Eheim 2217 Packning

#1 - 23 mars 2008 08:14
Hej!

Har köpt ett begagnat Eheim 2217 ytterfilter, men det sitter ingen packning mellan "lock" och behållare, ska det inte sitta någon typ av tätningsring där?
Någon som vet?

MVH Henke
#2 - 23 mars 2008 08:28
http://www.eheim.de/eheim/pdf/en/ersatzteile/afilter/2217_classic_GB.pdf

Packningen heter 7287148 och jag skulle passa på att beställa ny impeller med axel och styrningar 7438430 samt o-ringen 7250600 mellan motor och motorkåpa..

Du hittar den som beställningsvara hos följande butiker.

Bra Zoo AB
Rudbecksgatan 16
702 23 Örebro
Tel:019-138892

Djurens Center AB
Mariebergs Köpcentrum
700 10 Örebro
Tel:019-223209

Tropico Zoo
Engelbrektsgatan 24
702 12 Örebro
Tel:019-129085
#3 - 23 mars 2008 10:38
ok, då får jag beställa en packning, tur att jag inte provade filtret utan en. Hoppas den inte är dyr...
#4 - 23 mars 2008 12:19
HenrikG skrev:
ok, då får jag beställa en packning, tur att jag inte provade filtret utan en. Hoppas den inte är dyr...

När jag skulle ha packning till min 2028 skiljde det rätt mycket mellan priset hos olika affärer. Dem billigaste hittade jag på Internet, men det tillkom frakt. Den dyraste var en fysisk akvarieaffär som var dubbelt så dyr som på nätet.
Akvarieleasing i Sundbyberg var dock lika billiga på packningen som på nätet, så jag köpte där.
#5 - 23 mars 2008 13:58
Varför inte nöja sig med o-ringen? Om hålet i impellern är runt och inte ovalformat så duger ju den. Axeln med gummipluttarna i ändarna kanske oxå är ok om man kollar att både ändpluttarna och axeln sitter som dom ska
#6 - 24 mars 2008 00:00
fast vill man att filtret är gammalt och kanske stått ett tag kan gummipluttarna torkat så då kan det vara värt att byta så arbetar filtret tystare
#7 - 24 mars 2008 00:32
Jo därför bäst att kolla pluttarna till axeln och hålet i impellern
#8 - 24 mars 2008 01:26
eriahl skrev:
Jo därför bäst att kolla pluttarna till axeln och hålet i impellern

Har du käkat gnällspik idag eller, kom med något konstruktivt i stället ditt ålarens.
#9 - 24 mars 2008 01:40
Har inte käkat gnällspik. Men om impeller och axel med ändpluttarna är ok efter koll så spar man en del pengar om det räcker med o-ringen bara. Är det ett förslag som gör att jag är gnällspik så ok då har jag väl det ändå. Kan man spara pengar är väl bara en dum idé jag har i huvudet ibland.
Varför bry sig om att svara i någon tråd överhuvudtaget när det blir skit av det man föreslår ändå ibland.
#10 - 24 mars 2008 08:01
[CENTER]Bra då tycker jag du byter ut skylten med fisktransport mot

[COLOR=Magenta]-GNÄLLSPIK & SNÅLJÅP PÅ VÄG-

[/COLOR][LEFT][COLOR=Black]HenrikG, jag utgår från att du är halvny inom akvaristiken men att du ändå har huvudet tillräckligt mycket på skaft för att ifrågasätta vansinniga kostnader och eftersom jag antar att du vill ha en bra produkt utan onödiga överraskningar gjorde jag det lätt för dig, med en ny impeller, ny huvudpackning och ny o-ringspackning (behöver naturligtvis inte vara eheim orginal på o-ringarna) kan du vara lugnt med en produkt som troligtvis kommer att fungera klockrent för dig i minst 10 år på raken, så bra är i alla fall de flestas erfarenhet av just classic serien, men självfallet kan du strunta i mitt råd och köra på utan att byta vilket i om inte 9 fall av 10 så tveklöst i 8 fall av 10 kommer fungera, jag gör exempelvis på just det sättet men det beror i många fall på mer snålhet än vishet.

eriahl här har hur som än haver utropat mitt svar på din fråga som varandes helt utan värde och själv kan jag bara hoppas på att du fick någon nytta av det, lycka till.

Glömde jag nämna att silvertejp fungerar istället för huvudpackning?
På minus sidan kan tilläggas att just tesas(lite dyrare) silvertejp är väldigt svår att få bort från akrylplast.. ..Någonting annat jag glömt som du kommer på eriahl så ring gärna mitt i natten, allt för dig vet du väl..
[/COLOR][/LEFT]
[/CENTER]
#11 - 24 mars 2008 08:21
Men bara för att en packning saknas så måste man inte byta alla slitdelar. Det är kanske (förmodligen) inget fel på filtret alls. Det framgår inte hur gammalt det är eller hur mycket det varit igång. Bara att det är begagnat och att packningen mellan "burk och lock" fattas.
Att köpa och byta en massa delar "baraföratt", när de kostar en hel del känns inte bara onödigt. Det känns riktigt pinsamt när man läser ditt svar här ovan, Gaffel. Att kalla någon för "ålarens", gnällspik och snåljåp visar bara på låg nivå.

Henrik G; http://www.guldfisken.se/beta/catalog/eheim-taetningsring-2217-p-543?osCsid=56630b1c46a3d9eb1da12075e1fcbfe0
#12 - 24 mars 2008 08:24
Gaffel skrev:
[CENTER]Bra då tycker jag du byter ut skylten med fisktransport mot

[COLOR=Magenta][B]-GNÄLLSPIK & SNÅLJÅP PÅ VÄG-

[/COLOR][/LEFT]

[/CENTER]

På sig själv känner man andra ;)
#13 - 24 mars 2008 12:41
Nu glider tråden tyvärr klart ifrån frågan för mitt inlägg men vill svara på din kommentar till mig. Jag har inte påstått att ditt förslag är värdelöst. Att köpa nya slitagedelar är inte fel men har man tur är dom helt ok. Sparar man pengar på den kontrollen är väl inget fel? Pengar har ju en förmåga att försvinna till alla möjliga saker ändå.
Kommer inte på något annat som jag kan klaga på. Förstår inte ditt inlägg till mig ärligt talat. Men ska byta ut min avatar. Jag lovar så slipper du bli otrevlig pga den. Jag har inte ditt telnr och är inte intresserad av det heller. Du kan ju få min mailadress så slipper vi förstöra den här tråden eftersom jag i dina ögon körde över ditt förslag/tips som kanske är rätt när det gäller just det här filtret.

Annons