EHEIM professionel 3 electronic 2078 med pc interface?

#1 - 24 augusti 2011 19:56
[h=1][SIZE=2]Hej allihopa![/SIZE][/h]Har fått möjligheten att köpa ett Eheim 2078 electronic med pc interface helt nytt fulla garantier osv. till ett bra pris under 2000,-
Nån som har nån erfarenheter av dessa filter.
Har idag ett JBL filter och ett wet/dry eheim men dom ska jag ha till ett nytt kar tänkte jag.
Då jag ska ha det i vardagsrummet måste det vara tyst.

Mvh

Thomas
#2 - 24 augusti 2011 19:57
eheim står för kvalitet. sen allt det där med koppla till dator är ju bara extrarkrull. men eheim är erkänt bra filter.
#3 - 24 augusti 2011 20:03
Nu tycker jag du är lite naiv hannesc[:-80] Hurvida eheim är kvalité har ju diskuterats en hel del och en hel del har ju faktiskt problem med sina, så eheim/kvalité är inte självklart;) Skulle jag själv upp i den prisklassen så blev det ett FLUVAL G utan en blinkning:p
#4 - 24 augusti 2011 20:10
Jag har ett "2076" som jag är i stort sett nöjd med, speciellt funktionen att sänka flödet automatiskt i 12 timmar under natten. Enda nackdelen är att det har en tendens att låta lite för mycket när det blir nedsmutsat om man kör fullt flöde. Men det kan vara så att "2078" hanterar det lite bättre. /Per
#5 - 24 augusti 2011 20:12
aa okej åheim. men de STOD för kvalite iaf. sen har andra märken kommit ikapp. men det finns väl ingen tvekan om att det är ett bra filter iaf.
#6 - 24 augusti 2011 20:21
hannesc skrev:
aa okej åheim. men de STOD för kvalite iaf. sen har andra märken kommit ikapp. men det finns väl ingen tvekan om att det är ett bra filter iaf.
OK:d
#7 - 24 augusti 2011 20:25
Jag har haft en hel del strul faktiskt med mitt 2227 filter (wet/dry) att få det tyst efter rengöring men får skaka slå av/på in o utsug tillslut tystnar det dock.
Mitt JBL filter är jag mer än nöjd med faktiskt än sålänge.
Fluval har jag ett antal innerfilter som kört både i salt o sött har aldrig strulat.
Kanske ska kika på deras externa filter tanken har inte ens slagit mig.
#8 - 24 augusti 2011 20:31
Ett Fluval G blir det inte det kostar mer än dubbelt så mycket G6 från tyskland 529€
Men coolt ser det ut..... ;)
#9 - 24 augusti 2011 21:10
Jag har två stycken 2076 och jag är helnöjd. Just att man kan kontrollera flödet är guld värt. Hör dem inte och de bara går och går :)
#10 - 24 augusti 2011 21:35
Jag har ett 2075 och det är Mercedes-kvalitet! Rengör vattnet otroligt bra. Bra flöde, tyst och långa serviceintervall. Ett kickass filter helt enkelt. :D
#11 - 24 augusti 2011 21:46
Jag har också en eheim, en classic 2215 (mer åt skoda hållet;)) och det tuffade och gick men den renade vattnet ganska dåligt, mycket partiklar som for runt och så hade det ett högt brummande ljud som var som en spark i arslet(lika irriterande), det är därför förpassat till ett mörkt hörn i förrådet och kommer aldrig se dagens ljus igen;)

PS. Vill bara klargöra att märket på filtret har inget att göra med hur bra det filtrerar vattnet, det handlar istället om att använda ett bra filtermaterial!
#12 - 24 augusti 2011 21:47
Jag har ett 2075 och det är Mercedes-kvalitet! Rengör vattnet otroligt bra. Bra flöde, tyst och långa serviceintervall. Ett kickass filter helt enkelt. :D

