EHEIM vs. FLUVAL

#1 - 29 januari 2012 16:01
Hej!

På tisdag så ska jag bära av och köpa ett ytterfilter, äntligen ska Juwels innerfilter UT!
Eftersom jag ska köpa av Pets här i Skåre så har jag bara och välja mellan Fluval och EHEIM.

Just nu står det mellan Fluval FX5 och EHEIM 2075 Proffs 3 ( ej den teknologiska ) .
Då har jag utgått efter hur mycket filtermedia jag kan få in i burkarna :)
Ju mer filtermedia som får plats, desto bättre. Samtidigt så får de inte låta för mycket, på det ämnet så verkar de vara tysta.

Filtret ska användas i mitt 240 SA, så risken att fiskarna flyger runt som löv om jag köper Fluvalen är väl ganska stor :D
Att det är 20l filtermedia lockar otroligt mycket, samtidigt att det är ett bra ös i det så firrarna får simma runt och 'motionera'.
Men samtidigt så drar Fluvalen äckligt el mycket gämfört med EHEIM.

Vilket tycker ni jag ska välja? Att kolla runt på forumet har bara gjort mig mer osäker :confused:
Om ni har andra tips på filter så ös på dem!
#2 - 29 januari 2012 16:45
Ska du jämföra fx5 med ett annat filter så måste det vara ett i samma klass (inte ett fjuttigt 2075), eheims största filter 2260 är det som ligger närmast ett fx5 men det har mindre flöde och drar mer ström än fx5, så det så;) Jag skulle absolut köra på Fluval Fx5 och den har dubbla utblås så det kommer inte bli tvättmaskin av karet!
#3 - 29 januari 2012 18:47
Varför ska du ta ut Juwelfiltret?
Oavsett vilket ytterfilter du väljer bör du skapa dig en egen uppfattning genom att söka igenom trådar ang. ytterflter. Du får säkert troligen lika många alternativ som svar på din fråga då erfarenheterna av de olika filtrena går isär;).
Personligen skulle jag nog tvekat på Eheim 2075 och Fluval, och kanske istället fundera på att behålla Juwels innerfilter och skaffa ett ytterfilter som komplement.
Annars är Eheim 2250 och 2260 bra filter, men dessa och även FX5 är i mina ögon lite för overkill i din burk...
#4 - 29 januari 2012 19:15
Själv kör jag Eheim prof. II 2128 i mitt SA 250l och det räcker gott och väl till. Inte behövt göra rent filtret på över ett år. Går tyst och fint, aldrig haft strul med det. Fluval FX5 hade jag till mitt diskus 450l och det gjorde svall vågor i det om jag inte ströp flödet.
//Camilla
#5 - 29 januari 2012 19:30
Jag har en fx5:a i mitt 310 malawi, om du har ett vanligt sällskapskar så är det nog lite väl mycket..

Dock är det bannemig det bästa filtret jag har!
#6 - 29 januari 2012 20:08
Är det där med 240 SA nåt som betyder 240 liter så känns FX5 som ordentligt översimensionerad. Ett Fluval 305 är fullt tillräckligt för ett sånt kar normalt sett, ett bra filter för rimliga pengar. Vill du ta till lite kan du ta ett 405 eller 406 i stället, också bra grejor till rimliga pengar.

Om det i stället är så att det inte är i första hand ett filter du är ute efter utan en k***********e så är det onödigt att blåsa runt firrarna med en FX5, köp ett fluval G3 i stället, det slår både FX5 och Eheim med hästlängder när det gäller pris.
#7 - 29 januari 2012 20:54
Anledningen att jag vill slänga Juwels filter är för att det låter så mycket. Just nu har jag tagit bort 'locken' för annars kan jag inte enns kolla på TV. Reningen är inte den bästa heller, och pumpen är lite för klen enligt mig - Jag vill att mina ciklider inte ska simma på 'dött hav' utan simma i motstånd och motionera! :D Men jag kanske tänker fel där?
Ni med FX5'an , går det att justera flödet?

Firrar som går i karet är nyckelhålsciklider, apistogrammor och tetror.

