Eheim 2028

#1 - 28 mars 2008 21:04
Hejsan.
Har nyligen köpt ett begagnat 2028.
Några frågor som jag hoppas få svar på.
Har läst en del om olika uppsättningar av filtermedel som
används i olika kombinationer. Fungerar inte det Eheim rekomenderar?
Ska man endast använda eheim orginalfilter?
Hur ofta behöver man rengöra, och byta filtervadd och filtermatta?
[FONT=HelveticaNeue-Roman][SIZE=1]Hur länge håller SUBSTRAT[/SIZE][/FONT][FONT=HelveticaNeue-Italic][SIZE=1]pro[/SIZE][/FONT][FONT=HelveticaNeue-Roman][SIZE=1]. och [FONT=HelveticaNeue-Roman][SIZE=1]EHEIM MECH?
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
#2 - 28 mars 2008 21:27
Jag har rengjort filtret 2-3gånger per år, rengör det när jag märker att flödet börjar minska. Har haft mitt filter i 2år nu och det börjar nog bli dax att byta den vita filter duken nu. Jag fick med eheims filtermaterial när jag köpte filtret och det har funkat utmärkt men det funkar säkert med andra filtermaterial oxå.
#3 - 28 mars 2008 21:36
Stekan Filtermaterial ändrar man ju efter önskemål, dvs vad man är ute efter.

De blå filterdukarna, finns antagligen 2st sånna i din (likt min egen 2028) är perfekta för jobbet enligt mig. Den vita duken är också i mitt fall riktigt viktig pga många skäl. Några exempel på detta är tex att denna fångar upp de mindre partiklarna av tex skit, växtdelar, matpartiklar etc. Den vita borde man enligt mig alltid köra med.

De 2 blå kan du ju byta ut om du tycker något annat funkar bättre. Tänk dock på att ett tajtare filtermaterial slammar igen ganska fort vilket leder till att du måste rengöra pumpen betydligt oftare.

Dessa filtermaterial funkar alltså suveränt som dem är. Det du kan lägga ner mer tid och tanke på är vad du ska ha i korgarna. Det finns allt ifrån en typ sten/lera som sänker nitratvärdena i vattnet - till vanlig sten som funkar som "biofilter" alltså bakteriekultur.

Jag rengör mitt 2028 var 3dje månad. Byter ut det vita filtret 1 gång per år. Du kommer som rambo skrivit själv märka då det är dags att rengöra filtret. Detta genom sämre flöde samt att pumpen börjar låta.
#4 - 29 mars 2008 16:41
Så ni byter inte den vita varje gång ni rengör?
Enligt Eheim ska det göras , men ni upplever att den kan rengöras?
[FONT=HelveticaNeue-Roman][SIZE=1][SIZE=2]Och den blå grovfiltermattan kan användas 2-3 ggr enl Eheim?[/SIZE][/SIZE][/FONT]
[FONT=HelveticaNeue-Roman][SIZE=1][SIZE=2]Slutligen Hur länge håller SUBSTRAT[FONT=HelveticaNeue-Italic]pro[/FONT][/SIZE][FONT=HelveticaNeue-Roman][SIZE=2]. och [/SIZE][FONT=HelveticaNeue-Roman][SIZE=2]EHEIM MECH?
[/SIZE][/FONT][/FONT][/SIZE][/FONT]
[FONT=HelveticaNeue-Roman][SIZE=1][FONT=HelveticaNeue-Roman][FONT=HelveticaNeue-Roman][/FONT][/FONT][/SIZE][/FONT]
[FONT=HelveticaNeue-Roman][SIZE=1][FONT=HelveticaNeue-Roman][FONT=HelveticaNeue-Roman][SIZE=2]Mvh Stekan
[/SIZE][/FONT][/FONT][/SIZE][/FONT]
#5 - 29 mars 2008 17:09
stekan skrev:
Så ni byter inte den vita varje gång ni rengör?

Enligt Eheim ska det göras , men ni upplever att den kan rengöras?

[FONT=HelveticaNeue-Roman][SIZE=1][SIZE=2]Och den blå grovfiltermattan kan användas 2-3 ggr enl Eheim?[/SIZE][/SIZE][/FONT]

[FONT=HelveticaNeue-Roman][SIZE=1][SIZE=2]Slutligen Hur länge håller SUBSTRAT[FONT=HelveticaNeue-Italic]pro[/FONT][/SIZE][FONT=HelveticaNeue-Roman][SIZE=2]. och [/SIZE][FONT=HelveticaNeue-Roman][SIZE=2]EHEIM MECH?[/SIZE][/FONT]

[/FONT][/SIZE][/FONT]

[FONT=HelveticaNeue-Roman][SIZE=1][FONT=HelveticaNeue-Roman][FONT=HelveticaNeue-Roman][SIZE=2]Mvh Stekan[/SIZE][/FONT]

[/FONT][/SIZE][/FONT]
eheims blå grova matta kan du använda i många år så glöm vad eheim säger!;) eheims vita vaddfilter är snuuuskigt dyrt så vill du absolut köra med vadd så köp en säck för 80-100kr som räcker i åratal...
#6 - 29 mars 2008 17:09
Stekan det där e det typiska i marknaden. Mycket går att återanvända men i och med att företagen vill tjäna pengar så menar de att man måste byta ut vissa saker varje år etc.

Den vita filtermattan är dock en lite känsligare fråga. Den blir ju lite sämre efter varje gång, den ska dock endå fungera ett par gånger utan byte och utan problem.

De blå tror jag nog inte att jag kommer byta på ett bra tag, dessa slits ju inte ner och de förstörs ju inte så why not? jag har 3 reserver liggandes hemma. Varje gång jag rengör så kollar jag på alla filter och försöker bedömma efter egen förmåga om de är dugliga eller inte.

Detta är inget jag nödvändigtvis rekomenderar. Det är bara hur jag personligen gör.
#7 - 29 mars 2008 18:23
Hur länge håller SUBSTRAT[FONT=HelveticaNeue-Italic]pro[/FONT][FONT=HelveticaNeue-Roman][SIZE=2]. och [/SIZE][FONT=HelveticaNeue-Roman][SIZE=2]EHEIM MECH?
[/SIZE][/FONT][/FONT]
Tack för all hjälp! Stekan
#8 - 29 mars 2008 20:22
stekan skrev:
Hur länge håller SUBSTRAT[FONT=HelveticaNeue-Italic]pro[/FONT][FONT=HelveticaNeue-Roman][SIZE=2]. och [/SIZE][FONT=HelveticaNeue-Roman][SIZE=2]EHEIM MECH?[/SIZE][/FONT]

[/FONT]

Tack för all hjälp! Stekan
i stort sett hur länge som helst!
#9 - 29 mars 2008 20:49
Den vita filterplattan kostar ca100kr för 3st så snuskigt dyr tycker jag är en överdrift. Jag har som sagt inte byt nått filtermaterial på 2år utan bara spolat av allt men nubörjar den vita bli väl sladdrig och jag ska snart beställa nya.

E. Mech kan jag inte föreställa mig skulle kunna förstöras under normal användning, det är ju bara ett mekaniskt filter så det skulle ju krävas att bitarna krossades eller nöttes sönder.
substratpro skulle jag tro att det är samma sak med med reservation för att de kanske på något sätt skulkle kunna slamma igen eller nått, men det tror jag inte är någon större risk.

Annons