Eheim 2217, går på turbo hjälp!!!

#1 - 2 oktober 2011 11:49
Hej

Jag har precis införskaffat ett Eheim 2217, kanonfilter för billig peng enligt recensioner härifrån. Jag tyckte det var förhållandevis enkelt att installera och det är väldigt tyst.

MEN! Det går ju på turbo så det blir ju som små jetstrålar som gräver sig ner i sanden baktill i akvariet, fiskstackarna bara blåder iväg, kan man inte regler flödet utan att behöva strypa slangen?

Tacksam för snabba svar, kanske tips på tillbehör om inte inbyggd flödesinställning finns, manualen säger knappt något...

Nicke
#2 - 2 oktober 2011 14:30
Antar att du använder strilröret, isåfall släng det så långt du kan och sätt istället grov slang på utblåset, det tar mattar ner strålen, att strypa filtret är ingen bra idé!
#3 - 2 oktober 2011 15:10
Slänga? Strilröret är väll bra? det fördelar ju rörelse i vattnet och bidrar med syresättning? Inte bra att strypa det r väll bara vattenflödet som minskar? om jag tar bort pluggen jag tryckte dit i änden på strilröret kanske det blir bättre?
#4 - 2 oktober 2011 15:27
mindre hål = starkare stråle.
större hål = mindre stark stråle eftersom då fördelas kraften på mer vatten.
#5 - 2 oktober 2011 15:35
freddi36 skrev:
mindre hål = starkare stråle.

större hål = mindre stark stråle eftersom då fördelas kraften på mer vatten.

Ja jo, det begriper jag ju, men jag vet att andra har fått för bra flöde i sina filter. Kan man inte använda någon typ av kran eller nåt som sagt?
#6 - 2 oktober 2011 17:10
ApeviaX skrev:
Ja jo, det begriper jag ju, men jag vet att andra har fått för bra flöde i sina filter. Kan man inte använda någon typ av kran eller nåt som sagt?
Du får ju alldeles för stakt tryck i karet säger du... då ska du skippa strilröret;) Pumpen mår inte så bra av att strypas, den är lite för stark för det! Lös problemet genom att använda stora utblås istället! Hur litet kar har du?
#7 - 2 oktober 2011 17:36
Blir det för mycket kan du ju rikta strilröret mot bakrutan istället.
#8 - 2 oktober 2011 17:49
Om du vill ha strilröret kanske du kan borra upp hålen?
#9 - 2 oktober 2011 18:14
Hej!

När jag har yngel som inte ville ha strömt vatten alls, sätter jag en bit grov filtermatta på utblåset till mitt eheim ytterfilter.
Jag skär till med rakblad på filtermattan tills jag får lagom strömt vatten. Lika mycket vatten går genom filtret som det brukar.
Jag har också testat med att sätta en bit av en petflaska på utblåset ( som en tratt) för att få riktigt stort utblås.
#10 - 2 oktober 2011 18:32
Är det ingen som har kvar strilröret alls? Låter som att de flesta av er anser att det inte är något att ha?

Okej Annika, du menar att filterbiten bromsar flödet lite utan att strypa till egentligen?

Om jag endast riktar strålen mot glaset så minskar ju inte flödet och trycket, jag har inga egentliga problem med flödet sålänge det inte stör fisk och sålänge inte växterna ogillar för mkt rörelse.
#11 - 3 oktober 2011 16:24
Jahapp, blir till att rikta strilröret mer mot frontrutan, men måste stänga av ytterfiltret och "vrida" slangen då, så tills detta görs (när också förhoppningsvis bänken byggs klart) får det vara turbo mot botten :p

Nicke
#12 - 3 oktober 2011 16:41
ApeviaX skrev:
Jahapp, blir till att rikta strilröret mer mot frontrutan, men måste stänga av ytterfiltret och "vrida" slangen då, så tills detta görs (när också förhoppningsvis bänken byggs klart) får det vara turbo mot botten :p

Nicke

Varför blir det mot botten? Har du den riktad snatt neråt?
#13 - 3 oktober 2011 17:05
För att slangjäveln är så styv, och röret sitter som klistrat i slangen, så om jag inte stänger av ytterfiltret och sätter slangen mindre "snett" så kan jag endast vrida strilröret mot det bakre glaset då det är i "rätt" riktning med tanke på hur slangen är snurrad sen den var i kartong.

