EHEIM Filter ytterfilter 2074 Professionel till Juwel akvarium

#1 - 24 november 2012 23:42
Hej,

jag har länge funderat över att byta ut innerfiltret som följde med när jag köpte ett juwel akvarium på drygt 250 liter. Filtret tar lång tid att rengöra och det behöver dessutom göras ganska så ofta (en gång i veckan). Dessutom är filtermaterialet rätt så dyrt.
Har tittat lite på ytterfilter och pumpen som jag nämner i rubriken, känns som en bra ersättare för innerfiltret. Är det någon som har erfarenheter med E-heim pumpen och kan ge lite feedback? Det som jag är mest rädd för när det gäller ytterfilter generellt, är att någon av slangarna poppar av under tiden som man inte är i närheten. Har hänt mig förr med en Eheim Classic och det som inträffade var ingen vacker syn.
Sedan finns ju alltid bottenfilter, men dessa vet jag inte så mycket om. Vad jag tyckts ha förstått så sugs all avföringen mot bottenmaterialet för att sedan tas upp utav det. Bör inte detta leda till att man behöver tvätta gruset rätt så regelbundet?

Tack på förhand
#2 - 25 november 2012 07:47
Sv: EHEIM Filter ytterfilter 2074 Professionel till Juwel akvarium

Okej du behöver inte köpa nytt filtermedia när du rengöra. Har jag nog aldrig nånsin gjort vid rengöring.
Men ja ett ytterfilter är ju trevligt. Jag kör helst bara med det. Gillar inte att ha filter inne i karet. Tar plats o är fult. Samt mycket sämre filter kapacitet.

Om slangarna hoppade av så gjorde du nog nått fel. Inte fäste dom ordentlig med skruven. För det har jag aldrig hört hända annars. Slangarna sitter fast o att de ska lossna är nog det sista du behöver oroa dig för.

Jag säger GO for ytterfilter. O ta ur innerfilter från karet så får du mer plats till fiskar.

Eheim gör bra grejjer, men titta gärna på fluval o tetratec med.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#3 - 25 november 2012 08:41
Tack för svaret! Tänkte bara nämna att jag byter ut materialet till mitt innerfilter var tredje månad (beror egentligen på vad det är för material). Låter inte så farligt, men det hade ju aldrig skadat att kunna dra ut på det ytterligare lite längre :D. Allt i allo tar det dock väldigt lång tid för att noggrant rengöra både den stora pumpbehållaren, filtermaterialet och dess behållare samt själva pumpen.
Jag anade att det bör finnas några förskruvningar när det gäller slangarna. Såg dock på en liten demonstrationsfilm för E-heim pumpen i fråga, där de som satte ihop pumpen inte tycktes använda sig av dessa. Men det kan ju ha varit för att de snabbt ville ha den ansluten.
Christer5
#4 - 25 november 2012 11:33
Har du Juwels bänk/skåp så kolla att filtret för plats i skåpet,kan vara problem att få in vissa ytterfilter i öppning till skåpet.
#5 - 26 november 2012 13:56
Zaius skrev:
Tack för svaret! Tänkte bara nämna att jag byter ut materialet till mitt innerfilter var tredje månad (beror egentligen på vad det är för material). Låter inte så farligt, men det hade ju aldrig skadat att kunna dra ut på det ytterligare lite längre :D. Allt i allo tar det dock väldigt lång tid för att noggrant rengöra både den stora pumpbehållaren, filtermaterialet och dess behållare samt själva pumpen.

