Eheim eller Fluval?

#1 - 10 mars 2009 15:31
Har läst att många på Zoopet använder Eheims filter och jag har själv gjort likadant i alla år. Nu när jag letar efter nytt filter ser jag att det är en markant prisskillnad mellan Fluval och Eheim, till Fluvals fördel.

Frågan uppkommer då, av vilken anledning skall man välja Eheim framför Fluval?
#2 - 10 mars 2009 15:36
Garantier,tillbehör, osv är väl lite shysstare på Eheim sidan. Jag har inte haft något Fluval ytterfilter, men alla innefilter jag haft av märket fluval har varit skit. Förutom det nya U serien.

Alla mina eheim pumpar, både inner och ytterfilter funkar kanon, lätt att få tag i reservdelar. Men ja, det är lite dyrare.

Jag har och skulle valt Eheim framför Fluval i den frågan pga, att det känns säkrare.

Men dett är en sån fråga som du kommer få olika svar av varje person du frågar.

Nå väl, det är min uppfattning.
#3 - 10 mars 2009 15:38
Ouscazz skrev:

Kvalite, driftsäkerhet, ljudnivå... ja orsakerna kan va många... :-) (Nu börjar kriget!)
Guest
#4 - 10 mars 2009 15:38
Eheim = Mercedes/BMW/Maybach Eller Apple Mac
Fluval = Renault, Ford, Dodge. Eller Microsoft Windows
Ja enkel förklaring.
#5 - 10 mars 2009 15:40
petnym skrev:
Kvalite, driftsäkerhet, ljudnivå... ja orsakerna kan va många... :-) (Nu börjar kriget!)

Ja det glömde jag säga! Mitt Eheim Professional 3 2080 låter knappt nånting...man får koncentrera sig för att höra ljudet från den.
#6 - 10 mars 2009 15:43
Tack, det var snabbt... =)

Filtret skall sitta i vårt 720L med stora fiskar som äter proteinrikt animaliskt foder och skitar(er) ned en hel del.
Guest
#7 - 10 mars 2009 15:45
Har 2st pro 3e i mitt 750 kar. Väldigt bra filter. LÅTER inget alls.
#8 - 10 mars 2009 15:47
Nej 2080 professional 3 är jag väldigt nöjd med. 21L filtervolym tror jag..2 insug och 1 utblås.
#9 - 10 mars 2009 16:02
Ouscazz skrev:
Har läst att många på Zoopet använder Eheims filter och jag har själv gjort likadant i alla år. Nu när jag letar efter nytt filter ser jag att det är en markant prisskillnad mellan Fluval och Eheim, till Fluvals fördel.

Fluval har minst lika bra garantier och en god tillgång på reservdelar och en bättre hållbarhet i viktiga plastdetaljer som eheim har tydliga problem med, som tex. spruckna slangenheter! Fluval är tillförlitliga och har en väl genomtänkt konstruktion och jag kan inte se någon som helst anledning till att välja något annat framför FLUVAL!
#10 - 10 mars 2009 16:09
Nu väntar vi bara på Gaffels svar.....Undra vad det kan bli tro:D
#11 - 10 mars 2009 16:09
Tetratec? ;D
Guest
#12 - 10 mars 2009 16:27
Markus1984 skrev:
Tetratec? ;D

Em?
#13 - 10 mars 2009 16:28
Narii skrev:
Em?

jaaaa det var ett skämt.
#14 - 10 mars 2009 21:05
Deje-Nicke skrev:
Nu väntar vi bara på Gaffels svar.....Undra vad det kan bli tro:D

Jag går in istället för Gaffel - men svaret är det samma tror jag - kort sagt - den som fått ett dåligt Eheim har råkat ut för ett tillverkningsfel - precis samma gäller för de som de som fått ett bra fluval :)

MVH Lasse
#15 - 10 mars 2009 21:37
Lasse skrev:
Jag går in istället för Gaffel - men svaret är det samma tror jag - kort sagt - den som fått ett dåligt Eheim har råkat ut för ett tillverkningsfel - precis samma gäller för de som de som fått ett bra fluval :)

MVH Lasse

Dagens, tack för den Lasse:D:p....
#16 - 10 mars 2009 22:03
Lasse då har det vart tillverkningsfel på mina samtliga fluval (6st) med andra ord;) jag har inte så mycket emot eheim men sååå bra är de bara inte, fast du kanske hör till den kategorin som sitter och smattrar runt i en gammal saab v4 för det är ju "världens bästa bil":d
#17 - 10 mars 2009 22:17
åheim skrev:
Lasse då har det vart tillverkningsfel på mina samtliga fluval (6st) med andra ord;) jag har inte så mycket emot eheim men sååå bra är de bara inte, fast du kanske hör till den kategorin som sitter och smattrar runt i en gammal saab v4 för det är ju "världens bästa bil":d

