Eheim intervallfilter 2229 vs. Fluval FX5

#1 - 10 juni 2006 19:25
Ok so här e det vilken skulle ni ta till 720l jag har en eheim 2224 till den men måste ha en till antigen fluval eller eheim.
Fluval:
http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=3634
(följer filtermatarial med?om inte vad skall man ha)
eller
Eheim:
http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=1546
då allt e med.
Snäla hjälp mig med tanke på att jag skall ha diskusar i karet.
#2 - 10 juni 2006 19:32
Köp fx5an, den har nästan 3 gånger filtervolymen mot eheimen. Örebro akvarielager http://akvarielager.se/ säljer den för 1895 sek.
#3 - 10 juni 2006 19:42
mmm men jag skall ha diskusar blir de inte lite mycket drag i vatnet 4 de
#4 - 11 juni 2006 01:16
intervallfiltren är för upp till 600 liter.
hade tagit fx5:an.
pumpar förvisso 3700L/H men dämpas KRAFTIGT när du får i filtermaterial, 2000-2500LH är mer troligt då.
sen går det att strypa samt köra med strilrör-
#5 - 11 juni 2006 06:26
[QUOTE=NoZ]mmm men jag skall ha diskusar blir de inte lite mycket drag i vatnet 4 de[/QUOTE]

Kör med FX5 :an.

Det finns folk härinne som har den till 400L med discus och det går perfekt.

Intervallen går bara upp till 600liter.
#6 - 11 juni 2006 11:17
[quote=Bucket]Det finns folk härinne som har den till 400L med discus och det går perfekt.[/quote]

C.Ciklid har ju en fx5:a och diskus tror hennes akvarie ligger på 450L
#7 - 11 juni 2006 11:41
[QUOTE=Raven]C.Ciklid har ju en fx5:a och diskus tror hennes akvarie ligger på 450L[/QUOTE]

det var henne jag tänkte på :)
#8 - 11 juni 2006 11:48
Japp, jag har FX5 till mitt AquaEl 450l m. diskus och det fungerar toppen! Prisvärt, stor filter volym (20L) och ett känt märke. Man bör tänka på att Fluvalen innehåller ett chip som gör att pumpen stänger av sig självt för luftning var 24 h i 1min. Den luftar även sig självt vid start så man slipper krongla med durrande filter. Jag skulle inte byta mitt filter mot nått annat just nu i alla fall.

//Camilla
#9 - 11 juni 2006 11:54
PS. Det medföljer filter mattor som skall vara i. Min säljare var så snäll och skickade med biobollar till min. Tycker att biobollar verkar vara det bästa till ytterfilters. DS.
#10 - 11 juni 2006 15:41
Tackar då blird de fx5
#11 - 11 juni 2006 18:09
Jag kör med en 2028 och en 2229 till mitt 540liters.
Startade visserligen upp 2229:an i torsdags så jag kan inte säga mycket mer om den än att den porlar rätt bra. Men jag ska kolla nitratvärdena 2 ggr/v. ska se om den hjälper så bra mot nitrat som dom säger. kostade 2500 ink. filtermaterial. bra pris tyckte jag.