Jag anade att det bör finnas några förskruvningar när det gäller slangarna. Såg dock på en liten demonstrationsfilm för E-heim pumpen i fråga, där de som satte ihop pumpen inte tycktes använda sig av dessa. Men det kan ju ha varit för att de snabbt ville ha den ansluten.

du ska inte byta ut filtermaterialet! o absolut inte rengöra det. det du ska göra är att skölja av det värsta gojset när filtret markant tappar flöde. du tar ju bort hela den nyttiga o viktiga baktieriekulturen om du byter ut o rengör.

ett ytterfilter behöver du kanske rengöra 1-3 ggr per år beroende på fisklast osv. o då ska du bara som sagt skölja av det värsta gojset. inte göra rent mattorna!
#6 - 26 november 2012 15:49
Ja precis, skölja och sedan vrida ur dem ett par gånger därefter så att ammoniak och nitrat avlägsnas ur filtren. Skulle jag inte ens göra detta, hade jag nog fått rengöra pumpen ännu oftare. Sedan tillsätter jag alltid bakterierkulturer efter att jag har bytt ut mer än en svamp (de flesta har gjort sitt efter drygt 3 månader, vissa mycket tidigare än så beroende på vad mediet/materialet är). Jag har kvar mitt gamla gäng av fiskar som jag köpte en vecka efter uppstarten av karet 2010, så allt för fel kan det här tillvägagångssättet inte vara (snarare ansträngande).
Har hur som helst beställt pumpen nu, så det återstår bara att se för vad som väntar.
#7 - 26 november 2012 16:23
Zaius skrev:
Ja precis, skölja och sedan vrida ur dem ett par gånger därefter så att ammoniak och nitrat avlägsnas ur filtren. Skulle jag inte ens göra detta, hade jag nog fått rengöra pumpen ännu oftare. Sedan tillsätter jag alltid bakterierkulturer efter att jag har bytt ut mer än en svamp (de flesta har gjort sitt efter drygt 3 månader, visa mycket tidigare än så beroende på vad mediet/materialet är). Jag har kvar mitt gamla gäng av fiskar som jag köpte en vecka efter uppstarten av karet 2010, så allt för fel kan det här tillvägagångssättet inte vara (snarare ansträngande).

Har hur som helst beställt pumpen nu, så det återstår bara att se för vad som väntar.
Jag håller inte med om att filtermattor brukar ge upp efter 3 månader, då måste det vara väldigt dålig kvalité eller misshandlade vid riktigt täta rengöringar. Jag kör uteslutande med den grova blå filtermattan och dessa kör jag år ut och år in och i ett kar har jag inte rengjort den sen 2008... Har man ett tex ett ytterfilter med flera filtermattor eller olika material så fördrar jag att rengöra ett filter i taget och det rengör jag ordentligt och på så sätt rubbar man inte balansen nämnvärt. Det man kramar ur filtermaterialet är detritus (dött organiskt material) och tyvärr följer ju mycket bra bakterier med sköljvattnet.
#8 - 26 november 2012 16:29
Sv: EHEIM Filter ytterfilter 2074 Professionel till Juwel akvarium

Håller med åheim.
Sen är det ju inte så att filtret lagrar ammoniak. Det bryter ju ner ammoniak till nyttiga ämnen. Så jag tycker du ska låta filtrena vara. Jag använder med filtermattan i årtionden. Så ja jag skulle nog säga att du gör dig själv en björntjänst. Visst dina fiskar lever fortfarande. Men du hade inte behövt hålla på o köpa mattor o rengöra sådär. Spara pengarna och använd tiden till att dricka kaffe framför karet :-)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#9 - 26 november 2012 16:58
Vad jag har förstått så bryter bakterierna i filtren ned ammoniaken till nitrit (en del av det tas upp av växterna). Hur snabb den processen är vet jag inte. Är inte det hela grejen med filtren? Att de ska "fyllas" med ammoniaken (fiskskiten), kvarstående nitrit vilket också är giftigt (därav bl.a. vattenbyten) och givetvis en del annat som sugs in, som senare ska avlägsnas?
Jag vet inte vad som menas med misshandlad i det är sammanhanget, men något som är märkbart hos mina filter är att de efter hand behöver sköljas allt oftare för pumpen ska kunna syresätta vattnet.
#10 - 26 november 2012 18:56
Zaius skrev:
Vad jag har förstått så bryter bakterierna i filtren ned ammoniaken till nitrit (en del av det tas upp av växterna). Hur snabb den processen är vet jag inte. Är inte det hela grejen med filtren? Att de ska "fyllas" med ammoniaken (fiskskiten), kvarstående nitrit vilket också är giftigt (därav bl.a. vattenbyten) och givetvis en del annat som sugs in, som senare ska avlägsnas?