Jag är ju ny i de här kvarteren, men jag kan ju inte låta bli att fråga om hur en kille som kallar sig Åheim väljer Fluval. ;)
#18 - 10 mars 2009 23:11
En poäng till Smurf1978 :d:p

Nu har jag alltid använt innerfilter (i alla fall de senaste 30 åren :)) och provat många fabrikat. Fortfarande är enligt min mening kraftpaketet (1200 liter) oöverträffad i både funktion och kvalite. Jag har ingen erfarenhet av fluvals senare ytterfilter Åheim - det är möjligt att de har blivit bättre än de som fanns för 20 år sedan. Problemet med de billigare filtren är dock att motorerna oftast är för svaga och inte orkar när det blir lite tätt i filtren. Görs motorerna starkare (och tyngre) så går priset upp ordentligt och FX-5:an är väl inte så billig den heller

Nej jag kör ingen SAAB utan en liten KIA (betydligt billigare än SAAB :))

Jag hoppas att alla förstår att nu är det en kamp om att hitta de roligaste formuleringarna :) och inte så mycket med pumpkvalite att göra.

MVH Lasse
#19 - 11 mars 2009 00:10
Själv kör jag ett AM-Top 600l/h och det håller en vecka efter total sanering, sen kan man knappt känna ett utflöde längre, otroligt dåligt tryck.

Läser alla inlägg och får väl känslan att Eheim och Fluval ligger som förhandsval över läckande Tetratec och oprövade kineser.

Rena har en del skrivit om som att de verkar bra, men är det någon som kör med t.ex. xp2? Xp1 kostar ju lika mycket som en Fluval 305 med bara en korg för filtermedia, vilket jag inte kan tycka räcker så långt för att få en bra vattenkvalité.

Vad man ska köpa verkar vara svårt, orkar inte med märken som tar mer betalt än vad de ger (Eheim) och Fluval verkar det vara blandad kompott med vad man får med sig hem i kartongen, vissa säger ditt andra säger datt.

Har bara ett litet kar för tillfället (112l), ska skaffa större snart, men jag vill ju fortfarande att det ska vara lite stil på grejerna som jag kopplar in.

Är verkligen ett Eheim filter SÅ bra att det är värt 500-1000kr extra mot ett Fluval?
#20 - 11 mars 2009 00:13
Det beror som sagt på vem du frågar, men i mina ögon kan jag bara svara ja på den frågan. Om jag inte hade något filter till mina kar så skulle jag personligen lägga de extrapengar på ett Eheim än på något annat filter.
Och jag har provat andra filtertillverkare med;).
#21 - 11 mars 2009 00:18
Mina Fluvalfilter har alltid varit kanonbra, och de Eheim jag haft har varit urkassa. Bullriga och trista. Har aldrig råkat ut för att Fluval går sönder, utom en impeller. Och den var det sonen som kollade hållfastheten på. Den håller inte för at böja fram och tillbaka.....men fan vet om det var Fluvals fel. Sen är de tysta också, vilket Eheim definitivt inte är. Säger ni det så är ni lomhörda!
#22 - 11 mars 2009 00:33
Jag har fyra st fluval här hemma som puttrar på. 205, 305 och 2x 405. De är tysta och går och går och går. Äldsta är två år gammalt, och det är ingen skillnad på den och det nya.

Hade jag fått välja, så hade jag valt fluval, p.g.a. priset och att jag inte har några negativa erfarenheter av fluval. Stabila filter, lätta att montera isär och rengöra och starta upp. Eheim är säkert lika bra, men priset är högre.

Mina två öringar ;)

MVH Johan
#23 - 11 mars 2009 07:05
jag är helt nöjd med min Fx5:A än så länge men har inget emot polarens 2260 heller..
Den enda modifiering jag gjort på mitt filter är att jag har kapat av ena tratten på utblåset så de bara blev en ställbar kula kvar.

//Martin
#24 - 11 mars 2009 07:27
Jag har haft Fluval 4+ i båda mina akvarium och det är bra drag i dem, nästan lite väl häftigt för 200 liter, och går tyst.

Själva pumpen i sig hörs inte överhuvudtaget, utan om det är något som hörs så är det bubblorna när jag skruvar på lite extra syretillförsel
#25 - 11 mars 2009 08:10
Tack för alla svar och synpunkter!

Det här ämnet verkar vara en het potatis med två tydligt separerade läger. Och jag blev egentligen inte mycket klokare.. ;)

*Vad jag är ute efter är ett filter med en kraftfull motor som orkar dra vatten igenom ett filter även om det är fullt av skit.
*Tyst gång är en fördel men inte helt avgörande.
*Lång livslängd är helt avgörande eftersom jag får spader på grejer som inte håller måttet när garantitiden är utgången.