Till kommande större tror jag att jag kommer köra fx5 eller eheim 2260.
#12 - 11 juni 2006 18:22
2229 är ett superaerobt filter, det kommer deffinitivt inte att hjälpa dig få bort nitrat. Vart har du läst det?
MVH
Magnus
#13 - 11 juni 2006 20:00
Kommer inte ihåg vart jag läst det, har för mig att någon här på zoopet har sagt samma sak.
Det ska hjälpa till att hålla nere nitratnivåerna.
#14 - 11 juni 2006 20:13
då får du trycka i zeolit som är ett jobytarmaterial.
men då har du fortfarande fosfat att tänka på.
#15 - 11 juni 2006 21:16
Då är jag tillbaka på ruta 1 igen där jag var inne på ett nitrat och ett nitritfilter. Med risk för att tråden spårar utanför ursprunget avslutar jag med att säga att seras nitrat test visar 100 mg/liter och mitt nyinköpta JBL visar 20mg/l. Detta tar jag upp i en ny tråd
Bilagor:
#16 - 12 juni 2006 15:12
ja ha va säger ni då mellan profesional3 eller fx5 sen de kostar mig lika mycket att skafa in de
#17 - 12 juni 2006 15:18
Jag har mycket goda erfarenheter av eheims intervallfilter, de är extremt effektiva. Fluval har jag bara dåliga erfarenheter av. Jag tycker att de låter mycket och är väldigt dålig kvalité. Men nu har jag inte testat någon av de filterna som nämns i denna tråden. Intervallfilterna är ju ca 35% effektivare än motsvarande ickeintervallfilter. Så där har du en jämförelsefaktor att ta med. Sen är det strömförbrukning, filter som drar mindre ström kostar mindre i längden om de håller. Sen förstås hållbarhet, ett filter som håller längre kostar oftast mindre på lång sikt.
MVH
Magnus
#18 - 12 juni 2006 15:49
vilken än bok jag har läst verkar inte diskusar vilja ha störmt vatten so jag tänkte kompletera min 2224 med 2229 eller nu funderar jag ha bara en 2080 för fx5 verkar ha 4 mycket drag 4 min användnings område. hmmm nu e jag helt förvirad kan inte alls bästema mig
#19 - 12 juni 2006 16:06
Oavsett vad du väljer så kommer du inte att få för mycket cirkulation för diskusarna. Använd strilrör så rör sig vattnet inte mycket. Om det ändå skulle visa sig att det är för mycket för dina fiskar är det bara att strypa fx5 på trycksidan.
MVH
Magnus
#20 - 12 juni 2006 19:25
en nackdel med fx5:an är att den drar i runda slängar 35kw per månad när den går 24/7
#21 - 13 juni 2006 06:53
Precis det jag skrev. Energisnåla pumpar brukar betala sig i längden, även om de är lite dyrare.
MVH
Magnus
#22 - 13 juni 2006 09:13
Är det så konstigt att FX5an drar mera ström??Lite skillnad på 3500L/H än 1050L/H
#23 - 13 juni 2006 14:48
Du har dock 2 utblås på FX5:an som du kan rikta nästan hur som helst. Konstruktionen på Fluvalen är dessutom ny, så den är lättare att ta isär osv. Jag har inte märkt att mina diskus är ledsna för mitt val av filter. Och i mitt filter har jag små biobollar längst ner och i de resterande korgar är det stora biobollar. Du har ju även filtermattor i varje korgs yttersidor. Du sänker kapasiteten så det inte direkt pumpar 3500l/h. Jag skall tillägga med att mitt akvarium är näst intill "cleant". Endast grus, 2 grottor och en liten rot pryder bottnen då jag håller på att skapa mitt drömakvarium. Tar dock tid att hitta den perfekta mangroveroten... :(

//Camilla
#24 - 14 juni 2006 07:26
mmm de e sant med mangrove svårt att hitta jag hade v'rdens tur hitatde en rigtig stoor som jag använder men men vi 4 väl se hur de blir
#25 - 14 juni 2006 08:24
Jag skall iväg nån dag och titta på en rot. Hoppas att den duger för kräsna mig. :) Det är lite tråkigt när man har bytit ut sin gamla diskus mot dyringar och själva akvariet ser ut som det gör!