Sen så får jag se vad de ligger till i prisklass, har just nu bara gått efter några nätsidor.
Får ringa i morgon och kolla vad de tar för dem :)
#8 - 29 januari 2012 22:35
Anledningen att jag vill slänga Juwels filter är för att det låter så mycket. Just nu har jag tagit bort 'locken' för annars kan jag inte enns kolla på TV. Reningen är inte den bästa heller, och pumpen är lite för klen enligt mig - Jag vill att mina ciklider inte ska simma på 'dött hav' utan simma i motstånd och motionera! :D Men jag kanske tänker fel där?

Ni med FX5'an , går det att justera flödet?

Firrar som går i karet är nyckelhålsciklider, apistogrammor och tetror.

Sen så får jag se vad de ligger till i prisklass, har just nu bara gått efter några nätsidor.

Får ringa i morgon och kolla vad de tar för dem :)

Skulle tro att dina tetror kommer få flyga runt en del med en fx5a! Men det är ställbart flöde till viss del! Dubbla utblås som också är ställbara i viss mån! Men tyvärr tycker jag inte om just fx5an pga av dess topplock. som visserligen sitter som fan med gummiklädda insex skruvar ihop med filter burken. Men plasten som dom sitter i är så klen att det kan trycka ut vatten där i mellan efter ett tag! Hände mig igår! Och filtret är ca ett halvår gammalt!
Så enligt mig är eheim bättre med sina clips och robustare lock! Eheims profisional serie är dessutom tystare och bättre flöde i med filtermaterialet i!

Fx5an har ca 3500L/h fritt flöde och är nere på ca 1000-1500l/h rätt snabbt efter att du börjat använda det!
´Dom flesta av eheims ytterfilter är märkta med det verkliga flödet!

Så jag önskar lycka till med valet av filter!
#9 - 29 januari 2012 22:42
Skulle tro att dina tetror kommer få flyga runt en del med en fx5a! Men det är ställbart flöde till viss del! Dubbla utblås som också är ställbara i viss mån! Men tyvärr tycker jag inte om just fx5an pga av dess topplock. som visserligen sitter som fan med gummiklädda insex skruvar ihop med filter burken. Men plasten som dom sitter i är så klen att det kan trycka ut vatten där i mellan efter ett tag! Hände mig igår! Och filtret är ca ett halvår gammalt!

Så enligt mig är eheim bättre med sina clips och robustare lock! Eheims profisional serie är dessutom tystare och bättre flöde i med filtermaterialet i!

Fx5an har ca 3500L/h fritt flöde och är nere på ca 1000-1500l/h rätt snabbt efter att du börjat använda det!

´Dom flesta av eheims ytterfilter är märkta med det verkliga flödet!

Så jag önskar lycka till med valet av filter!

Du hade inte av en händelse haft filtret öppnat igår? Det låter som en liten miss i handhavandet ;)
#10 - 30 januari 2012 21:42
Jag har både 2074 (elecotronics) och 2075. 2074an tycker jag suger apa då den tappar flöde typ 10000ggr snabbare än min 2075a.
Jag har Aquaels Unimax 250 i mitt juwel Trigon. Och skulle jag köpa om alla mina filter idag hade jag handlat Aquael. Tycker de är stabilare, snyggare, tystare, pålitligare än alla mina Eheim.
Jag köpte Eheim för att jag ville ha det bästa på marknaden. Undrar om jag inte betalade många tusenlappar bara för märket trots allt. =D
#11 - 30 januari 2012 22:43

Dom flesta av eheims ytterfilter är märkta med det verkliga flödet!

Ja det verkliga flödet utan filtermaterial i. Det kan ju inte skrivaut vad du kommer ha för flöde på ditt filter med material eftersom du får välja själv vad du ska ha i eller hur?

Nu har jag ingen egen erfarenhet av varken Fluval eller Eheims men däremot har jag ett Juwel rio 180L och i det är filtermassan på 3.4L och i det du har tror jag det är den större varianten av filterkuddar så du har nog närmare 5 liter.

Har kört mitt i cirka 5 månade utan att rengöra det och funkar klockrent fortfarande, det enda jag rengör är den vita filterduken längst upp som funkar som det mekaniska filtret, rengör det vid varje vattenbyte.

låter den mycket så kan du ju alltid taisär pumpen och rengöra impellern för det är säkert skit på den som skapar obalans. Min pump är i stort sett helt tyst.

