Eheim 2073 läckage

#1 - 18 mars 2012 07:38
Mitt tyska kvalitetsmärke Eheim har fått sig en rejäl törn och jag funderar på att aldrig mer köpa Eheim (sant). Jag tänkte när jag köpte pumpen för 2,5 år sedan att man ska inte snåla, låt oss köpa Eheims modernaste toppmodell. Endast det bästa är gott nog till mina fiskar. Men nu är vårt förhållande slut.


Allt funkar i 1 år sen går flödesregler-spaken sönder på adapterhuvudet. Obduktion visar att plastkuggarna gått av. Ok, fixar ny adapter som gick på garantin. Massa meck, minst 8 timmars jobb totalt. Nåja tänker man.


Allt funkar sen i 2,5 år och en morgon vaknar jag mitt i akvaristens mardröm, det är blött på parketten i vardagsrummet. Pumpen läcker som ett såll, cirka 12 L har runnit ut. Mattan full med akvarievatten. Torrt kvällen innan. :mad:


Enligt min åsikt ska en pump i "Pro"-sortimentet inte läcka efter 2 år så att egendomsskada uppstår.


Problemet i detalj:
Grundproblemet är att "domen" (=primningsknappens gummitätning, finns på bilderna i länkarna nedan), med tiden 1-2 år, formförändras och läckage uppstår. Vattnet rinner ut i pumphuvudet och sen ut i det fria, oftast via elsladden som sen ger en perfekt åkbana för vattnet ned till elkontakten om man har otur. Sen löser jordfelsbrytaren ut och huset blir strömlöst. Hur kul som helst. Det finns en del på nätet om detta, MEN:


Länkarna nedan beskriver hur man demonterar (Torx mejsel T10), gör rent och smörjer med kisel/silikonfett eller liknande. Det räcker emellertid INTE kan jag berätta. För mig behövdes fyra isärskruvningar och massor med kiselfett innan jag kom på vad problemet egentligen består i. Du kan nämligen göra exakt som de säger i länkarna men eländet läcker i alla fall, du får det INTE tätt. Du kan göra rent och smörja så mycket du vill, det hjälper oftast INTE, kanske en stund. Vilket en film nedan också visar.


De skruvar som håller luftningsenheten är de som tätar ihop de två delar den består av, och skruvarna kommer INTE gå att dra åt ordentligt när man skruvat av "domen" en gång. Skruvarna tar emot i botten av sina hål. Det känns som om man drar dom, men det läcker i alla fall. Det beror på att skruvarna så att säga dras i botten; skruvens spets tar emot och domen glappar tillräckligt mycket för att det ska läcka. När det läcker kommer vattnet ut längs elsladden, eller längs med kanten på ytterhöljet (alltså INTE i skarven mellan behållare och pumphus).


Lösning: Lägg 4 brickor under varje skruv och dra åt. En kompis i länkarna nedan beskriver hur han inte fick ordning på det hela förrän han bytte skruvar (vilka var svåra att hitta). Brickor är ett lättare och billigare alternativ. (Vanliga M4-brickor fungerar fint).


Alternativ 1: Fila av spetsen på skruvarna.


Alternativ 2: Plugga igen hålet ned till pumphuset och sätt hela luftningsknappen ur funktion så kan du sova bättre sen.


När du skruvat loss luftningsknappen måste du också kolla de två O-ringarna som sitter i botten på den vita plastbyttan. De få absolut inte komma snett och måste smörjas och täta ordentligt.


Sens moral:


1) Fundera noga innan Du köper ditt favoritmärke. Skam och skandal att anrika Eheim släpper igenom ett sånt här konstruktionsfel. [:(!]
2) Se för höge farao till att du har ett högt placerat litet pyttehål på sugröret strax under vattenytan. Allvar, gör det nu.
3) Ha alltid pumpen ståendes i en hink eller plastback eller nått så att läckage inte sabbar lägenheten.
4) Luftningsknappen på denna pumpserie har alltså 3 ställen där det kan läcka; gummits kant, o-ring 1 och o-ring 2.


Obs: Det är fyra andra T10 skruvar som håller höljet till pumphuvudet, men det är inte dessa som jag avser. Jag avser de fyra skruvar som håller primningsknappen på plats INNE i pumphuvudet.