;)

Utöver detta verkar det vara en kanonpryl ;)

Nicke
#14 - 3 oktober 2011 17:21
ApeviaX skrev:
För att slangjäveln är så styv, och röret sitter som klistrat i slangen, så om jag inte stänger av ytterfiltret och sätter slangen mindre "snett" så kan jag endast vrida strilröret mot det bakre glaset då det är i "rätt" riktning med tanke på hur slangen är snurrad sen den var i kartong.

;)

Utöver detta verkar det vara en kanonpryl ;)

Nicke

Meka runt, man ska vara glad att dessa prylar är så moddvänliga med tanke på hur många olika önskemål folk har. Såga, borra, böja och allt därtill är bra metoder när det inte fungerar som man vill. Funderat på att borra ändpluggen på strilröret för att dela upp flödet fram och sidled?
#15 - 3 oktober 2011 17:24
Meka runt, man ska vara glad att dessa prylar är så moddvänliga med tanke på hur många olika önskemål folk har. Såga, borra, böja och allt därtill är bra metoder när det inte fungerar som man vill. Funderat på att borra ändpluggen på strilröret för att dela upp flödet fram och sidled?

Nu hänger jag inte med? Dessutom är änden på strilröret igensatt med pluggen som följer med ;)
#16 - 3 oktober 2011 17:28
Han tänkte nog som så att borra upp ett hål i ändpluggen så att en del av vattnet åker ut där, tar man helt bort pluggen åker ALLT vatten ut där;)
#17 - 3 oktober 2011 23:12
åheim skrev:
Han tänkte nog som så att borra upp ett hål i ändpluggen så att en del av vattnet åker ut där, tar man helt bort pluggen åker ALLT vatten ut där;)

Precis, dock så kn man göra som mig som har en filtermattsbit istället för pluggen, det ger ett mjukt flöde från änden samt delar flödet, om man nu inte vill borra. :)
Eric66
Banned
#18 - 4 oktober 2011 19:50
Använder detta filter i mitt 540 liter med frontoser i, men dom gillar ju att ha lite fart på vattnet.
Annars kan man vända Strilröret så att det är vänt snett ner mot botten mot bakrutan, då fördelas vatten trycket bättre.
#19 - 6 oktober 2011 18:29
Precis, dock så kn man göra som mig som har en filtermattsbit istället för pluggen, det ger ett mjukt flöde från änden samt delar flödet, om man nu inte vill borra.
? Finns det flera av dig?
#20 - 6 oktober 2011 19:51
Inte för att jag förstår vad du menar exakt men visst kan jag klona mig när det behövs. :)
#21 - 6 oktober 2011 22:19
Haha "flera av dig"??? Va haha

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=58.426309,15.785643
#22 - 9 oktober 2011 20:11
Kristallklart vatten, kommer nog funka bra med detta filter, bra tips Ansjo :D
#23 - 10 oktober 2011 06:38
Enklaste är att borra upp hålen i strilröret, det kommer att göra det mindre strömt. Gör hålen större och större tills du får det så strömt som du vill ha det. En annan väg är att skaffa dubbelkranar och strypa flödet en aning PÅ TRYCKSIDAN av filtret. Gör man det på sugsidan sliter det på filtret. Det bästa är nog att göra både och. Dubbelkranar underlättar dessutom skötseln av filtret enär slangarna kan sitta kvar i karet när man arbetar med filterburken.
#24 - 13 oktober 2011 12:05
Karon skrev:
Enklaste är att borra upp hålen i strilröret, det kommer att göra det mindre strömt. Gör hålen större och större tills du får det så strömt som du vill ha det. En annan väg är att skaffa dubbelkranar och strypa flödet en aning PÅ TRYCKSIDAN av filtret. Gör man det på sugsidan sliter det på filtret. Det bästa är nog att göra både och. Dubbelkranar underlättar dessutom skötseln av filtret enär slangarna kan sitta kvar i karet när man arbetar med filterburken.

Tack för tips och varning.

Kommer dock att "snurra" strilröret i slangen så att det sprutar vattnet mot frontrutan :D

Nicke

Annons