Jag vet inte vad som menas med misshandlad i det är sammanhanget, men något som är märkbart hos mina filter är att de efter hand behöver sköljas allt oftare för pumpen ska kunna syresätta vattnet.
Jo filtret ska omvandla ammonium- nitit till slutprodukten nitrat men det ansamlas inte i filtret. Med tiden så kan det bli tvunget att rengöra filtret för att få bort slam(detritus) ur filtermaterialet men inte något ämne ur kvävecykeln. Nitraten lyfter du ur karet med vattenbytena. Det viktiga med filtermattan är att den kan upprätthålla sin struktur och livslängden minskar om du kramar och vrider den ofta.
#11 - 28 november 2012 16:21
[COLOR=#222222][FONT=Times]Jag brukar krama ur de översta filtermattorna, vita, i de vattnet jag tömt ur akvariet vid vattenbytet, då försvinner väll inga nyttiga bakterier?[/FONT][/COLOR]
#12 - 26 januari 2013 20:57
Nu har jag äntligen fått mitt Eheim 2074 Pro 3e ytterfilter. Det är nog det bästa köpet som jag har gjort på länge. Möjligheten att ställa in flödet efter eget behag är guldvärd. Dessutom slipper jag att rengöra pumpen lika ofta som dess föregångare.
Det enda som jag blev irriterad över är den europeiska varianten av utskottet till pumpen. Konstigt nog får man, om man köper samma pump i Amerika, två olika utskott som är "justerbara/föränderliga". Ska se om jag kan beställa dem på något sätt.
#13 - 26 januari 2013 22:59
"Utskottet till pumpen" om det är insug och utblås du syftar på så finns de på pwss, blir väl en kostnad på drygt 600 med frakt (snarare fräckt kanske;)).
#14 - 26 januari 2013 23:06

åheim skrev:
Jo filtret ska omvandla ammonium- nitit till slutprodukten nitrat men det ansamlas inte i filtret. Med tiden så kan det bli tvunget att rengöra filtret för att få bort slam(detritus) ur filtermaterialet men inte något ämne ur kvävecykeln. Nitraten lyfter du ur karet med vattenbytena. Det viktiga med filtermattan är att den kan upprätthålla sin struktur och livslängden minskar om du kramar och vrider den ofta.

Ja...

Vad va det nu du kallades i min tråd?

;D
#15 - 26 januari 2013 23:20
Ja...

Vad va det nu du kallades i min tråd?

;D
Ja va sjutton du har ju gett mig ett "reputation" att leva upp till så nu är det bäst man leverarar:p
#16 - 27 januari 2013 10:56
åheim skrev:
"Utskottet till pumpen" om det är insug och utblås du syftar på så finns de på pwss, blir väl en kostnad på drygt 600 med frakt (snarare fräckt kanske;)).

Jo, de här orden...i mitt hemland vill jag påstå att utblås heter "Ausschuss", så jag tillämpade en direktöversättning. Nåväl, jag är glad att jag fick fram det som jag ville ha sagt :D.
Hur som helst erbjuder de, precis som du skrev, utblåset på PWSS! Trodde inte att jag skulle få tag på det i Sverige. Kan hålla med om att drygt 300kr är lite väl att ta i för utblåset, som i själva verket inte är mycket mer än en bit plast. Jag kom dock rätt så billigt undan när jag köpte pumpen, så jag kan acceptera denna kostnad.
#17 - 27 januari 2013 14:20
Zaius skrev:
Jo, de här orden...i mitt hemland vill jag påstå att utblås heter "Ausschuss", så jag tillämpade en direktöversättning. Nåväl, jag är glad att jag fick fram det som jag ville ha sagt :D.