Obs2: Det tar cirka 3 timmar innan läckaget visar sig. Först måste nämligen pumphuvudet fyllas helt (nån liter eller två), sen kommer det ut via elsladden.


Felet täcks av garantin (3 år) men det är ett sabla meck och man ska skicka pumphuvudet till Eheim på egen bekostnad och sen vänta i 1-6 månader på ett nytt. Du måste också ha kvitton kvar om du vill åberopa garanti. Då har fiskarna dött för länge sen eller så har du köpt en ny pump (av annat märke).


För att vara korrekt ska man påpeka att Eheim känner till problemet och sägs ha åtgärdat det i pumpar sålda efter 2010. Det tröstar dock inte mig. Heter man Eheim ska sådant inte förekomma alls. Sk--t säger jag. Länk till Eheim där de erkänner:
http://www.eheim.com/faqs/faqQuestionAnswer/8


Länk till tråd med bra bilder:
http://www.plantedtank.net/forums/equipment/112333-leaking-eheim-pro3.html


Länk till annan bra tråd:
http://www.monsterfishkeepers.com/forums/showthread.php?414028-Eheim-2075-Leaking


Youtube-film som visar eländet (varning för starka bilder!):
" target="_blank">



Film som visar hur man lagar:
" target="_blank">

Denna film visar hur man kan lägga in en o-ring extra för att täta. Om man lägger brickor under skruvarna så att det går att dra skruvarna behövs inte det.


Sökord: How to fix leaking Eheim Professional 3, 2071, 2073, and 2075 canister filters. Swedish language.
#2 - 18 mars 2012 08:39
Eheims kvalité har dalat under många år tycker jag och även fast keramiska komponenter håller en hög kvalité så är inget filter bättre än den svagaste länken! Det är dax att inse att många andra tillverkare har bättre lösningar och material som ger ett säkrare filter!
#3 - 18 mars 2012 18:20
Zarp skrev:
Felet täcks av garantin (3 år) men det är ett sabla meck och man ska skicka pumphuvudet till Eheim på egen bekostnad och sen vänta i 1-6 månader på ett nytt. Du måste också ha kvitton kvar om du vill åberopa garanti. Då har fiskarna dött för länge sen eller så har du köpt en ny pump (av annat märke).

Har du snackat med stället där du köpte ditt filter? Jag köpte nog mitt filter exakt samtidigt som du (December 2009 för min del) och drabbades också av detta materialfel. Jag snokade lite på nätet, ringde min handlare där jag köpt filtret och han fick på några veckor ett komplett ersättningshuvud från Eheim - utan att jag varken behövt visa kvitto eller skicka iväg mitt pumphuvud. Ersättaren var dessutom från 2075-modellen så jag fick ett litet bättre huvud som plåster på såren. Nu läckte det inte så våldsamt ur mitt filter som det verkade göra ur ditt men hade jag behövt ett filter under väntetiden erbjöds jag detta av min handlare.

Vid reklamationer hos postorder-företag från utlandet brukar det räcka med att skicka fotobevis för att få ersättningsdelar skickade (har varit med om detta också). Att man bekostar porto av returen är ju att likställa med att man ska transportera prylen till stället där man köpte det så det kan man ju inte säga mycket om.

Sedan är det bedrövligt trist att råka ut för sådant här men när det löses snyggt väger det iaf upp en del av strulet.

Vad gäller utrustningens kvalitet... ligger man på absoluta toppen finns det ju bara ett håll att gå. Om Eheims kvalitetsmärke fått sig en törn är det iaf i mina ögon inte på servicesidan. Snacka med inköpsstället är mitt råd.
#4 - 18 mars 2012 18:20
jag är faktiskt helnöjd med mitt SunSun 1400L/H (AllPondSolution) filter som jag beställde via ebay hos en online affär. Såg ingen anledning i att spendera sinnesjukt mkt på ett filter som Eheim.

För det priset jag fick detta 890:- frakten inkluderad i priset samt UV ljuset så vart det ingen tvekan. Liksom skulle skiten gå sönder efter 2 år så är det ingen större fara då det inte var en sån grov summa.

