Eheim 2226 Pro fråga

#1 - 5 april 2004 22:25
Hej
Jag har en Eheim 2226 Pro och man kan ju ändra flödet igenom reglaget för utblåset. Min fråga är att blir det slitage på motorn om man drar t.ex ner den på halvfart för det är väl inte motorn som man drar ner i varv utan man bara "stänger igen" utblåset så det blir mindre flöde.
Skulle detta då ge mer slitage på de rörliga delarna då som han står och pumpar upp tryck istället för att skicka ut vattnet i akvariet?
Hoppas ni förstod vad jag ville få fram med frågan, annars bara att säga till så ska jag försöka förtydliga mig.

MVH Markus
#2 - 6 april 2004 04:37
Jag har en något linknade fråga:

När jag köpte mitt Eheim 2217 så blev jag rekommenderad att inte använda det medföljande röret med småhål i och plugg i bortre ändan. Utan istället låta vattnet strömma helt fritt från utblåset och att detta skulle ge mindre belastning på pumpen!?
Eftersom jag är rätt grön inom detta så ifrågasatte jag inte det då men har sett på flera bilder här och var att folk med eheim ytterfilter använder sig av dettta "rör" som utblås...

Någon som har kommentarer till detta?
#3 - 6 april 2004 04:52
Hej,
har själv 2 Eheim 2224. När man drar ner på utblåset ändras ljudet något. Vad gäller röret tror jag att man kan göra som man tycker. Spridarröret har funnits så länge jag kan minnas, köpte mitt första Eheim på 70-talet.
Att kunna dra ner på utblåset, och samtidigt har ett stort filter med bl a snabbkopplingen för rengöring, är ju utmärkt om man t ex har fiskar som inte uppskattar starka rörelse i vattnet.
Man kan ju alltid fråga på
http://www.eheim.de/
de brukar svara nästan omgående.
Hls
/Jürgen
#4 - 6 april 2004 08:36
Jag kollade med en kompis som är process ingengör. Han sa att det inte är några som helst problem att strypa en magnetrotorpump på trycksidan, stryper man på sug sidan kan dom skära. Alla våra pumpar i akvarium är av den modellen. Jag har kört mitt fluvalfilter strypt i 2 år nu. Det enda som slitits är impellern, men den slets nog fortare när jag körde ostrypt.
MVH
Magnus
#5 - 6 april 2004 09:05
Ursprungligen skickat av Tropfrog

Jag kollade med en kompis som är process ingengör. Han sa att det inte är några som helst problem att strypa en magnetrotorpump på trycksidan, stryper man på sug sidan kan dom skära. Alla våra pumpar i akvarium är av den modellen. Jag har kört mitt fluvalfilter strypt i 2 år nu. Det enda som slitits är impellern, men den slets nog fortare när jag körde ostrypt.

MVH

Magnus

Hej igen,
håller helt med, på Eheims anvisningar påpekas tydligt att utflödet kan strypas, ej inflödet.
Hls
/Jürgen
#6 - 6 april 2004 09:41
Tropfrog: Har du ett fluvalfilter med dubbelkoppling (eller vad den nu heter), isf stryper du även insuget. Så är det iaf på min Fluval 404:a.
#7 - 6 april 2004 10:15
Dubbelkoppling vet jag inte vad det är. Jag har dubbla ventiler på varje slang. Och: Nej jag stryper bara trycksidan med den ventilen jag använder. Filtret heter 303.
MVH
Magnus

Annons