Men har du bestämt dig för ett ytterfilter så önskar jag dig lycka till i jungeln av dem där ute!
#12 - 31 januari 2012 10:23
Eller byta ut Juwelpumpen, den kostar några hundringar men det blir bra mycket billigare plus mindre jobb. Då kan du även byta upp dig i storlek på pumpskalle så du får bättre flöde:).
#13 - 31 januari 2012 15:22
Vad vore världen utan otur?!

Precis när jag skulle starta bilen med apistohanen i en plastpåse i sätet bredvid mig så startar den inte! Nu står bilen på verkstan i alla fall... Hoppas att apistohanarna kan klara sig utan att döda varandra ett tag till ..

Eller byta ut Juwelpumpen, den kostar några hundringar men det blir bra mycket billigare plus mindre jobb. Då kan du även byta upp dig i storlek på pumpskalle så du får bättre flöde[:)].

Pumphuvudet jag använder kostar ca 600 på Petz, känns som att man lika gärna kan satsta på ett bra ytterfilter med mer filtervolym när Juwels pumphuvudar verkar dö ut så snabbt .. Den jag har nu har börjat låta mycket mer efter ca 4 månader.

-

Ett filter som jag har tittat mycket på är Eheim 2078 , den fancy fancy med all elektronik.
Tror det blir att köpa ett filter hos aquaristic.net då det är myyyycket billigare!
Eftersom det inte blir o köpa filter hos Petz utan på nätet så tas alla förslag på märken gärna!

Nu har jag ingen egen erfarenhet av varken Fluval eller Eheims men däremot har jag ett Juwel rio 180L och i det är filtermassan på 3.4L och i det du har tror jag det är den större varianten av filterkuddar så du har nog närmare 5 liter.

Är du säker på att din har 3l? För vad jag har läst på Juwels helkonstiga hemsida så har mitt Bioflow 3.0 3 l?
Om det nu är så att min har 5l så är det ingen idé att köpa EHEIM 2078 då den har 'bara' 6.5 l ..
#14 - 31 januari 2012 15:25
Om man skulle nu köpa ett filter av aquaristic.net och det skulle krångla/gå sönder/låta/osv , hur svårt är det att få det fixat?
#15 - 31 januari 2012 15:50
Du har rätt det är på 3 liter, vet inte vad jag fick 4:an ifrån. :confused:
Trodde de hade den större varianten med 6 liter filtermassa i 240L men så kanske det inte är.
#16 - 31 januari 2012 16:24
AffeAlien skrev:
Du har rätt det är på 3 liter, vet inte vad jag fick 4:an ifrån. :confused:

Trodde de hade den större varianten med 6 liter filtermassa i 240L men så kanske det inte är.

Tänkte väl det! :)

Nu har jag i alla fall bestämt mig (tror jag)

JBL CristalProfi e1501 greenline
133,10 Euro

12l filtervolym
8l filtermaterial
20W
1400l/h , A.K.A. 900l/h efter man har proppat filtret med filtermaterial. ;)

Eftersom den är energisparande och har 4 års garanti så kommer jag nog sova gott :)
Om jag köper detta filter (troligen) så köper jag nog med 2l [COLOR=#0093c0]ab Aqua Medic Bactoballs [/COLOR]för skojs skull,får se hur de funkar.
#17 - 31 januari 2012 16:39
Egentligen är ju inte valet så svårt, eftersom EHEIM ÄR BÄST!!!!
#18 - 31 januari 2012 16:59
Då blir det ju lite svårare när jag hävdar ATT FLUVAL ÄR BÄST!!
#19 - 31 januari 2012 17:34
Vad som är bäst skiter jag i. Det står ingen Rolls härutanför även om många tycker det är den bästa bilen. Fluva är enligt mina erfarenheter tillräckligt bra och dessutom prisvärd. Troligen börjar en del lågprisfabrikat nu komma i kapp så de också kan vara både bra och prisvärda.

Jag är nöjd med FX5 och jag tycker lösningen med skruvar för locket känns rejälare och säkrare än clips. Det är lite omständligare att hantera men det accepterar jag, det går ju åravis emellan att jag gör ren det. Flödet på det filtret går ju utmärkt att ställa i riktning med de två dysorna men däremot finns det ingen funktion för att styra mängden. Naturligtvis går det att minska flödet om man stryper åt nånstans men för mig känns det lite märkligt att köpa ett så stort filter att man måste strypa ner det.