Om du skulle känna att du behöver ett nytt ytterfilter som är tyst, har UV, och är billigt så rekommenderas det jag har.
#5 - 18 mars 2012 19:01
Gackt skrev:
jag är faktiskt helnöjd med mitt SunSun 1400L/H (AllPondSolution) filter ... För det priset jag fick detta 890:- frakten inkluderad i priset samt UV ljuset så vart det ingen tvekan. Liksom skulle skiten gå sönder efter 2 år så är det ingen större fara då det inte var en sån grov summa.

Ett filter för 890 SEK vartannat år låter inte som en bra deal i långa loppet om man nu inte gillar att testa nya prylar. Mitt 2073 kostade mig 1600 SEK för 2.5 år sedan och har fortfarande inte kostat mig mer. Jag räknar med att det kommer hålla ytterligare 10-15 år så länge jag investerar någon hundring i ny impeller-axel med 3-4 års mellanrum. Det är så det ska funka. Antingen spenderar man lite mer på kvalitet i början och slipper strul eller så köper man billigt och lever med att ständigt lösa de kriser som uppstår. Ibland missar någon och då kan det bli så dumt som det blivit i det här fallet; en dyrare produkt går sönder trots kvalitetslöftet. Lyckligtvis är det ett undantag snarare än regel.

Därmed inte sagt att det behöver vara något fel på din rekommendation av SunSun. Det kanske håller lika länge.

Vi kan ju jämföra kostnaderna om 15 år :-)

(PS! Eheim 2073 drar 16W, SunSun 1400 35 W. Dvs 167 kWh mer om året...)
#6 - 18 mars 2012 19:18
Ha ha... ja du om 15 år tror jag inte ett enda 2073,75 snurrar i det här landet, kanske nån classic modell dock;)
#7 - 18 mars 2012 19:45
åheim skrev:
Ha ha... ja du om 15 år tror jag inte ett enda 2073,75 snurrar i det här landet,

Räcker ju att den snurrar i fem år så har den klått Gackts SunSun i totalkostnad åtminstone - och då har jag räknat in ett impellerbyte också.
#8 - 18 mars 2012 20:31
åheim skrev:
Ha ha... ja du om 15 år tror jag inte ett enda 2073,75 snurrar i det här landet, kanske nån classic modell dock;)


Inte omöjligt. Min pappas dammpump är en eheim och fungerar fortfarande efter minst 20 år.
#9 - 19 mars 2012 00:06
Vid en snabb googling på problemet får jag upp ett antal trådar o detta.
Själv har jag bara ägt Eheim och aldrig haft några problem med dem.
Dock så låter det helt orimligt att man skulle behöva vänta 1-6 månder på att få det fixat.
Jag är helt övertygad om att Eheim är mer rädda om sitt rykte än så.

Det som händer när ett starkt varumärke får bekymmer med något är att det slås upp mycket större i media.
Anledningen till att man inte hittar tio trådar om sunsun filter som har gått sönder är att ägarna oftast inte orkar gnälla om det då de ändra bara betalade en spottstyver för det.

Att förvänta sig att saker inte kan gå sönder är en utopi och jag tycker det handlar mer om hur det sköts av leverantören när det väl händer.

Vattenskador är en risk vi akvarister får leva med - allt kan ju trots allt hända.
#10 - 19 mars 2012 00:33
Men om man aldrig pumpar på primerpumpen efterssom det inte behövs? Eller aldrig drar i flödesspaken? Då borde grejorna hålla längre va?

Jag kan också inte nog rekomendera eheims nya förfilter som fästs på pickupen. Ökar serviceintervallet väsentligt, så slipper man in och rota i filtret så ofta.

Mvh
#11 - 19 mars 2012 06:30
hawkse skrev:
Har du snackat med stället där du köpte ditt filter? Jag köpte nog mitt filter exakt samtidigt som du (December 2009 för min del) och drabbades också av detta materialfel. Jag snokade lite på nätet, ringde min handlare där jag köpt filtret och han fick på några veckor ett komplett ersättningshuvud från Eheim - utan att jag varken behövt visa kvitto eller skicka iväg mitt pumphuvud. Ersättaren var dessutom från 2075-modellen så jag fick ett litet bättre huvud som plåster på såren. Nu läckte det inte så våldsamt ur mitt filter som det verkade göra ur ditt men hade jag behövt ett filter under väntetiden erbjöds jag detta av min handlare.



