Eheim 2252

Guest
#1 - 13 februari 2009 14:00
Hej

Är det någon som vet var man kan få tag på ett Utströmnings rör till Eheim 2252 1200L/h

Tycker det är för bra drag i det[:o]

Mvh Jonas
#2 - 13 februari 2009 14:07
Menar du ett strilrör, så har de flesta akvarieaffärer detta som lagervara.
Sedan om det är Eheims skrikgröna eller något annat märke spelar inge roll, bara dimensionen är den rätta.
#3 - 13 februari 2009 17:27
Ta en slang som passar och gör ett gäng hål i och plugga andra änden så får du ner kraften och det är gratis, om man har en bit slang;)
Guest
#4 - 13 februari 2009 17:28
jaa....men jag förklara ganska dåligt...jag mena den gråa mojängen som man sätter främst för att ställa styrkan på utflödet...:confused: min sakna det när jag köpte den beg...

Tack annars Ansjo:D
Guest
#5 - 13 februari 2009 17:30
Ta en slang som passar och gör ett gäng hål i och plugga andra änden så får du ner kraften och det är gratis, om man har en bit slang;)

du är inte dum du......ska träda till verket:D:D
#6 - 13 februari 2009 18:05
Mycket simpel lösning sen om det är snyggt kan man ju diskutera... Går bra att borra hål i ett PVC-rör annars...
Guest
#7 - 13 februari 2009 18:08
mycket simpel lösning sen om det är snyggt kan man ju diskutera... Går bra att borra hål i ett pvc-rör annars...

:d
#8 - 13 februari 2009 20:20
Glömde fråga hur stort kar du och vad du har för fisk? Det kanske inte är för mycket kräm i pumpen ändå...;)
#9 - 13 februari 2009 21:12
aggehunk skrev:
jaa....men jag förklara ganska dåligt...jag mena den gråa mojängen som man sätter främst för att ställa styrkan på utflödet...:confused: min sakna det när jag köpte den beg...

Tack annars Ansjo:D
Det finns dock inget ställbart munstycke till eheim 2252!
Guest
#10 - 13 februari 2009 21:21
ok tack alla....jag petade in en slang bit och satte en slang klämma främst....Ska göra det bättre sen när jag får tid...Blir en slang bit med plugg i ena änden med hål på sidorna ; )
Guest
#11 - 24 februari 2009 18:16
Var i kontakt med Eheim i Tyskland och blev hänvisad till ett företag i Sverige som levererar Reservdelar och annat från Eheim....men de säljer bara till företag i Sverige....Och vet ni.... en av dom var Vellingeblomman :) om dom inte hade Reservdelarna hemma skulle de ta in det jag behövde.....Fick även en reservdels karta från tyskarna :) så nu kan jag fixa mitt utblås :)
Tänk på det när ni har trasiga Eheim filter man kan få tag på reservdelar : )
#12 - 24 februari 2009 18:24
Ingen fara, Eheim går mycket sällan sönder;)
Guest
#13 - 24 februari 2009 18:25
Ingen fara, Eheim går mycket sällan sönder;)

:d
#14 - 24 februari 2009 18:43
Om du med den gråa grejen menar venturiventilen som sitter monterad i änden på en klar luftslang kopplad till en lika transparent diffusor så skulle jag rekommendera dig att plugga lufttillförseln då du varken behöver dessa luftbubblor eller kommer att uppskatta det oljud som den medför då styrkan i ett 2252 kommer att dra ner en helvetes massa luftbubblor i akvariet.
[ATTACH]17826[/ATTACH]
Ventilen är till för att kunna reglera inkommande luftmängd och när ventilen används för att minimera luftmängden uppstår ett irriterande visselljud.

Var det den här sprängskissen du menade?