Jag använder och har använt ett antal filter från fluval, 204, 304, 404, även nåt i xx5 serien och en del av tidigare varianter. Jag är nöjd, de gör jobbet och har blivit bättre efterhand. Med lämpligt filtermaterial är det sällan det behövs rengöring så till måttliga akvarier upp till i vart fall några hundra liter fungerar de bra. Enda väsentliga anmärkningen är att de ibland kan vara nog så tjuriga att få start på om det är luft i dem. Det är irriterande men hanterligt.
#20 - 31 januari 2012 19:01
Tänkte väl det! :)

Nu har jag i alla fall bestämt mig (tror jag)

JBL CristalProfi e1501 greenline

133,10 Euro

12l filtervolym

8l filtermaterial

20W

1400l/h , A.K.A. 900l/h efter man har proppat filtret med filtermaterial. ;)

Eftersom den är energisparande och har 4 års garanti så kommer jag nog sova gott :)

Om jag köper detta filter (troligen) så köper jag nog med 2l [COLOR=#0093c0]ab Aqua Medic Bactoballs [/COLOR]för skojs skull,får se hur de funkar.
Det blir säkert ett bra köp:). Skriv gärna i tråden om ett halvår hur det gick så kanske man kan testa en sådan någon gång...:)
#21 - 31 januari 2012 20:15
ansjo skrev:
Det blir säkert ett bra köp:). Skriv gärna i tråden om ett halvår hur det gick så kanske man kan testa en sådan någon gång...:)

Will do! Har stora hopp på filtret!

Tackar för allas kommentaret, See you in 6 months!
#22 - 31 januari 2012 21:11
en snabbis innan jag lämnar den här tråden för ett halvår:

Vart kan jag få tag på en bra bit grov filtermatta som inte kostar 600? :O
#23 - 31 januari 2012 22:14
tyvärr inte! hörde att det kommit in luft i filtret så det slog av för att trycka ut den! Då så det plask bakom det! Nu sitter det iaf en ny packning! och har inte märkt något läckage!
Det kan va så att skruvarna vibrerat loss en aning! Så jag håller ett öga på dem hädan efter!
Du hade inte av en händelse haft filtret öppnat igår? Det låter som en liten miss i handhavandet ;)
#24 - 31 januari 2012 22:23
Ska du klippa det i kuber eller ska du ha det som förfilter? men kolla på www.pwss.se eller på guldfisken.se!
dom tar ca 100kr för en 50x50x3cm och runt 350 för för 50x50x10cm
en snabbis innan jag lämnar den här tråden för ett halvår:

Vart kan jag få tag på en bra bit grov filtermatta som inte kostar 600? :O
#25 - 15 februari 2012 15:52
Vill nu inte göra folket besvikna, men det blev ett EHEIM 2028 istället!
Fick den 700kr billigare och gratis filtermedia som annars hade kostat mig 800kr :)

Har precis installerat den, och märkt att den är ganska högljudd, får väl hoppas att det försvinner med tiden.. *hrm*
#26 - 15 februari 2012 15:56
Grattis till köpet :)
av erfarenhet (3 st eheim) kan jag säja att få saker blir bättre med tiden :) om det är luft i systemet blir det bättre, annars går det nog mer åt andra hållet om något.
jag gillar eheim mycket, men är såld på Aquael efter att testat deras unimax. Tystare kan det inte bli!
#27 - 15 februari 2012 20:39
Är helt newbie på ytterfilter, kan än så länge bara säga att monteringen av filter var ett h-vete , som att montera en IKEA-möbel fast 3 gånger värre ;)

Mycket låter den, vibrationer typ. Om den ska överrösta JUWEL-pumpen så var det ju ingen idé att köpa ett ytterfilter då jag ville kunna slänga Juwel-filtret för att det lät så mycket -SUCK-
#28 - 15 februari 2012 21:00
Är helt newbie på ytterfilter, kan än så länge bara säga att monteringen av filter var ett h-vete , som att montera en IKEA-möbel fast 3 gånger värre ;)

Mycket låter den, vibrationer typ. Om den ska överrösta JUWEL-pumpen så var det ju ingen idé att köpa ett ytterfilter då jag ville kunna slänga Juwel-filtret för att det lät så mycket -SUCK-
Inte kul, know the feeling... Har slängt ut alldeles för mycket pengar på eheim, "de sägs ju vara sååå bra"... Du kan väl försöka reklamera skiten och sen köra på ett aquael unimax 250?!
#29 - 15 februari 2012 21:01
Gjorde liknande, hade problem med ett högljutt juwel-innerfilter. Och bytte ut det med en fluval 205, tyvärr låter den inte direkt lite. Dessutom skapar det vibrationer i skåpet den står i, och det gör ju inte saken bättre direkt...

