Eheim 2252 bullrar mycket

#1 - 13 oktober 2008 18:59
jag hade ett fluval 4plus i mitt 720 som lite cirkulationspump.
Senare satte ja i ett Eheim 2252. Det tråkiga va att det inte går att riktia utblåset + att det bullrar mera mot rutan det sitter mot. Ska inte det innerfiltret vara tyst. mitt fluval va knäpptyst man hörde bara när det sög in lite luft i slangen för extra syre.
Nu låter det lika mycket muller som insugsluft.

Har gjort rent både axel filter allt ja såg.

Det låter lika mycket än.

Det är till discus i ett 720L akvarium. tycker det vart riktigt med fart i akvariet iaf.

mvh Jonas
#2 - 13 oktober 2008 19:17
är det sprillans? isåfall gå tillbaks med det och låt dem testköra det! Men kolla först att det sitter gummibussningar i varje ände på impelleraxeln!
#3 - 13 oktober 2008 19:38
Okej ja det har jag kollat det sitter gummibussningar.

Alltså det mullrar mot glaset där pumpen sitter pumphuvudet.. om man håller handen på glaset så vibrerar det lite.. så mycket gjorde det inte med fluval 4an

mvh Jonas
#4 - 13 oktober 2008 19:43
Du kan krama ur luften från filtret i akvarievattnet och montera ihop det under vattnet för att undvika lyftbubblor för det är dom som får impellern att kavitera, det tar alltid ett litet tag innan luftbubblorna släpper, för att vara på den säkra sidan kan du med nageln kontrollera så att inga gropar finns i impelleraxeln, ta det piano bara för dom bryts väldigt lätt.
#5 - 13 oktober 2008 20:58
Det är inget luftljud utan det låter som om motornlåter mera än i fluvalen. Känns så skumt att det ska vara så.

mvh Jonas
#6 - 13 oktober 2008 21:01
Den vibrerar inte mot glaset då?
#7 - 13 oktober 2008 21:49
Jag satte en bit blå filtermatta mellan filterkammaren och glaset. Då försvann en massa oljud.
#8 - 13 oktober 2008 22:11
Jo det vibrerar mot glaset. känns som om sugplopparna inte hjälper något att dämpa.

Ska det vibrerar mot glaset?

är det för den är så stark pumpen?

mvh Jonas
#9 - 13 oktober 2008 22:17
Nej den ska inte vibrera mot glaset.
Prova att ändra fästet på pumpen och flytta ev. ner den något så inte pumpen eller fästet kommer i kontakt med rutan.
#10 - 13 oktober 2008 22:37
Men hur får jag bort vibrationerna .. Det alla sugkoppar är mot akvariet som det ska vara. :s har testat och flytta ner pumpen.. det är samma då .

mvh Jonas
#11 - 13 oktober 2008 23:01
Jag stoppa tillbaka min fluval 4plus och körde på maxflås. Det vibrear inget alls i glaset.

jag testade eheimen i mitt 600L och placera den på massa olika ställen men det va lika mycket vibrationer hur jag än gjorde. Ja tror att dom vibrationerna ska det kanske vara för att det är en större pump, jag kam ha fel..
#12 - 13 oktober 2008 23:13
Nej det ska inte vara några vibrationer från ett 2252, hittade nyligen en begagnad och den är lika tyst och vibrationsfri som min 1250, skulle precis testat den i hundralitersbaljan men den fick inte plats så det var bara doppa den i papegojträsket o jag säger bara jävlar vad den låter när korgarna kommer åt glaset, ersatte dom gamla sugkopparna mot nya större och voilà, den känns helt stabil.

Det sitter alltså en ganska stor och tung impeller i 1250/2252 och om den är dåligt balanserad så kommer pumpen att vibrera.
#13 - 14 oktober 2008 07:12
Gaffel jag får åka till zooaffären och köpa nya sugkoppar och sen ska ja ta en titt på axel och impeller.

sugkopparna är lite hårda men dom sitter fast mot glaset iaf.

