Eheim fyllning

#1 - 16 april 2007 17:01
Har ett Eheim 2016 (tror jag det heter...) som ytterfilter i mitt 300L kar tillsammans med ett Fluval 2+ innerfilter.

Jag har nu fått problem med grumligt vatten och kanske någon antydan till alger på rutan. Jag har kört karet väldigt kort tid (c:a 2 månader)..[B)]

Jag undrar hur bör jag fylla mitt filter (med vad).. Just nu är det som följande..
(har tre fack)

Längst ner; Mackaroner (halvfullt fack)
Mitten; Mackaroner och blå filtermatta
Längst upp; Inget !!

Jag körde tidigare med filtervadd men den kläggade igen nästan direkt (jag tror det var pga rötterna)... Finns det något annat man kan använda sig av istället för filtervadd? Filtermatta? Aktivt kol? Tar kolet bort grumligheten?

Ska jag fylla alla facken till bristningsgränsen??..:confused::confused:

MVH

John

Kan man köpa färdiga "påsar" med aktivt kol? eller köper man det löst och sen lägger det i en "eheim" påse? Eller lägger man det bara... i facket. Eller hur gör man?
#2 - 16 april 2007 18:12
vet inte hur dina fack ser ut riktig men du ska fylla dem så mycket som möjligt men facken ska kunna staplas på varann på ett korrekt sätt... tycker du ska lägga en finare filtermatta i sista facket som vattnet passerar igenom, då kommer ditt vatten klarna avsevärt!
#3 - 16 april 2007 20:54
Åheim är väll inte helt fel på det, även om jag själv inte satsat på någon fin filtermatta i sista facket. Det kommer utan tvekan fungera, men jag föredrar grövre substrat, så jag rekommenderar grovporiga makaroner. Det är mestadels en smaksak, filtermattor sätts igen fortare, men är bättre på att fånga upp de allra minsta partiklarna. Jag skulle dock tro att det du har som gör vattnet disigt är någon form för liv i baljan. Infusorier, eller svävaralger. Fyll ett glas med vattnet, och gå någonstans i "naturlig" belysning, och se vilken färg diset har.
Vitt = Infusorier = sanolik övermatning, eller fisklik liggande någonstans.
Grönt = svävaralger = löser antingen sig själv när baljan börjar få biologisk balans, eller behöver UV-C för att "filtrera" bort dem. Det går även att "konkurrera" ut svävaralger, även om konkurrera ut, egentligen är en felaktig term i sammanhanget.
B!
#4 - 16 april 2007 21:40
jag kör också till stor del med grövre substrat men jag har alltid en finare matta i slutet för jag blir tokig om det är massa partiklar som flyger runt i karet [:-43] och jag kan faktiskt köra filtret långa tider utan att det sätter igen!

Annons