Eheim Compact suger! Eller?

#1 - 25 november 2009 13:57
Jag behövde ett power head och köpte ett Eheim Compact 1000. Det var ganska billigt men Eheim brukar ju vara schyssta grejjer tänker man...

Efter att ha tryckt fast det i glaset med medföljande sugkoppar så bröt jordbävningen lös. Hela akvariet vibrerar.

Har provat att fästa det på olika platser utan någon förbättring.

Är det jag som fått ett måndagsexemplar eller har någon annan haft samma problem?
#2 - 25 november 2009 14:22
Låter som ett måndagsex, nu har jag ingen sån pump att jämföra med men dom som jag sett har inte haft det problemet så det är nog värt att försöka få den utbytt.
#3 - 25 november 2009 14:38
Vad jag har hört så ska eheims powerheads vara rätt värdelösa, nästan skräp. Filter och sådant gör dom bra men powerheads ska dom tydligen vara usla på.
#4 - 25 november 2009 14:44
LoGeek skrev:
Jag behövde ett power head och köpte ett Eheim Compact 1000. Det var ganska billigt men Eheim brukar ju vara schyssta grejjer tänker man...

Efter att ha tryckt fast det i glaset med medföljande sugkoppar så bröt jordbävningen lös. Hela akvariet vibrerar.

Är det jag som fått ett måndagsexemplar eller har någon annan haft samma problem?
Jag har en sådan i min ena kub och det låter inte ett smack. Antingen är det något fel på pumpskallen du har, eller så ligger den mot något eller har sladden i kläm...låter den även om den hänger fritt i karet?

Andrém skrev:
Vad jag har hört så ska eheims powerheads vara rätt värdelösa, nästan skräp. Filter och sådant gör dom bra men powerheads ska dom tydligen vara usla på.
Var har du hört det:confused:? Har själv haft ett ganska stort antal av dessa och inte fått/sett något dåligt med dessa, om det är tex 2252 du menar?
#5 - 25 november 2009 14:53
ansjo skrev:

Var har du hört det:confused:? Har själv haft ett ganska stort antal av dessa och inte fått/sett något dåligt med dessa, om det är tex 2252 du menar?

Hörde det runt här på forumet ett tag sedan, kommer inte ihåg exakt vem det var men det kanske var just ett speciellt powerhead från eheim men jag har inte hört så värst bra saker om eheims powerheads i allmänhet faktiskt (inte för att jag använder dom).
#6 - 25 november 2009 14:56
Andrém skrev:
eheim gör väl bara bra saker:p
#7 - 25 november 2009 15:32
JacobT skrev:
eheim gör väl bara bra saker:p

Nope;):p...men kraftpaketen finns det inte mycket att klaga på annat än priset.
#8 - 25 november 2009 15:33
LoGeek skrev:

Jadå den enda eheim compact som är riktigt tyst är 300.an, men en så lite pump räcker ju inte lång;) Enda möjligheten att få de större tysta är att ha dem hänga fritt i karet!
#9 - 25 november 2009 16:26
Jag har den minsta också helt ljudlös. Har även 2 ytterfilter och 2 1048 innerfilter går som klocker allihop.

Jag har ett riktigt gammalt ytterfilter ca 30 år det gick fint tills för ett tag sedan börjat tjuta ibland behöver ny impeller men det har jag inte hittat någon smörjer jag den går den i 2 veckor sen kommer tjutet igen. Men som sagt 30 år + får väll anses som god hållbarhet.

Eheim fûr alles.
#10 - 25 november 2009 20:37
Har en Eheim 5000 compact, låter ingenting. Måste vara nåt fel på din..
#11 - 25 november 2009 20:48
sötvatten skrev:
Har en Eheim 5000 compact, låter ingenting. Måste vara nåt fel på din..
har du din fastsatt på glaset?
#12 - 26 november 2009 07:36
åheim skrev:
Jadå den enda eheim compact som är riktigt tyst är 300.an, men en så lite pump räcker ju inte lång;) Enda möjligheten att få de större tysta är att ha dem hänga fritt i karet!

Jag får prova att låta den hänga fritt. Kan tänka mig att åtminstone vibrationerna försvinner då eftersom de inte kan fortplanta sig rakt ut i glaset.

Men det känns ju sunkigt att behöva hänga ett nytt fint Eheimhuvud fritt för att det ska fungera. Jag hade tänkt ha det gämt bakom ett litet stenröse och det blir krångligt om det ska hänga fritt.

Nä, jag måste försöka leta rätt på kvittot tror jag, och se om jag kan lämna tillbaks det. Man ska ju inte behöva bli sur varje gång man går förbi akvariet för att det låter som en gräsklippare.
#13 - 26 november 2009 17:42
Ersatte idag mitt Aquael 650 powerhead (Nytt) som efter 4 dagars drift lät som ett tröskverk, med Eheim Compact 1000, näst intill ljudlöst, när jag drar ned effekten till full strypning blir det lite missljud men jag kör med fullt ös, tyvärr har du nog haft otur med pumpskallen, byt till ett nytt så blir det säkert bra.

Mvh
Hawkmoon
#14 - 27 november 2009 08:07
Hawkmoon skrev:
Ersatte idag mitt Aquael 650 powerhead (Nytt) som efter 4 dagars drift lät som ett tröskverk, med Eheim Compact 1000, näst intill ljudlöst, när jag drar ned effekten till full strypning blir det lite missljud men jag kör med fullt ös, tyvärr har du nog haft otur med pumpskallen, byt till ett nytt så blir det säkert bra.

Mvh

Hawkmoon

Verkar som erfarenheterna går isär. Man ska väl ha lite tur när man köper Eheim Compact kanske. SJälvklart hittar jag inte kvittot så jag kan bara gissa hur hemskt gärna butiken vill byta in min Eheim-vibrator.

Annons