Eheim 2224 luft.

#1 - 14 juli 2005 17:38
Hej! jag behöver hjälp. har väldigt mycket luft i mitt ytterfilter.
hur skall jag bete mig? jag har testat att startat o stoppat.. fyllt på vatten på sugsidan.. fortsatt starta o stoppa.. men det hjälper inte mycket.
vatten nivån på trycksidan åker nästan ut genom utblåset.. men då jag stänger av så åker vatten nivån ner i slangen igen som en stor luft bubbla.

vad gör jag?? har inte fattat de där "On/Off"-switcharna. och detta med huvarna.
#2 - 14 juli 2005 17:54
Hej

Ta bort slangarna ut karet och töm hela systemet.Stoppa sedan ner sugsidan och sug i tryckslangen tills det börjar rinna in vatten i filtret.Vänta till det kommer vatten ur tryck slangen.Stoppa ner tryck sidan i karet Se till att det inte finns någon ändploppen på strilröret.Starta.Det lär rossla och skaka duktigt samtidigt som det kommer massor av luft.När bubblandet avtagit/slutat skaka filtret så kommer det mer luft.Upprepa skakproceduren tills filtret är tyst.Har praktiserat metoden på mitt 2213 filter.Har även ett 2026 filter men där finns det en stor knapp på locket som man ska hålla ner tills systemet är fyllt.
Fredrik
#3 - 14 juli 2005 17:57
Okej, tack.. skall försöka genomföra denna instruktion.
Var lite mycket ;)
Hur tömmer jag ur systemet då? vill inte att de ska bli så blött på golvet :D

jag har alltså kopplat röret från botten in på "IN" på filterboxen.
utblåset har jag satt på "OUT" på boxen. korrekt?
#4 - 14 juli 2005 18:03
En stor hink...Lossa både sug och tryck sida.Ta ut dom samtidigt ur karet och ha en handduk redo.Du lär drälla.Mitt strilrör sprätte iväg under dom 3 sekunder innan jag han slå av strömmen pumpade den ut några liter på mitt 3 dagar gamla parkett golv.Blev till att torka kvickt
//Fredrik
#5 - 14 juli 2005 18:17
jag har testat att stoppa ner sugröret... tagit loss tryckslangen.. sugit i den och fått äckelvatten i munnen ;) testade att starta sedan.. men precis likadant. låter som en tvättmaskin typ ;)
#6 - 14 juli 2005 18:31
Jo men det gör den tills all luft är borta.Bubblar det inte och lever om i tryckslangen?
Fredrik
#7 - 14 juli 2005 18:48
Näe, det låter bara som en diskmaskin i själva boxen. händer ingenting i slangarna. bara då man startar den så åker vattnet upp i tryckslangen.. men vattnet åker inte ut så att säga. stänger man av faller vattnet ner i slangen igen.
#8 - 14 juli 2005 18:52
Kolla att du monterat slangarna rätt och att impellern sitter som den ska.Inga veck eller så på slangarna.Står filtret lägre är karet?Det måste det nämligen göra.Om allt är som det ska.Prova att luta filtret skaka osv så att det kommer igång.Hade själv ett elände med 2213 filtret.Men lite skak och några svordommar så gick det igång.Ett annan sak man man prova om man har tillgång till trädgårdsslang är att ta bort korgen på sugsidan och sätta dit slangen och och lixom spola in i röret samtidigt som man startar filtret.
Fredrik
#9 - 14 juli 2005 18:55
Jag har kollat flera gånger.
som jag sa.. röret som går ner på botten med den där sugkoppen eller vad det heter har jag dragit till "IN" på boxen. Tryckrörets slang har jag dragit till "OUT" är detta korrekt?
kranen på boxen för IN står på on. sen har jag ställt "OUT" på halva..
Jag blir lite galen på sånt här med akariepumpar o luft ;)
#10 - 14 juli 2005 18:58
Öppna båda kranarna fullt tills du fått ut all luft.
Fredrik
#11 - 14 juli 2005 18:59
Prova tricket med vattenslangen om du har möjlighet
#12 - 14 juli 2005 19:02
Du har ju en modell med stor knapp uppepå.Ska bara vara att sätta dit allt.Sakta trycka in knappen och sen ska den fyllas med vatten automatiskt..
Fredrik
#13 - 14 juli 2005 19:07
okej, jo det finns en stor plast grunka i mitten på ovansidan.
om de är en knapp vet jag inte ;)
ska jag låta apparaten vara igång då jag trycker på "knappen"
står ju inget i instruktionsboken att det finns en knapp.

sen så blir det problem med mitt lock. locket är ju inte anpassat till ytterfilter ;)
har ju bara en "urgröpning" på den vänstra sidan. på den högra ingenting. misstänkler att man får klippa upp ett hål där. :)
#14 - 14 juli 2005 19:25
Sorry fel av mig.Det verkar inte vara en knapp på 2224 filtret.Läste manualen lite. Bifogar klipp från manulen......
Setting into operation

Open the taps of the integrated double tap connector by shifting both levers to ON position. Then remove the output tube from the spray bar and suction strongly, at best with the EHEIM suction device (order no. 4003540), until a siphon is established. The external filter will then automatically fill up with water.