Vid reklamationer hos postorder-företag från utlandet brukar det räcka med att skicka fotobevis för att få ersättningsdelar skickade (har varit med om detta också). Att man bekostar porto av returen är ju att likställa med att man ska transportera prylen till stället där man köpte det så det kan man ju inte säga mycket om.



Sedan är det bedrövligt trist att råka ut för sådant här men när det löses snyggt väger det iaf upp en del av strulet.



Vad gäller utrustningens kvalitet... ligger man på absoluta toppen finns det ju bara ett håll att gå. Om Eheims kvalitetsmärke fått sig en törn är det iaf i mina ögon inte på servicesidan. Snacka med inköpsstället är mitt råd.


Jodå, har mailat inköpsstället och fått ett svar av typen "hur gör vi nu", mailat dem och sen tyst. Förra gången (Adaptern) så skickade de en slant, sen fick jag fixa resten självt. Denna gång går det trögare; svaret blev:

--
Please be advised that we have checked with our managers about the case and would like to offer you technical return. Please note that the procedure means taking the faulty item to the manufacturers in order to have it fixed, and then sent back to you. However it takes 6-8 weeks to finish the procedure. Please kindly confirm if you would like to accept the offer.
--

Dvs precis som jag skrev så ska jag betala frakten till Eheim och sedan vänta i två månader. Under dessa två månader så blir jag utan pump.
#12 - 19 mars 2012 07:32
Visst är det billigare och även oftast utan problem att handla på nätet, men när dessa tråkigheter uppstår ångrar man varför man inte gick till sin lokala affär istället...:(
Tråkigt när det händer, men frågan är om inte dessa fel har blivit åtgärdade på den nya pumparna. Eheim har även haft stora problem med slanganslutningen på sina Proffessional-filter, något som tydligen ska vara avhjälpt numera. På mina 3 filter i den serien har alla anslutningar spruckit...
#13 - 19 mars 2012 07:43
ansjo skrev:
Visst är det billigare och även oftast utan problem att handla på nätet, men när dessa tråkigheter uppstår ångrar man varför man inte gick till sin lokala affär istället...:(

Tråkigt när det händer, men frågan är om inte dessa fel har blivit åtgärdade på den nya pumparna. Eheim har även haft stora problem med slanganslutningen på sina Proffessional-filter, något som tydligen ska vara avhjälpt numera. På mina 3 filter i den serien har alla anslutningar spruckit...


Hur länge har dom varit igång då...tills dom har spruckit?
Kanske bäst å se till, att det finns resevdelar hemma:(.

//Inger
#14 - 19 mars 2012 07:46
gullefjun skrev:
Hur länge har dom varit igång då...tills dom har spruckit?

Kanske bäst å se till, att det finns resevdelar hemma:(.



//Inger

Jag skulle tippa på 3-5 år...men troligen kommer inte din pump att råka ut för det problemet då du inte haft den så länge. Hur man ska kunna avgöra det säkert vet jag dock inte.
#15 - 19 mars 2012 10:37
gullefjun skrev:
Hur länge har dom varit igång då...tills dom har spruckit?

Kanske bäst å se till, att det finns resevdelar hemma:(.



//Inger

De pumpar jag läst om på svenska forum verkar alla varit inköpta ungefär samtidigt som mitt filter. Dvs, andra halvåret 2009. Problemen verkar uppstå under andra driftsåret men det kan säkert variera då mitt statistiska underlag inte är mycket att hänga i julgranen.

Det hjälper som jag förstått det inte att man inte använder primern då det är ett materialfel som gör att gummit i den krymper när det åldras. Själv tycker jag primern är fullständigt värdelös i sin funktion så jag hade gärna sluppit den detaljen på ett i övrigt bra filter.
#16 - 20 april 2012 19:42
Mitt EHEIM Professional 3 2073 började läcka för ca 3 veckor sedan efter nästan 2år i kontinuerlig drift (inköpt 2010-04-23). Ungefär 5 liter hann nog rinna ut och sugas upp i möbel och vägg under ca en veckas tid, märkte det när jag tyckte vattnet avdunstade lite väl snabbt. Har kontaktat AkvariSHOP där jag köpte det i början på förra veckan samt [EMAIL="eheim@support.com"]support@eheim.com[/EMAIL], utan något svar ännu.