mvh Jonas
#14 - 14 oktober 2008 08:12
Jag skulle tro att ditt problem löser sig om du får nya sugkoppar. Jag fick uppfattningen att pumpen var ny, och tänkte inte så långt att dessa kunde vara dåliga:p.
#15 - 14 oktober 2008 11:07
Om det är möjligt kanske du skulle kunna ha filtret stående fritt, utan någon kontakt med glas, bakgrund eller annat som skulle kunna fortplanta vibrationer.
#16 - 14 oktober 2008 12:45
Det filtret är visserligen tungt men jag skulle aldrig riskera vattenplaning på parketten genom att låta en 2252 hänga i sladden..
#17 - 14 oktober 2008 17:37
Man kan ställa filtret på en kruka, sten el.dyl., nemas problemas, jag vet av egen erfarenhet. Om man skaffar en extra filtermodul kommer det upp en bit och det behöver inte vara en så himla stor sten eller kruka.
Hur man gör med sladden beror självfallet på hur man har det ordnat på ovansidan akvariet med belysning, täckglas och annat.
Visst är 2252 ett kraftfullt innerfilter, tillförlitligheten självt men det är inte så kraftigt att det ger sig iväg på egen hand.
#18 - 14 oktober 2008 19:02
Inte ger sig iväg på egen hand, tänkte mer på risken att det la sig och började spola undersidan av täckglaset, funkar säkert på ett ramkar men på ett helglas kommer vattnet att rinna utmed sidorna på akvariet, i så fall enklare att bara lägga en bit filtermatta mellan som vibrationsskydd som Tenkare skrev.
#19 - 20 augusti 2009 18:57
Lyfter en gammal tråd eftersom jag har ett liknande problem med mitt begagnade 2252.
Hade fiskar öron skulle de bli hörselskadade...
Jag har nya sugproppar på så mitt filter sitter rätt i karet.
Kollat axel och rotor, kanske? något slitet
allt annat ser rätt ut.
Någon som behövt balansera en rotor någon gång?
Frågan är om det blir bättre om jag köper ny axel och rotor, är 2252an känd för att vara tyst?
Ni som har 2252 or, är de tysta eller för de oväsen?
#20 - 20 augusti 2009 20:48
jag har det lilla kraftpaketet och den blev knäpptyst när jag stoppa in den i garderoben;) nä men allvarligt, Jag är inte alls nöjd med min och känner mig blåst på pengarna (var ju ganska dyr)!
#21 - 20 augusti 2009 21:09
åheim skrev:
jag har det lilla kraftpaketet och den blev knäpptyst när jag stoppa in den i garderoben;) nä men allvarligt, Jag är inte alls nöjd med min och känner mig blåst på pengarna (var ju ganska dyr)!

Då var det tur att jag fick mitt filter med ett 350 l kar för 600:-
#22 - 21 augusti 2009 05:07
Jag har en 2252 som gått konstant i över 5 år nu, och låter fortfarande inget.
Att åheim har ett Eheimfilter och inte trivs med det är inte så konstigt, han har allergi mot allt som det står Eheim på:p;).
#23 - 21 augusti 2009 07:06
ansjo skrev:
Jag har en 2252 som gått konstant i över 5 år nu, och låter fortfarande inget.

Att åheim har ett Eheimfilter och inte trivs med det är inte så konstigt, han har allergi mot allt som det står Eheim på:p;).

He he, så kan det bli, själv är jag allergisk mot Ford , Nokia och Sony, har man haft otur med en produkt så kan allergi lätt utvecklas:)

åheim, är din signatur en ironi/ploj-grej av Eheim?? (kunde inte låta bli att fråga;))

Jag har haft Eheim tidigare (25 år sedan)och kan inte säga att jag varit överdrivet imponerad på det jämfört med andra filter jag hade då.

Men det här 2252 verkar var bra för övrigt (bra tryck i det), nu var ju detta begagnat så jag ger det en chans, beställer ny axel och rotor.
#24 - 24 augusti 2009 08:13
Har en 2252 med extra filterkammare i ett 375-liters som blåser längs med framsidan (150 långt). Jag upplever det som att det är både motorljudet och turbulensen som låter mycket. Med ett eget hemborrat strilrör på utblåset (massa hål) , så låter det mindre än diffusorn (kör utan luftintagsslang).

Med diffusor och slang=bubblor blir det givetvis ytterligare oväsen, och lite för turbulent i mitt 375-liters, även om mina Ancistrus gillade det och satte sig mitt i de värsta virvlarna. De flesta växterna släppte dock taget om botten, pga kraftigare cirkulation.

Annons