt:)! Jag är väl något av en biotopsnörd! Har bara svårt att föreställa mig en isbjörn i den sydamerikanska djungeln fastän båda är snygga (lite överdrivet kanske men du förstår min poäng).
No hard feelings!

MVH Henrik Goth
#15 - 11 februari 2007 22:20
mayday skrev:

Jasså? Har fiskar över lag den tendensen menar du.
Mina fiskar har då aldrig rört snäckor, inte ens små.
#16 - 13 februari 2007 20:50
Snäckskal kan höja phvärdet. Inget problem om man har fiskar och växter som gullar högt ph. Inte så bra om man har sydamerikafiskar som ofta vill ha mjukt vatten.

Annons