Hur som helst erbjuder de, precis som du skrev, utblåset på PWSS! Trodde inte att jag skulle få tag på det i Sverige. Kan hålla med om att drygt 300kr är lite väl att ta i för utblåset, som i själva verket inte är mycket mer än en bit plast. Jag kom dock rätt så billigt undan när jag köpte pumpen, så jag kan acceptera denna kostnad.
du kan få ditt stela utblås rörligt om du sågar av det och skarvar dit det igen med en liten slangbit. Nu kan du vrida den sista rörbiten;)
#18 - 27 januari 2013 19:33
åheim skrev:
du kan få ditt stela utblås rörligt om du sågar av det och skarvar dit det igen med en liten slangbit. Nu kan du vrida den sista rörbiten;)

Ja, egentligen...jag ska ändå ha dit månljusinstallationen igen och ansluta en CO2 flaska till karet. När jag ändå håller på med att pyssla med det kan jag lika bra ändra på pumpens utblås.
#19 - 27 januari 2013 20:14
Finns snygga in/utblås i glas att köpa också. Man får dock vara beredd på att rengöra dem ibland, om man inte gillar modern algkonst förstås.

T ex: http://www.pimpyourshrimp.com/sv/lily-pipes-co/
#20 - 8 februari 2013 12:43
Måste göra ett inlägg till. Det verkar som om pumpen inte klarar av att syresätta vattnet helt, trots att den är avsedd för akvarier upp till 350l (och mitt är endast på 250). Har kollat nitratvärdena och de är så gott som noll. Jag får alltid öka flödet till max på kvällen, men ändå andas fiskarna alltid tungt på morgonen. Kanske har jag lite för många växter i karet.
Hur som helst har jag fått komplettera med en vanlig syrepump som jag tog ifrån mitt artemiaset. Tyvärr är "bubblandet" från den väldigt högljutt, vilket gör det svårt för sambon att få sova. Dämpas detta inte om jag fäster en syresten på luftslangen?
Christer5
#21 - 8 februari 2013 13:15
Varför kör du inte filtret för fullt ?

Om du tycker att det är för strömt så kan du ju ha två strilrör och även borra några hål bakåt.

Tycker att du skall utnyttja filtrets fulla kapacitet men det är ju en smaksak
#22 - 8 februari 2013 13:37
Jag gör som sagt det, men det räcker ändå inte till. :(.
Christer5
#23 - 8 februari 2013 13:48
Men inte skall du behöva en extra luftpump när du har så fint filter.

Har du vinklat strilrören uppåt så vattenytan blir bruten.

Jag har ett Eheim som pumpar 1050/lh till ett 180 liters kar och det kan omöjligen bli syrefattigt.
#24 - 8 februari 2013 14:20
Strilrören har jag i mittläge. Att ställa dem uppåt blir tyvärr ännu mer komplicerat för mig eftersom jag skulle bli tvungen och flytta karet ur sovrummet ("porlandet" blir för högt, vilket ganska snart skulle leda till tjafs).
Jag vet inte vad fiskarnas häftiga andning annars skulle kunna bero på. Den blir lugnare så fort en extra pump är igång så det måste bero på syret. Å andra sidan är karet ganska så tätbefolkat, med många växter som sagt. Vad jag har hört så avger växterna mer koldioxid på natten, kanske tillräckligt mycket för att det starkt skulle kunna påverka syrehalten.