Det lutar trots allt mot att Eheim får leverera ytterligare en gång.

*Nu är frågan om man skall fortsätta med externt filter eller bygga in filtret i bakgrunden som skall monteras i karet och driva det som ett biologiskt filter med hjälp av en cirkulationspump..
#26 - 11 mars 2009 08:45
åheim skrev:

men de e världens bästa bil jag har två stycken :D

har både fluval och eheim och dom funkar lika bra tycker jag
#27 - 11 mars 2009 09:10
Ouscazz skrev:
Tack för alla svar och synpunkter!

Det här ämnet verkar vara en het potatis med två tydligt separerade läger. Och jag blev egentligen inte mycket klokare.. ;)

*Vad jag är ute efter är ett filter med en kraftfull motor som orkar dra vatten igenom ett filter även om det är fullt av skit.

*Tyst gång är en fördel men inte helt avgörande.

*Lång livslängd är helt avgörande eftersom jag får spader på grejer som inte håller måttet när garantitiden är utgången.

Det lutar trots allt mot att Eheim får leverera ytterligare en gång.

*Nu är frågan om man skall fortsätta med externt filter eller bygga in filtret i bakgrunden som skall monteras i karet och driva det som ett biologiskt filter med hjälp av en cirkulationspump..

Om det är ditt 720 som du ska sätta upp som amazonas så hade jag satsat på en eller två universal 1262 och kört bakgrunden med tärnad matta, kör du två och vill ha en flodfåra så kan du dessutom skapa en bra bottenström med riktat flöde och få rent från gibbi exkrementer och annat bös som annars riskerar att samlas på hög.

Skulle samtidigt gissa på att back to natures woodrock system är att föredra då kanalen kommer att se till att inga döda områden bildas.

Lycka till!
#28 - 11 mars 2009 09:38
Gaffel skrev:
Om det är ditt 720 som du ska sätta upp som amazonas så hade jag satsat på en eller två universal 1262 och kört bakgrunden med tärnad matta, kör du två och vill ha en flodfåra så kan du dessutom skapa en bra bottenström med riktat flöde och få rent från gibbi exkrementer och annat bös som annars riskerar att samlas på hög.

Skulle samtidigt gissa på att back to natures woodrock system är att föredra då kanalen kommer att se till att inga döda områden bildas.

Lycka till!

Nu börjar vi snacka! :)

Ja, det stämmer att den skall sitta i mitt 720 amazonas.
Men, grejen är att jag ska ha discus i karet och kan tänka mig att 3400l/h (eller 6800l/h) kan vara lite för häftig cirkulation för dem, eller?
1262 förbrukar dessutom 80W!!

Jag kolllade lite på Eheims sortiment och hittade en pump som heter Compact 2000. Den har ett reglerbart flöde på 1000-2000 l/h och förbrukar endast 32W. Två sådana kunde kanske vara ett bra alternativ för en någorlunda långsam flodfåra?

Tack för tipset om BTN Woodrock! Det ska inte bara vara snyggt, funktionen är minst lika viktig.
#29 - 11 mars 2009 10:09
Ouscazz skrev:
Nu börjar vi snacka! :)

Ja, det stämmer att den skall sitta i mitt 720 amazonas.

Men, grejen är att jag ska ha discus i karet och kan tänka mig att 3400l/h (eller 6800l/h) kan vara lite för häftig cirkulation för dem, eller?

1262 förbrukar dessutom 80W!!

Jag kolllade lite på Eheims sortiment och hittade en pump som heter Compact 2000. Den har ett reglerbart flöde på 1000-2000 l/h och förbrukar endast 32W. Två sådana kunde kanske vara ett bra alternativ för en någorlunda långsam flodfåra?

Tack för tipset om BTN Woodrock! Det ska inte bara vara snyggt, funktionen är minst lika viktig.
Ska du köra diskus så tippar jag på att du kan klara nitrifieringen med en 1262 men knappast svagare, compact pumparna har inte riktigt den styrkan som krävs för att driva ett så stort filter, sen garanterar jag dig att det inte kommer att uppstå någon storm i det akvariet.
#30 - 11 mars 2009 10:23
Gaffel skrev:
Ska du köra diskus så tippar jag på att du kan klara nitrifieringen med en 1262 men knappast svagare, compact pumparna har inte riktigt den styrkan som krävs för att driva ett så stort filter, sen garanterar jag dig att det inte kommer att uppstå någon storm i det akvariet.

Tack för ovärderlig information.. nu vet jag vad jag ska köpa.

Du tror allstå att det funkar med två st. 1262 utan att skapa tsunami i akvariet? Ska man göra ett eller flera inflöden till filtermassan i bakgrunden och isf vilken diameter och placering bör dessa ha?
#31 - 11 mars 2009 10:43
Om du kikar in på Back to Natures sida så hittar du en monteringsanvisning över woodrock systemet.