Då borde ju inte 2078 vara sämre :) och får det för under 2000,- med frakt osv.
Blir nog till att lägga beställningen nu :)
#13 - 24 augusti 2011 22:50
Så då la man en beställning :) 2078'an och en del annat smått o gott.
#14 - 25 augusti 2011 04:20
åheim skrev:
Jag har också en eheim, en classic 2215 (mer åt skoda hållet;)) och det tuffade och gick men den renade vattnet ganska dåligt, mycket partiklar som for runt och så hade det ett högt brummande ljud som var som en spark i arslet(lika irriterande), det är därför förpassat till ett mörkt hörn i förrådet och kommer aldrig se dagens ljus igen;)

PS. Vill bara klargöra att märket på filtret har inget att göra med hur bra det filtrerar vattnet, det handlar istället om att använda ett bra filtermaterial!

Jo 2215 är ju en litet enklare modell. Pro3 (2073,74,75,76,78,80) har ju en massa finesser som är smidiga, såsom grovförfilter, möjlighet att enkelt knäppa loss slangarna med autoavstängning innan. Ställbart flöde (bra), priming, korgsystem, stor filtervadd, mm.

Just 2075 kommer med färdigt filtermedia. OBS! För 2078 måste du köpa en filtermediasats vilket består av grov och finfilter, samt även köpa olika makaronilösningar, typ mech och allt vad de heter. Eller från annan tillverkare.
#15 - 25 augusti 2011 10:38
Jo 2215 är ju en litet enklare modell. Pro3 (2073,74,75,76,78,80) har ju en massa finesser som är smidiga, såsom grovförfilter, möjlighet att enkelt knäppa loss slangarna med autoavstängning innan. Ställbart flöde (bra), priming, korgsystem, stor filtervadd, mm.

Just 2075 kommer med färdigt filtermedia. OBS! För 2078 måste du köpa en filtermediasats vilket består av grov och finfilter, samt även köpa olika makaronilösningar, typ mech och allt vad de heter. Eller från annan tillverkare.

OOOPPS inte bra att beställa sena nätter såg nu att jag behövde 2 x Mech Pro men får sponsra min lokala handlare lite också.
Sen fundera jag på att använda biobollarna från mitt inkörda 2227 filter i en av korgarna.
#16 - 4 september 2011 19:17
Då har man äntligen fått tummarna loss och satt ihop pumpen.
Har för tillfället strilröret neråt i karet istället för längs ytan ska fixa en böj som passar så jag kan fästa det längs med baksidan istället.
BTN bakgrunden stör lite där då den är ivägen men har ett glasstag alldeles uppe vid ytan som jag kan fästa strilröret på.

2 saker som dock kom lite bak på mig

1. den externa strömadaptern.
2. den höga ljudnivån på pumpen och jag kör den bara på 700l/min just nu på max dönar den bra.

Ska införskaffa ett akvastabil 520L kar därav den nu överdimensionerade pumpen men den fick enkelt plats i underskåpet.

Här är en bild
#17 - 4 september 2011 19:24
den tystnar nog ska du se. ofta låter de rätt mycket när filter är nystartade. försvinner efter ett para dagar när alla luft försvunnit.
#18 - 5 september 2011 15:24
Kristall klart vatten har den grejat över natten och gårdagens vattenbyte plus att jag röjde runt rejält bland växterna.
#19 - 6 september 2011 09:12
Har den tystnat?
Min 2180 låter bara högre å högre......
Håller tummarna för att det ska hjälpa med byte av tryckventilen.....
#20 - 6 september 2011 09:18
netweaver skrev:
Kristall klart vatten har den grejat över natten och gårdagens vattenbyte plus att jag röjde runt rejält bland växterna.

Det är filtervadden som rensar upp.
#21 - 6 september 2011 17:10
Får ge den lite tid den dönar fortfarande och jag kör den bara på 700l/m
Men det är ett dovt ljud ett som inte stör mig direkt, värre var det med wet/dry filtret porlandet från den har triggat många toalett besök :)

Annons