Reconnect the tubing.

Once again check all the connections for water-tightness, and then put the filter into operation by connecting the mains plug of the pump head

Edit:Kom på en sak.Prova att hålla tryck slangen i en hink i samma nivå som filtret och låt några liter rinna igenom filtret med hävert effekt innan du stoppar i ström sladden.Jag tror ändå på att det är luft vid impellern
#15 - 14 juli 2005 20:09
Jag tycker det låter som att filtret drar in tjuvluft någonstans. Om det är luft i filtret så skall ju denna normalt försvinna av sig själv efter en stund bara ju.... Kolla alla slangkopplingar bara !

Mvh/Janne
#16 - 14 juli 2005 20:59
nu har jag fått flöde :D gjorde som en kompis sa... sög så mycket jag kunde i tryckröret till sist fick jag tryck då jag skruvade på "huven" på sugsidan ;) haha..
nu får jag suga lite då o då eftersom det är flöde typ 10min sen är det stopp igen.

mina guppyus är mest vid ytan. sen är de o sniffar på alla grejor där i :D alla plaströr osv.
#17 - 14 juli 2005 21:03
tycker dessutom att det är ganska dåligt tryck.
#18 - 15 juli 2005 06:34
jag tror felet är att slangarna är alldeles för långa! de ligger ju o slingrar sig utanför ;)
tror jag ska ta o kapa av dem idag så blir det bättre.
eftersom då pumpen har luft i sig o har stannat o man lyfter lite på nån slang så puttrar det igång igen ;)
#19 - 15 juli 2005 08:00
Bra grej! Slangarna ska precis nå från pumpen till akvariet, varken mer eller mindre ;)
#20 - 15 juli 2005 08:01
okej, haha.. dessa slangar är väl kanske 1-2m? ;)
de slingrar sig runt lite här o där :D
#21 - 15 juli 2005 08:33
Lösning: Sax!
#22 - 15 juli 2005 08:58
Jag brukar bara lyfta upp filtret lite och vända det lite från sida till sida..
Småskaka lite också
Efter ett tag får man ut luften, det kan ta en liten stund..

//Peter
#23 - 15 juli 2005 09:55
jag har aldrig haft luft mina ytterfilter längre än några sekunder precis när dom drar igång. konstigt du får så mycket problem. det är bra ha slangarna i exakt rätt längd iaf.
#24 - 15 juli 2005 13:45
nu har jag kapat slangarna så att de når precis :D startade igång med ett jädra svisch :D nu är det bra tryck också :D
men det småknäpper lite i boxen ändå :D
hur stark styrka borde jag köra till mitt 112L ?
det går ju att reglera liksom.
#25 - 16 juli 2005 08:22
Så hårt du kan utan att fiskar och växter mår dåligt! Och hur vet man det? -Fråga! [:-13] Man ser ganska snart hur fiskarna mår. Simmar de runt som vanligt i akvariet är trycket inte för högt. Verkar de istället fara runt med strömmen eller stå och trycka i ett strömfritt hörn är det helt enkelt för mycket.
#26 - 16 juli 2005 10:12
mina guppys är ju som de är.. mest på ytan.
sen så åker vissa med strömmen o sen runt runt i akvariet.. vissa åker upp o ner upp o ner osv ;)
har sänkt trycket till hälften. de beter sig mycket annorlunda nu.
#27 - 16 juli 2005 10:36
[QUOTE=Orfeous]mina guppys är ju som de är.. mest på ytan.
sen så åker vissa med strömmen o sen runt runt i akvariet.. vissa åker upp o ner upp o ner osv ;)
har sänkt trycket till hälften. de beter sig mycket annorlunda nu.[/QUOTE]

du har sänkt på utblåset och inte på insuget hoppas jag? :)
#28 - 16 juli 2005 15:08
[QUOTE=cgr][QUOTE=Orfeous]mina guppys är ju som de är.. mest på ytan.

du har sänkt på utblåset och inte på insuget hoppas jag? :)[/QUOTE]

sänker man på insuget slits motorn mer än om man sänker på utblåset.
#29 - 16 juli 2005 21:51
[QUOTE=Raven][QUOTE=cgr][QUOTE=Orfeous]mina guppys är ju som de är.. mest på ytan.

sänker man på insuget slits motorn mer än om man sänker på utblåset.[/QUOTE]

jo det var därför jag sa det :p
#30 - 16 juli 2005 21:56
[QUOTE=cgr][QUOTE=Raven][QUOTE=cgr][QUOTE=Orfeous]mina guppys är ju som de är.. mest på ytan.

sänker man på insuget slits motorn mer än om man sänker på utblåset.[/QUOTE]

jo det var därför jag sa det :p[/QUOTE]

räknade med att det skulle komam en följdfråga om varför så därför skrev jag :cool:
#31 - 16 juli 2005 22:04
Det är inte så att du packat för fullt och tätt med filtermatrial? Vad använder du för något?
#32 - 17 juli 2005 08:03
självklart jag har sänkt på utblåset! har ju läst instruktionsboken :D
står ju där.. en ruta med OBS! ;)

Annons