Att eheim inte kan ansvara för att en åf inte svarar är väl en sak, men det är konstigt att de inte svara själva. Att dessutom kalla filterserien professional är ju bara pinsamt. Ska gör ett försök till att kontakta dem annars blir det aldrig mer EHEIM.
#17 - 20 april 2012 19:57
Hur ser man när filtret är tillverkat så man vet om man har en "bra" version eller den med tillverkningsfel?

Har ett 2080 filter själv och det ska ju tydligen ha samma problem. Det jag hittat är på själva kartongen där det sitter en röd lapp på ovansidan och det står "2080010" gissar på att 2080 är modellen och 010 är att den då är tillverkad 2010, kan jag vara lugn då eller ska jag försöka få sakerna bytta innan jag drar igång den?
#18 - 22 april 2012 07:31
Mitt 2074 blötlade mitt vardagsrum. Hittade inte kvittot så 700 pix via Akvarielagret plus nytt golv då vart resultatet ^^
Kvalitet... suck..
#19 - 22 april 2012 07:56
Är glad att jag kör på innerfilter :).
#20 - 22 april 2012 07:56
Är mindre glad över att jag behövde pröjsa när Eheim tydligen delar ut detta i goodwill....
#21 - 22 april 2012 09:06
Det enda jag tycker denna tråden tyder på är att försäljaren TS köpt sitt filter hos inte är en bra sådan. Eheim fixade mitt också utan kostnad, via återförsäljaren, inga problem inga klödd. Så jag kan inte klandra märket i fråga, dom håller sin kvalité och är mycket snabba med att ordna eventuella problem,


Sent from my iPhone using Tapatalk
#22 - 22 april 2012 09:15
Efterspel

Följande har hänt för mig som förtjänar påpekas:

1. Svaret från återförsäljaren ZooPlus blev att det enda det kunde erbjuda var en sk teknisk retur. Det innebär att jag postar mitt pumphuvud till dem på min beskostnad och efter 6-8 veckor postar de ett nytt till mig. De menade att något annat var omöjligt eftersom pumpens adapter hade gått sönder (!) och de hade återbetalt ersättning för den (33 Euro). Logiken är att om man har reklamerat en gång och fått returpengar så kan man endast göra "teknisk retur". Har man en produkt som är riktigt dålig så sitter man alltså i sämre läge. Jag tänkte då att jag orkar inte, jag fixar läckaget.

2. 2-3 veckor efter min stolta reparation som beskrivs ovan så kom läckaget tillbaka. Hade jag inte varit så trött hade allt åkt ut genom fönstret den kvällen. Morgonen därpå så gjorde jag ytterligare en justering: Luftningsknappen består av en övre del och en under vit plastdel. På den undre vita finns fyra klackar som effektivt hindrar att man kan "dra ihop" enheten så att gummibälgen tätas mot övre delen. Jag slipade ned klackarna med fil cirka 0,2 mm varvid det blev tätt igen.

3. Nu surnade jag till och mailade Eheim i Tyskland. Inget svar på minst 3 veckor, men helt plötsligt kom en avi från DHL i lådan. Alltså inget mail av typen "Sehr Geerthe Herr ..." utan bara ett paket.

4. Paketet innehöll ett helt nytt pumphuvud och hot om fakturering om jag inte inom 4 veckor skickade tillbaka det defekta huvudet. Vårt kära postverk tar 355:- för den transporten.

Summa summarum: Jo, du får ett nytt pumphuvud vid reklamation, men du får stå för returfrakten som inte är är helt billig.
#23 - 22 april 2012 09:19
Tyvärr är detta något man får räkna med, oavsett pumpmärke när man handlar via nätet. Själv handlar jag ofta via nätet i Tyska butiker, och har haft tur de flesta gångerna.
Ett Eheim 2215 lät lite väl mycket, och när jag mailväxlade med Aquaristic skickade de reservdelar )axel och impeller) gratis trots att de villa ha tillbaka pumpen först:).-
#24 - 22 april 2012 09:55
Aha via nätet det missade jag , det förklarar allt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
#25 - 22 april 2012 11:00
Vill bara nämna att jag handlade mitt på Akvarielagret. Men som sagt, jag hade inte kvittot kvar. Pumpen var under 2 år gammal när den gick sönder. Jag fick då pröjsa, hade gärna fått ett nytt huvud då elektroniken i Pro3e filtret också är paj...
Har passat på och skickat ett småsurt mail till Eheim. Får se om dom reagerar. :)
#26 - 21 maj 2012 18:00
Nytt pumphuvud!

