Eheim 1200 l/h och 375 liter malawi?

#1 - 25 november 2003 07:46
Godmorgon! [:-122]

Har precis bytt min gamla akvariepump i mitt 375 liters till en ny förmåga, en Eheim som pumpar 1200 l/h efter rekommendationer från akvarieaffär och internet. Ciklider ska efter vad jag både läst och hört ha en pump som pumpar tre gånger så många liter vatten som finns i akvariet (i mitt fall då 375 liter) per timme. Min förra vet jag inte riktigt vad den hade för preferenser, men den verkade sköta det hela bra då cikliderna var pigga och livliga, vattnet var rent och det var någorlunda lugnt i vattnet. Den nya som då istället ska vara perfekt för mitt akvarium och mina malawiciklider sätter igång ett inferno (utav vatten) utan dess like! Det är milt sagt full storm i akvariet. Givetvis förstår jag ju att man reagerar när den självklart är kraftfullare än mig gamla pump, men ska det verkligen vara såhär? Vallisnerian i andra änden av akvariet böjer sig och jag ser ju hur fiskarna får ta i för att simma.

Ett något yrvaket inlägg, men jag hoppas ni förstod vad jag menade...
#2 - 25 november 2003 07:58
Jag har 2000 L/tim på mitt 450 liters, det är inte så rörigt däri men jag har riktat den ganska mycket mot ytan, utblåset sitter ca 7 cm under ytan och är vinklat i 45graders vinkel mot ytan och firrarna verkar inte ha några som helst problem med det iaf!
du kanske har det lite för "rakt" fram?
Man kanske bara ska vänta ett tag och se om det är en aklimatisering innan det är som vanligt igen annars!
#3 - 25 november 2003 08:04
Ett strilrör (rör med många mindre hål och en pluggad ände) på utblåset ger "lungnare" vatten utan att minska genomströmningen i filtret.

#4 - 25 november 2003 08:05
Ok, tack för svaren! Jag väntar och ser om det lugnar ner sig lite av att rikta utblåset, annars blir det strilrör.
#5 - 25 november 2003 08:11
Jag har 2400 liter/timma i ett 450-liters utan några problem.
#6 - 25 november 2003 08:24
Jag har 1000 l/h i 190 liter, men med lite blå filtermatta på utblåset (samma effekt som strilröret) och det är väldigt lungt i vattnet, ytan rör sig bara precis. (Gurami vill ju ha det så).

Ok, genomströmningen kanske minskar något när man sätter dit filtermatta, men det är nog minst 800 l/h i alla fall.

#7 - 25 november 2003 11:45
är det en eheim 2252 du har inhandlat, isåfall har vi samma hårdvara! jag har en sådat filter och ett akvarium på 375 liter. om du riktar det lite mer uppåt kanske du slipper den starka strömmen. iofs vill ju malawi ha det lite strömt...
#8 - 26 november 2003 11:59
Ursprungligen skickat av Cattis

och det var någorlunda lugnt i vattnet. Den nya som då istället ska vara perfekt för mitt akvarium och mina malawiciklider sätter igång ett inferno (utav vatten) utan dess like! Det är milt sagt full storm i akvariet. Givetvis förstår jag ju att man reagerar när den självklart är kraftfullare än mig gamla pump, men ska det verkligen vara såhär? Vallisnerian i andra änden av akvariet böjer sig och jag ser ju hur fiskarna får ta i för att simma.

Hmmm... 1200L/h i ett 375L akvarium är _lite_, jag har väldigt svårt att se hur du skulle lyckas få storm i det akvariet med en pumpen, annat än i en liten kon precis framför utblåset.

Fisken vänjer sig vid att vattnet nu rör sig på ett par dagar, hur mycket vallisneriorna fladdrar kan du reglera genom att vinkla utblåset från din pump (t.ex. mer mot ytan/frontrutan).

Du behöver absolut inte vara orolig för dina fiskar - de kommer ifrån vatten som normalt rör sig mycket, mycket, mer än vad det för närvarande gör i ditt akvarium, och kommer snabbt att anpassa sig.
#9 - 26 november 2003 12:19
Använd inte den där pipen som man får till då den koncentrerar utblåsvattnet. Kör utan, då får du en lite bredare ström. Du behöver inte använda massa strilrör och grejer, det skall vara ett jäkla drag på ytvattnet, då kan du även vara säker på att vattnet syresätts ordentligt. Då det gäller Malawi skall vattnet i ditt kar filtreras minst 3 gånger per timma, helst 4 eller 5. Du har 3,2.

Saludos,
Zaphi

Annons