EDIT: Jag vill inte ändra på något i karet och med det menar jag att ta ut växter eller liknande. Den enklaste metoden blir för mig att ansluta en extra syrekälla (och inget innerfilter, orka inte med dem längre) om det går att tysta ner den på något sätt. Tror faktiskt att det skulle se rätt häftigt ut om det kom upp några små bubblor bakom min stora rot.
#25 - 8 februari 2013 15:23
Problemet med luftpump är väl att den egentligen inte syresätter vattnet utan driver ut din CO2 fortare. Tanken är väl att växterna ska stå för syret. Växterna i sin tur behöver CO2. Göder du dina växter något? Har du mätt Nitrit och Nitrat? Undrar över andra orsaker till att de andas fort än för lite syre.

Edit. Har nu läst igenom din tråd mera noggrant och det känns lite som att du fått bra råd av duktiga personer men att du ändå kör på enligt din egen linje? Förstår nog inte vad du vill ha hjälp med....
Christer5
#26 - 8 februari 2013 15:29
Jag har mitt akvarie i sovrummet och inte porlar det,ställ bara strilrören så att det blir rörelse på vattenytan,då är det tyst.

Du får prova dig fram :)
#27 - 8 februari 2013 15:41

Rikta strilröret uppåt så att det blir ordentlig ytrörelse. Porlar det? Flytta ner strilröret så att det slutar porla, det viktiga är att man har bra ytrörelse.

Fortsätter fiskarna att flämta så kan man misstänka att vattenkvaliten inte är den bästa.

Med vänlig hälsning,
Roger

Sent from my iPhone 5 using Tapatalk
#28 - 8 februari 2013 16:23
Ok, jag missförstod syftet med att ändra på stillrörets läge. Ska prova detta och posta resultatet imorgon.
Jag använder stickprov från JBL för att kolla vattnets kvalitet. Sticken mäter vattnets GH, PH, KH, nitrit och nitrat. Alla värdena visade sig vara bra enligt skalan på stickprovsburken. Är det några saker utöver detta som jag kan/bör kontrollera? Kanske lite dumt men kan man inte mäta upp syrehalten i vattnet? Flämtandet brukar köra igång vid kvällstiden.
Bara av rent intresse, vad är syftet med att koppla en syresten till en vanlig luftpump?

EDIT: använder PMDD som växtnäring, dock endast vid vattenbyten.
#29 - 8 februari 2013 16:31
Om du med stickprov menar mätstickor så är de inte tillförlitliga alls. Felmarginalen är stor. Många dropptester fungerar bättre.

Apropå luftpump så läste jag detta nyligen i en artikel:
"[COLOR=#333333][FONT=Verdana]Många tror att en luftpump med diffusorsten "tvingar" in syre i vattnet, men det är fel. Bubblorna som skapas har för kort kontakt med vattnet för att något utbyte ska kunna ske. Men däremot är inte en luftpump verkningslös. Med strömmen av bubblor så dras vattnet med. Då skapas en cirkulation som är positiv för syresättningen, genom att vatten från botten kommer upp till ytan och kan ta upp syre. Men denna cirkulation är onödig om man har ett motorfilter, då detta skapar den nödvändiga strömmningen för syresättning. Att lufta vattnet för mycket är dumt om man har växter, då detta tar bort den viktiga koldioxiden. En öppen vattenyta och lite rörelse är oftast det enda som behövs för att ge en lagom population av fiskar sitt syre."[/FONT][/COLOR]
#30 - 8 februari 2013 16:52
Ja jag menade mätstickor, har precis skaffat en iphone och inte vant mig vid den riktigt än. Vilka droptests rekomenderar ni då? Flämandet sker dock som sagt mestadels på natten, det bör ju betyda att något varierar under dag- och nattetid.
#31 - 8 februari 2013 17:05
Ja iphone kan skapa spännande inlägg ibland här i Zoopet ;)
Har jag själv t.ex. någon gång legat för högt i Nitrat (NO3) så andades de häftigare. Så nåt är ju inte ok. Jag själv kör med JBLs dropptest. Många andra gillar SERAs. Tetras kanske är ok, men för mig är Tetras skala alldeles för grov. Skulle själv mäta Nitrit (NO2) och Nitrat (NO3) snarast. Vissa butiker kan göra mätningar på vatten du tar med dig. Men skippa stickorna är mitt förslag.
#32 - 8 februari 2013 17:50
Alright, då får jag se mig om efter dem imorgon. Körde med JBLs mätstickor så jag kan väl fortsätta att vara lojal mot JBL 8).
Lade upp ett litet klipp på youtube för att visa takten på firrarnas andning. Som sagt den ökar alltid mot natten.
http://m.youtube.com/#/watch?v=tW4Npx5MbEk&feature=youtube_gdata_player&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DtW4Npx5MbEk%26feature%3Dyoutube_gdata_player&gl=SE
#33 - 8 februari 2013 17:52

