Eheim 2026 hjälp

#1 - 5 april 2005 20:00
Hej!

Har införskaffat ett 300 liters till mina malavi , Passade då på att köpa ett nytt ytterfilter eheim 2026. Men nu får jag inte det att fungerar , Har kopplat in allt enligt instruktion, tryck på stora knappen så att filtret är fullt , Kranarna står fullt öppet . Men allt som händer är att den står där och brummar :mad: . Är det någon som har något tips eller måste jag tillbaka till butiken och reklamera?
#2 - 5 april 2005 21:05
Testa och tryck på "häverstartern" så borde den gå igång, eller skaka lite på den. Fick samma problem vid rengöring förra veckan
#3 - 5 april 2005 21:06
Antar att du har kollat så att du har vatten i pumpen, när du pumpar märker du ju om vattnet rinner ner till impellern. Kolla inloppet och utloppet. Annars är ju alternativet att plocka isär det. Lyft av pumpdelen, kolla så det inte har fastnat nåt i impellern, kolla så impellern snurrar (torrt) när du stoppar i elkontakten. (den kan ha fastnat vid monteringen i fabriken). lycka till!
#4 - 5 april 2005 21:11
Vatten finns i pumpen , Impellern snurrar i torr läge ,När jag trycker ner häverten så pumpas vattnet runt men när jag sen drar i gång pumpen så hände ingenting ser att eventuella luftbubblor rör på sig lite grann men inget mer...
#5 - 6 april 2005 20:01
tjena! Har du kollat så att du har ett lätt flöde genom själva filtret? handpumpen är nog rätt stark skulle jag tro. Har du kollat så att du kan hälla vatten igenom impellern när du har filtret isär, åt båda riktingarna? Fungerar båda magneterna? det känner du när du stoppar ner "impellermagneten" i hålet, den borde suga fast lite grann iaf. Annars kan jag inte fatta vad det skulle vara. Lycka till! /L
#6 - 6 april 2005 20:24
Jag har märkt med mitt 2028 att det är väldigt viktigt med avståndet från akvariet ner till filtret. Är det för kort eller för långt så funkar inte filtret som det ska. Mitt tips är att testa olika höjder...
#7 - 6 april 2005 21:52
[QUOTE=Lenita]Jag har märkt med mitt 2028 att det är väldigt viktigt med avståndet från akvariet ner till filtret. Är det för kort eller för långt så funkar inte filtret som det ska. Mitt tips är att testa olika höjder...[/QUOTE]

Var inne på zoobutiken och tydligen var impellern trasig så dem byte ut den åt mig så nu fungerar den klockrent :) , Men det är sant avstående hade stor betydelse fick justera mellan lite olika lägen innan jag fick den att fungera ok...

Annons