Ser att slitsarna på woodrock är maximerade till 700l/t så ett 1262 kommer att bli fullgott, med bägge slitsarna öppna samt ett stort ingångsraster med kammrarna fyllda med filtermatta kommer 1262'an antagligen att ligga på runt 2 000l/t, rasterplaceringen ger sig själv eftersom det sas kommer att sitta i början av kanalen du bygger ihop, storleken på rastert bör vara minst 2 av det stora 60mm men kan som sagt kompletteras med fler.
#32 - 11 mars 2009 12:10
Gaffel skrev:
Om du kikar in på Back to Natures sida så hittar du en monteringsanvisning över woodrock systemet.

Ser att slitsarna på woodrock är maximerade till 700l/t så ett 1262 kommer att bli fullgott, med bägge slitsarna öppna samt ett stort ingångsraster med kammrarna fyllda med filtermatta kommer 1262'an antagligen att ligga på runt 2 000l/t, rasterplaceringen ger sig själv eftersom det sas kommer att sitta i början av kanalen du bygger ihop, storleken på rastert bör vara minst 2 av det stora 60mm men kan som sagt kompletteras med fler.

Tack igen, bra länkar. Jag har varit inne och kikat på dem tidigare men okunskapen om ett dylikt filtersystem har skrämt mig lite. Jag ska läsa på lite mer, det verkar vara en mycket bra filterlösning för ett stort akvarium.

En 1262 bör väl orka med två separata utblås? Det kan kanske vara en lösning för att skapa en jämn och lugn ström genom hela vattenmassan, eller?
#33 - 11 mars 2009 20:20
På tal om ström eller inte för diskus - någon som funderat på diskusen form?

MVH Lasse
#34 - 11 mars 2009 21:53
Måste vara jobbigt för den när den nu nästan verkar vara ämnad att simma på tvären i den där lugna lilla skogsbäcken..

Bortklemade små diskusar är vad det är, bara den finaste maten uppskuren i portionsbitar och inga otrevliga grannar som stör heller, tippar på att T5 armaturer med soluppgångs funktion togs fram enkom för dessa små lirare..

Hade dom inte varit amazonas så hade det antagligen varit skottpengar på dom små liven..
#35 - 11 mars 2009 22:03
Kör så det ryker!

Ouscazz skrev:
Tack igen, bra länkar. Jag har varit inne och kikat på dem tidigare men okunskapen om ett dylikt filtersystem har skrämt mig lite. Jag ska läsa på lite mer, det verkar vara en mycket bra filterlösning för ett stort akvarium.

En 1262 bör väl orka med två separata utblås? Det kan kanske vara en lösning för att skapa en jämn och lugn ström genom hela vattenmassan, eller?
Börja du i rätt ände och så kan du experimentera med flera utblås senare, ska du komma upp i 3 x akvarievolymen så får du nöja dig med ett utblås, vill du ha drag under galosherna och bra vattenvärden så kör du på dubbla 1262.

Sen som Lasse skriver, det är fiskar vi pratar om och inte primadonnor med släpförsedda diorklänningar, handväskor från gucci för 34 000:- och högklackade pradaskor mitt på en leråker i arlöv!
#36 - 11 mars 2009 22:21
Väljer du en tvåpumpslösning så kan du alltid koppla hela eller en delström av den ena pumpen som en ren recirkulation i filtret. Om du skall ha bra vattenvärde och mata mycket så skall niagarafallet vara igenom filtermaterialet.

MVH Lasse
#37 - 11 mars 2009 22:29
Lasse skrev:
..så skall niagarafallet vara igenom filtermaterialet.
Lasse, niagara är bara brett, kolla in
&feature=related"" target="_blank">Angel falls.. Tror faktiskt att jag vill ditt och ta en titt nån gång..
#38 - 11 mars 2009 22:39
Lasse, niagara är bara brett, kolla in
&feature=related"" target="_blank">Angel falls istället.. Tror faktiskt att jag vill dit och ta mig en titt nån gång..
#39 - 12 mars 2009 08:28
Jag tror nu att jag har en tämligen klar bild över hur filter och cirkulationssystemet skall se ut i mitt kar, tack för de goda råden! :):)

Discus i högklackat eller malawis i doc Martens, det är frågan..
#40 - 13 mars 2009 00:21
För att återgå till ämnet så har jag för mig att Fluval inte lever upp till antal liter/timme. Påstår inte att Eheim gör det till 100% men har läst någonstans att Eheim levererar nästan det som står angivet.

Samma sak med bilar står att man har 210hk på papper men på test blir det 217hk hehehehe ;)

Annons