NiklasO skrev:
Mitt EHEIM Professional 3 2073 började läcka för ca 3 veckor sedan efter nästan 2år i kontinuerlig drift (inköpt 2010-04-23). Ungefär 5 liter hann nog rinna ut och sugas upp i möbel och vägg under ca en veckas tid, märkte det när jag tyckte vattnet avdunstade lite väl snabbt. Har kontaktat AkvariSHOP där jag köpte det i början på förra veckan samt [EMAIL="eheim@support.com"]support@eheim.com[/EMAIL], utan något svar ännu.



Att eheim inte kan ansvara för att en åf inte svarar är väl en sak, men det är konstigt att de inte svara själva. Att dessutom kalla filterserien professional är ju bara pinsamt. Ska gör ett försök till att kontakta dem annars blir det aldrig mer EHEIM.


Fick idag ett paket från EHEIM med ett nytt pumphuvud :). Jag mailade [COLOR=#1f497d][FONT=&amp][EMAIL="info@eheim.de"]info@eheim.de[/EMAIL][/FONT][/COLOR] och fick svar ganska snabbt. Den nya pumpen skickade de utan kostnad men den trasiga vill de ha i retur vilket jag får betala själv men det kan jag gå med på. Så det blev rätt bra till slut och förtroendet återupprättat.
#27 - 21 maj 2012 20:21
Jag tycker att det är värt att nämna PWSS i ett fall jag hade med dem! Jo jag drog av en gänga på ett unimax och efter en diskussion med dem så tro på fan, de skickade ett annat lite dyrare filter som jag valt ut och med i det paketet hade de skickat med en returlapp som jag satt på unimaxen och skickade tillbaka den till dem:):):) Slutade alltså med att jag fick ett dyrare filter och inte en krona betalde jag!!! Fantastiskt:D
#28 - 18 juni 2012 13:31
Hej
Jag kan kanske klargöra lite för er angående dessa problem.
De tidiga pro3-filtren. (mest 2073 men även nått 2075) med serienummer som börjar på 09 eller 10 KAN ha detta problem. Det är inte alls så att det är garanterat fel för att man har dessa siffror i sitt serienummer.
Det är mycket riktigt primer-knappen som kan behöva bytas.

OBS! Detta är inget som ni själva kan göra, eller för den delen fixa med varken fett, brickor eller filande på annat sätt. Utan huvudet måste lämnas in till EHEIM-reparatör eller bytas ut.

Råkar ni ut för detta problem så är det bara att vända sig till återförsäljaren där ni köpt filtret. Har ni handlat det i Sverige så kommer det till oss. Vi byter ut den felande delen och provtrycker huvudet. Kvitto eller annat som bevisar att det är inhandlat i Sverige behövs.
DETTA ÄR GRATIS OM FILTRET ÄR KÖPT I SVERIGE; OCH KVITTO FINNS.

Ni ska inte kontakta oss (Akvarieteknik) direkt.

Har ni köpt det i ex Tyskland måste det skickas tillbaka dit för reparation. Vi kan även laga utländska filter men då får ni själva betala kostnaden för detta.

Skruvar ni isär ert huvud själva gäller inte garanti på pumpen eller försäkring, ex vid skador på egendom orsakat av filtret, för all framtid. Även om det skulle vara en annan skada på pumpen som gör att den läcker.
Vi ser om filtret blivit isärskruvat på plombering av skruvarna, samt att vissa byts ut vid detta ingrepp. Det finns även en "historik" på pumpen där det syns vart filtret är sålt samt om det varit några reparationer etc på filtret. Gör man detta själv är det också stor risk att man drar sönder skruvar och gängor i huvudet. Det ska dras med en viss kraft och inte alls så hårt som man tror.
Detta formulär fylls även på med informationen om att vi återgäldat detta problemet.

Vi utför inga reparationer på filter där kunder själva öppnat huvudet på.

Summa:
Läcker det, kontakta din återförsäljare så kommer det att fixa sig gratis, förutsatt att det är inköpt i sverige, annars får du stå för porto till den butik, i utlandet du köpt den.
/Christian Brams











Annons