EHEIM compact!

#1 - 8 oktober 2007 20:39
Hej! Jag undrar om dessa billiga (för att vara eheim) pumpar är av bra kvalite och går tyst? Stämmer det att man kan ha den utanför akvariet? Någon som har den och gillar den!? ... eller inte gillar den för den delen!
#2 - 9 oktober 2007 02:55
Hade en liten en när jag hade ett litet akvarium igång en gång, och den var tvungen att vara i vattnet eftersom den sög in vattnet på undersidan genom ett "galler".
Den var helt okej, gjorde vad den skulle, varken bättre eller sämre än andra motsvarande pumpar dock.
En länk där du kan se en del pumpar av den typen (compact alltså) samt en del andra som man kan ha både i och utanför akvariet.
http://www.akvarieshop.se/item_list.php?maingroup=Cirkulationspumpar&secondgroup=Eheim&sort=item
(kolla under "cirkulationspumpar")
#3 - 9 oktober 2007 07:04
Konstigt för pwss uppger att de kan användas i/utanför akvariet!
http://www.pwss.se/product.php?productid=4493&cat=288&page=1
#4 - 9 oktober 2007 07:09
det finns en anslutning för slang att få med om ja inte minns helt fel
#5 - 9 oktober 2007 07:30
JaXxS skrev:

Inte i paketet i allafall.

Jag har svårt att tänka mig att det går att fästa någon slanganslutning som håller tätt på det stora gallret och den ojämna ytan. Pumpen är garanterat till för att användas innuti akvariet, inget annat.
MVH
Magnus
#6 - 9 oktober 2007 08:33
sen säger mitt minne att man kan ta bort gallret och sätta dit en anslutning för slang.
#7 - 9 oktober 2007 08:35
hmm de finns ju två compact serier som de ser ut som.
det är den första compact serien man kan ha slanganslutning på.
#8 - 9 oktober 2007 21:15
JaXxS skrev:
hmm de finns ju två compact serier som de ser ut som.

det är den första compact serien man kan ha slanganslutning på.

eller inte. jag säger andra serien..

ej på 300,600 och 1000 iaf.
#9 - 9 oktober 2007 22:07
JaXxS skrev:

Den är inte tänkt att sitta på utblåssidan då, för på min (compact 300) fanns det def. inte något sätt att montera ngt rör på sugsidan så att det skulle gå att ha filtret på utsidan. Tyvärr, för det skulle varit bra.
#10 - 9 oktober 2007 22:13
1046-1264 kan man använda både i och utanför akvariet, men det är ju iofs inte några compact-pumpar.
Dyrare, javisst, men mer robusta.
#11 - 10 oktober 2007 08:32
Karon skrev:
1046-1264 kan man använda både i och utanför akvariet, men det är ju iofs inte några compact-pumpar.

Dyrare, javisst, men mer robusta.

Och låter som tröskverk. Min ligger nu inbäddad i filtermatta och låter då hyffsat ok.
MVH
Magnus
#12 - 10 oktober 2007 09:11
Låter inget kul (häpp) ;)
Skämt åsido, stod /står den löst eller var/är den fastskruvad i något ?
På 2250 (och 2260 får man väl anta) sitter ju pumpen monterad med vibrationsdämpande gummikuddar. Kan det ha varit resonanser eller var/är det själva pumpen som lät/låter ?
#13 - 10 oktober 2007 09:25
Hela pumpen vibrerar när den går och dessa vibrationer fortplantar sig väl i akvariet och möbeln. Men som sagt, allt går att få någorlunda tyst med hjälp av filtermatta.
MVH
Magnus
#14 - 16 oktober 2007 20:40
åheim skrev:
Hej! Jag undrar om dessa billiga (för att vara eheim) pumpar är av bra kvalite och går tyst? Stämmer det att man kan ha den utanför akvariet? Någon som har den och gillar den!? ... eller inte gillar den för den delen
!Nu sitter jag här med min eheim compact.... fullständigt obrukbar pga att den låter som ett reaplan[:(!] Eheim borde skämmas för att sälja sån här fullständig skit! Inte kunde man ha den utanför akvariet heller fast PWSS uppgav det i produktbeskrivningen! Nej Eheim är slut som ledande pumptillverkare, dem håller lägre kvalite än de allra billigaste pumparna på marknaden! Nä nu ska jag vara aquael och tetratec trogna[B)][/quote]
#15 - 17 oktober 2007 05:35
Du frågar och får svar men tror inte på dem, du mejlar inte PWSS och för att få deras uppgifter bekräftade trots att flera svar här sade att de inte funkade utanför karet, lite ligger väl ansvaret på dig själv?
Snacka med PWSS så skulle jag tro att det löser sig.
Låter som ett reaplan, provkörde du den torr utanför akvariet?
#16 - 17 oktober 2007 10:38
De tre mindre modellerna är avsedda att ha i vatten, de tre större tillåter att man sätter dit en slanganslutning istället och kan köra utanför karet, framgår ju av bilderna på PWSS men framförallt på Eheims sida om man är intresserad.