//Camilla
#26 - 14 juni 2006 09:09
sant so sant
#27 - 7 september 2006 20:38
är jag dum nu eller...det stod stryp fx5 på tryck sidan...har funderat på det å de måste bli fel???rätta mig om jag har fel.... men fråga 1.vad händer om du stryper utblåset...?jo övertryck i behållaren.eller? 2. motorn får jobba mera?eller......
#28 - 7 september 2006 20:47
loomis skrev:
är jag dum nu eller...det stod stryp fx5 på tryck sidan...har funderat på det å de måste bli fel???rätta mig om jag har fel.... men fråga 1.vad händer om du stryper utblåset...?jo övertryck i behållaren.eller? 2. motorn får jobba mera?eller......

samma med min tetratec
#29 - 8 september 2006 06:56
loomis skrev:

Nja motorn driver ju en magnetrotor och den kommer inte att snurra lika fort som motorn om du har strypt på trycksidan. Visst kan man tänka sig att trycket ökar något, men det måste i såna fall vara marginellt. Motorn får inte arbeta mer.

Om du stryper på sugsidan så kommer pumpen kavitera och slitas ut onödigt fort.
MVH
Magnus
#30 - 8 september 2006 17:09
Jaha det funka så ok man tackar då vet jag.:D
#31 - 9 september 2006 02:20
Jag har en nästan ny Eheim 2260 över som är till salu med orginal kartong och bruksamvisning. Köpte det nytt för cirka ett år sen för 3500kr på djurmagasinet. Pumpar 1900l/h grymmt effektivt! Ge mej ett bud!
#32 - 9 september 2006 07:11
Man får inte sälja saker i forumet!!! ta bort inlägget!! jag tror man kan få en hundring för det
#33 - 9 september 2006 09:53
Tropfrog skrev:
Nja motorn driver ju en magnetrotor och den kommer inte att snurra lika fort som motorn om du har strypt på trycksidan. Visst kan man tänka sig att trycket ökar något, men det måste i såna fall vara marginellt. Motorn får inte arbeta mer.

Om du stryper på sugsidan så kommer pumpen kavitera och slitas ut onödigt fort.

MVH

Magnus

Jag har varit o tittat på loomis nya fx5:a.Ett sådant vill jag ha med till mitt blivande 720 diskuskar.
MEN jag tror inte att detta filter mår bra av att strypas.skall man ha diskus så är det för mycket flås.Jag håller på att kolla upp med fluval hur det är med den saken.Finns bara ett ytterfilter mej veterligt som tillverkaren säger kan strypas,det är Renas xp serie.
Dock tycker jag fluvalen väsnas en del.Mina xp:3or låter inget,fluvalen surrar bra tyckte jag.
Hur många här har strypt sin fx5:a?? hur länge har dom gått??har ni känt ev mätt temp på motorhuset för att se någon ökning?

lennart
#34 - 9 september 2006 10:08
Tropfrog skrev:
Jag har mycket goda erfarenheter av eheims intervallfilter, de är extremt effektiva. Fluval har jag bara dåliga erfarenheter av. Jag tycker att de låter mycket och är väldigt dålig kvalité. Men nu har jag inte testat någon av de filterna som nämns i denna tråden. Intervallfilterna är ju ca 35% effektivare än motsvarande ickeintervallfilter. Så där har du en jämförelsefaktor att ta med. Sen är det strömförbrukning, filter som drar mindre ström kostar mindre i längden om de håller. Sen förstås hållbarhet, ett filter som håller längre kostar oftast mindre på lång sikt.

MVH

Magnus

Jag kan bara hålla med.
Har alltid kört med Eheim men lockades att köpa Fluval FX-5 av pris/prestandabilden. Efter lite mer än ett halvår med FX-5:an är jag mer tveksam till mitt val. Fluvalen bubblar och låter och kräver täta serviceintervall för att bli tyst.
Ehem-filter luftar man av när man sätter igång dem, sedan är de problemfria. FX-5:an har något i sin konstruktion som gör att de samlar luft och kräver daglig avluftning.
Det enda som gör att jag i viss mån förlåter Fluvalen är att man kan koppla på en extra slang på utblåset (koppling medföljer), detta underlättar och snabbar på vattenbytena.
Eheim håller högre kvatité, men kostar mer. Jag håller mig nog till Eheim i fortsättningen.

Annons