Det kanske bara är jag men jag vet inte när jag mätte vattenvärdena i mina kar. Brukar se på fiskarnas beteende och vattnets lukt och klarhet hur det står till i karen.
Hur står det till med dina rutiner för vattenbyten?
Hur länge har karet/filtret varit i gång?
När gjordes filtret rent sist?
Är det bra flöde från filtret.
Har du köpt nya fiskar på sistone?

Med vänlig hälsning,
Roger

#34 - 8 februari 2013 18:01

Zaius skrev:
Alright, då får jag se mig om efter dem imorgon. Körde med JBLs mätstickor så jag kan väl fortsätta att vara lojal mot JBL 8).

Lade upp ett litet klipp på youtube för att visa takten på firrarnas andning. Som sagt den ökar alltid mot natten.

http://m.youtube.com/#/watch?v=tW4Npx5MbEk&feature=youtube_gdata_player&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DtW4Npx5MbEk%26feature%3Dyoutube_gdata_player&gl=SE

Tycker faktiskt inte att dina fiskar har så våldsamt snabb andning. Har sett värre;)
Det som slår mig är dock att det i princip saknas ytrörelse i karet. I varje fall i den del som du visar på filmen.
Sätt på full fart på filtret, om det inte redan är gjort. Ändra sedan strilrörets placering så att det sätter fart på ytvattnet så ska du se att både filtrering och syresättning blir bättre :)

Med vänlig hälsning,
Roger

#35 - 8 februari 2013 19:27
Zaius skrev:
Ja, egentligen...jag ska ändå ha dit månljusinstallationen igen och ansluta en CO2 flaska till karet. När jag ändå håller på med att pyssla med det kan jag lika bra ändra på pumpens utblås.

Får jag fråga dig betr månljusinstallation (är själv spekulant på en sådan).

Vilken har du fastnat för??

Det finns en hel massa DIY (lödning osv) och små vattentäta lampr. Problemet är att jag vill inte ha ner grejer i akvariet -inte ens om det är 12 V- och då är man hänvisad till LED. Vill också att den skall vara dimmbar så att man kan anpassa till "bästa läget".

Jag har kollat på Ebay.de och hittat en tunn LED-slinga (som säljs i olika längder, 30cm, 60cm osv) och som dessutom är dimmbar. Se länken: http://www.ebay.de/itm/Aquarium-Mondlicht-Extreme-2-Pro-stufenlos-dimmbar-30-120cm-wasserdicht-/370598756857?pt=de_haus_garten_tierbedarf_fische&var=&hash=item9504767141

Har du hittat något bättre?
Hälsn
Åke

PS Grattis till ditt nya EHEIM 3e pro. Köpte själv ett 350 i höstas och via nå't specialerbjudande fick jag Installationsset I och II (insug + utblås) med i priset. Jag gav (inkl porto från Tysklan c:a 1500 spänn och det tyckte jag var ett fynd. Jag är mkt nöjd med detta filter. DS
#36 - 8 februari 2013 21:27
ta bort...
lyckades skriva i fel tråd.
hata webläsare ibland...

Annons