Eheim 2252 Powerline
Artikel-Nr: 2252020

Akvarier från 200 liter
Kapacitet: 1200 liter per timme
Anslutning trycksida: 12/16
Filtervolyme: 0,7 liter
Lyfthöjd: 2 meter
Mått: 80x75x335
Volt: 230
Watt: 28
Hz: 50

Tillbehör

Diffusor med venturiventil
Artikel-Nr: 4004940
Bilagor:
#15 - 24 februari 2009 18:46
Om du med den gråa grejen menar venturiventilen som sitter monterad i änden på en klar luftslang kopplad till en lika transparent diffusor så skulle jag rekommendera dig att plugga lufttillförseln då du varken behöver dessa luftbubblor eller kommer att uppskatta det oljud som den medför då styrkan i ett 2252 kommer att dra ner en helvetes massa luftbubblor i akvariet.
[ATTACH]17826[/ATTACH]
Ventilen är till för att kunna reglera inkommande luftmängd och när ventilen används för att minimera luftmängden uppstår ett irriterande visselljud.

Eheim 2252 Powerline

Akvarier från 200 liter
Filtervolym: 0,7 liter

Tillbehör

#16 - 24 februari 2009 18:49
[ATTACH]17829[/ATTACH]

Eheim 2252 Powerline

Akvarier från 200 liter

Tillbehör

Guest
#17 - 26 februari 2009 18:52
Gaffel skrev:

[ATTACH]17829[/ATTACH]

Eheim 2252 Powerline

Akvarier från 200 liter

Tillbehör

Ursäkta om jag är lite trög[:o]
Kan man inte sänka ut-trycket med den mojängen?
om inte finns det en mojäng man kan fixa?
om man har slangen som suger luft under vatten blir det ett konstigt ljud då med?
Sant jag vill inte ha bubblorna :d

Tack Gaffel det var den spränskissen:D:D
#18 - 26 februari 2009 19:10
Toppen pump,har en sådan som cirkulationspump i mitt 540 liter pippi kar
#19 - 26 februari 2009 21:35
aggehunk skrev:
Ursäkta om jag är lite trög[:o]

Kan man inte sänka ut-trycket med den mojängen?

om inte finns det en mojäng man kan fixa?

om man har slangen som suger luft under vatten blir det ett konstigt ljud då med?

Sant jag vill inte ha bubblorna :d

Tack Gaffel det var den spränskissen:D:D
Inte nämnvärt!
Du kan montera på olika typer av utströmmare, det finns bredstråle eller strilrör men kör du på som det är.Om slangen suger under vattnet så suger den inte luft utan vatten och låter i så fall inte det minsta.
Guest
#20 - 27 februari 2009 04:51
Gaffel skrev:
Inte nämnvärt!

Du kan montera på olika typer av utströmmare, det finns bredstråle eller strilrör men kör du på som det är.Om slangen suger under vattnet så suger den inte luft utan vatten och låter i så fall inte det minsta.

va bra då kanske man kan köra en variant av den och ett strilrör ?

Ska bara hitta rätt artikel nummer :confused:

Tack
#21 - 27 februari 2009 10:19
Jag försökte vara lite ironisk när jag sa att om slangen(luftslangen) var under vattenytan så suger den ingen luft, venturislangens inlopp där den grå ventilen är monterad ska befinna sig ovanför vattenytan för att fungera, min personliga åsikt är att du kan ta bort diffusor med tillhörande luftslang och ventil och köra utan, sätt filtret på baksidan av valfri gavel så att vattenströmmen riktas åt motsatt gavel.
#22 - 27 februari 2009 18:32
Eller vinkla vattenströmmen med bredstrålsmunstycket...
Guest
#23 - 27 februari 2009 18:35
Eller vinkla vattenströmmen med bredstrålsmunstycket...