Var sak har väl sitt användningsområde? inte skulle jag ens fundera på att ha en pump som drar 58w i sovrummet, den är råstark helt enkelt. Men det är ju alla Eheims pumpar, bara mer eller mindre.

Mvh Jari
#17 - 17 oktober 2007 14:43
Karon skrev:
Du frågar och får svar men tror inte på dem, du mejlar inte PWSS och för att få deras uppgifter bekräftade trots att flera svar här sade att de inte funkade utanför karet, lite ligger väl ansvaret på dig själv?

Snacka med PWSS så skulle jag tro att det löser sig.

Låter som ett reaplan, provkörde du den torr utanför akvariet?
Jo jag har meilat PWSS men inte fått svar och självklart körde jag den torr för akvariepumpar har jag hört är känsliga för vatten!!
#18 - 17 oktober 2007 14:49
åheim skrev:
Jo jag har meilat PWSS men inte fått svar och självklart körde jag den torr för akvariepumpar har jag hört är känsliga för vatten!!

ahhh ...
#19 - 17 oktober 2007 15:04
Visst kan frågan verka idiotisk, men det finns faktiskt dom som kört pumpar och filter torra och sagt att det lät illa hur tokigt det än kan verka.
#20 - 18 oktober 2007 19:43
Läser man trådar om denna pump på NCS så är det idel lovord, även avseende ljudnivå. Är själv intresserad av denna pump så jag skall nog prova en. Inte ser jag nåt om huruvida de går att köra utanför karet på PWSS, har dom ändrat det eller?

Har fyra pumphuven från Eheim, enda gången någon låtit som ett tröskverk var när impelleraxeln var av och ja de går ändå men skramlar. Personligen tror jag den kritik mot Eheim pumpar som förekommer även kan tillskrivas handhavandefel, det vill säga "skit bakom spakarna".

Kanske man måste tänka om ändå, nu när Eheim inte längre är ledande pumptillverkare och kvaliteten är borta över en natt på pumpar som funnits i decennier i samma utförande;).

Mvh Jari
#21 - 18 oktober 2007 20:45
Jag har nu 1 trehundra, 2 sexhundra och en tusen och de har fungerat perfekt - det måste varit ett måndagsex du fått Åheim.

MVH Lasse
#22 - 18 oktober 2007 21:25
jarinen skrev:
Personligen tror jag den kritik mot Eheim pumpar som förekommer även kan tillskrivas handhavandefel, det vill säga "skit bakom spakarna".

Kanske man måste tänka om ändå, nu när Eheim inte längre är ledande pumptillverkare och kvaliteten är borta över en natt på pumpar som funnits i decennier i samma utförande;).

Mvh Jari
Ja jag har bara placerat den i akvariet så några fel på handhavande i mitt fall existerar inte! och det där med att pumparna funnits i decennier och kvaliten försvunnit över en natt stämmer faktisk, i och med flytten av den mesta tillverkningen till korea eller va det var så upphörde den omtalade kvaliten;)
#23 - 18 oktober 2007 21:30
Lasse skrev:
Jag har nu 1 trehundra, 2 sexhundra och en tusen och de har fungerat perfekt - det måste varit ett måndagsex du fått Åheim.

MVH Lasse

joo den funkar ju egentligen perfekt MEN den låter på tok för mycket för vad jag tycker är acceptabelt, jag hör den fast jag lämnat rummet... kanske ett mådags ex ;)
#24 - 18 oktober 2007 22:46
jarinen skrev:
Inte ser jag nåt om huruvida de går att köra utanför karet på PWSS, har dom ändrat det eller?

ja den biten där de hade skrivit att man kunde köra pumpen utanför karet tog dem bort fortare än kvickt efter mitt mejl !

Annons