men då måste jag först skaffa det, jag har ju ett hål rakt in....
#24 - 7 april 2009 09:25
Efter att ha läst Lasses inlägg viker jag mig och inser att i bland så får dom där i vita labbrockar till det riktigt ordentligt, få innerfilter är ju redan från början så klockrena som 2252 powerline, att deras diffusor dessutom fixar att syresätta akvarievattnet borde man ju nästan accepterat som en självklarhet!
#25 - 7 april 2009 09:30
aggehunk skrev:
men då måste jag först skaffa det, jag har ju ett hål rakt in....
Tryck en bit slang på utloppsnippeln(gängad.)och spänn fast den, på slangen kränger du sen ett strilrör(eller om du bara tar upp hål i slangen.)
#26 - 7 april 2009 10:17
Gaffel skrev:
Efter att ha läst Lasses inlägg viker jag mig och inser att i bland så får dom där i vita labbrockar till det riktigt ordentligt, få innerfilter är ju redan från början så klockrena som 2252 powerline, att deras diffusor dessutom fixar att syresätta akvarievattnet borde man ju nästan accepterat som en självklarhet!

Ska man av det dra slutsatsen att man ska sätta tillbaka diffusorslangen även på primitivare filter som Aquael Fan Filter? :confused:
#27 - 7 april 2009 10:51
Tanken är god men det är i eheims fall en rätt speciellt utformad diffusor, dessutom snackar vi 1 200 äkta liter i timmen.

Har som exempel en diffusor i änden på mitt hembygge som drivs av en universal 1250, jag kör mäskad co2 genom den diffusorn och dom bubblorna sveps runt i hela akvariet.
#28 - 7 april 2009 11:12
Gaffel skrev:
Tanken är god men det är i eheims fall en rätt speciellt utformad diffusor, dessutom snackar vi 1 200 äkta liter i timmen.

Har som exempel en diffusor i änden på mitt hembygge som drivs av en universal 1250, jag kör mäskad co2 genom den diffusorn och dom bubblorna sveps runt i hela akvariet.

Det är ingen bra kombination att köra med diffusor i ett växtkar eftersom syret man tillsätter vädrar ut Co2 i karet. Och växterna slutar att växa.
#29 - 7 april 2009 11:17
Jag tillsätter inget syre via diffusorn i 300 baljan utan endast co2, dessutom ifrågasätter jag lite att det skulle vara syremättat vatten som vädrar ut kolet ur akvarievattnet, blir liksom ett litet tanke fel.
#30 - 7 april 2009 11:20
Jag tillsätter inget syre via diffusorn i 300 baljan utan endast co2, dessutom ifrågasätter jag lite att det skulle vara syremättat vatten som vädrar ut kolet ur akvarievattnet, blir liksom ett litet tanke fel.
#31 - 7 april 2009 11:43
Gaffel skrev:

Co2 följer med luftbubblerna ut ur karet vilket minskar Co2. Jag använder en 300 lit pump till mitt Co2 för att behålla så mycket Co2 i karet som möjligt. ju högre cirkulation ju mer vatten kommer i kontakt med luften och får chans att vädras ut
#32 - 7 april 2009 12:55
Du lyssnar ju inte, jag har kopplat mäskad co2 direkt på min diffusor med dubbla backventiler för att undertrycket inte ska bli för stort, ytcirkulationen är dessutom inte den högsta med så fullt av flytväxter..
#33 - 7 april 2009 14:39
Gaffel skrev:
Du lyssnar ju inte, jag har kopplat mäskad co2 direkt på min diffusor med dubbla backventiler för att undertrycket inte ska bli för stort, ytcirkulationen är dessutom inte den högsta med så fullt av flytväxter..

Sorry jag menar inte bara dig i mitt inlägg utan mer allmänt. När vattnet i mitt kar dunstar så strilröret kommer över vattenytan stiger mitt Ph från 6,9 till 7,5. Dessutom trycker jag ut Co2 så bubbelräknaren tömmer sig på vatten. Jag kan följa mitt Ph eftersom jag har konstant mätning genom Co2 datorn. Om jag ökar flödet genom reaktorn får jag inte ut Co2 i vattnet utan den bara bubblar ut direkt och vattnet tar inte upp Co2. Därför bör man inte ha för stort flöde på Co2,n.
#34 - 7 april 2009 14:51
Ok, men om du inte kan lösa tillräkligt så borde du se över hur din reaktor jobbar, min reaktor är alltså diffusorn som körs som mist-reaktor vilket fungerar förhållandevis bra.

Annons