Har en begagnad Crystalprofi 250, som verkligen är totalt knäpptyst, den är jag verkligen nöjd med! Såklart, eftersom den är tyst ;)
#30 - 15 februari 2012 21:16
Vanish skrev:
Gjorde liknande, hade problem med ett högljutt juwel-innerfilter. Och bytte ut det med en fluval 205, tyvärr låter den inte direkt lite. Dessutom skapar det vibrationer i skåpet den står i, och det gör ju inte saken bättre direkt...

Har en begagnad Crystalprofi 250, som verkligen är totalt knäpptyst, den är jag verkligen nöjd med! Såklart, eftersom den är tyst ;)

Ställ det på en bok..

Litteratur är bra till mycket, dämpa kassa vibes är ett av dem ;)
#31 - 16 februari 2012 05:44

Fick den 700kr billigare och gratis filtermedia som annars hade kostat mig 800kr :)

Har precis installerat den, och märkt att den är ganska högljudd, får väl hoppas att det försvinner med tiden.. *hrm*

Kolla i lådan om det inte följde med små gummipluttar med självhäftande tejp. Kommer med till Pro3-filtrerna. Gör susen för vibrationerna. Att ställa plasten rakt mot golvet är nog dömt att låta.

Böcker är nog också en bra greja, eller ett billigt liggunderlag från Biltema. Går också att använda litet här och var.:D
#32 - 16 februari 2012 10:02
Är personligen väldigt nöjd med mitt Tetratec EX 1500. Nästan helt tyst, och till skillnad från mitt förra filter (ett Rena Filstar XP3) är det lätt att få ut all luft när man fyller filtret.

Eheim har jag inte haft på många år. Jag köper hellre två filter för samma pengar, särskilt som de Eheim jag haft inte har varit av bättre kvalitet eller design än billigare filter.
#33 - 17 februari 2012 20:46
Kolla i lådan om det inte följde med små gummipluttar med självhäftande tejp. Kommer med till Pro3-filtrerna. Gör susen för vibrationerna. Att ställa plasten rakt mot golvet är nog dömt att låta.

Böcker är nog också en bra greja, eller ett billigt liggunderlag från Biltema. Går också att använda litet här och var.:D

Några gummipluttar med tejp följde inte med! Filtret står på ett säng-lakan vikt flera gånger
Ska bygga en frigolit-låda som jag ska sätta filtret i, en kul grej :)
#34 - 18 februari 2012 09:41
Ställ det på en bok..

Litteratur är bra till mycket, dämpa kassa vibes är ett av dem ;)

Ska pröva, och även pröva det med liggunderlag. Men just nu står det på en handduk, flera gånger vikt. Och det hjälper inte ett smack av någon anledning -.-
Christer5
#35 - 20 augusti 2012 15:19

Hur har det gått med ditt Eheim 2028 är det tyst nu ?
#36 - 1 april 2013 16:48
Fler funderingar kring Ytterfilter

Vanish skrev:
Ska pröva, och även pröva det med liggunderlag. Men just nu står det på en handduk, flera gånger vikt. Och det hjälper inte ett smack av någon anledning -.-

Läste hela denna tråd med intresse då jag var ute efter att skaffa ett till ytterfilter.
Har ett 600L med påfåglar, där jag kört "lite budget" - Eheim Ecco Pro 2034 (200L/tim) samt ett Eheim 2252 innerfiler (1200L/tim) samt en hydra för genomströmmning. Det har fungerat bra.

Bestämde mig sen för att göra mig av med mina mindre "guppy burkar" och istället skaffa ett 160L kar, men det blev dock ett 200L kar. Till det tog jag nu Ecco Pro filtret, och köpte ett nytt JBL CristalProfi 1501 Greenline, samt att 2252:an fortfarande finns kvar.

Tycker att JBL filtret presterar riktigt bra - bra flöde trots nästan 50 cm utströmningsrör! Och det är tyst, skulle jag dessutom ha det inbyggt i skåpet under - så skulle det vara ännu tystare.

Är nyfiken på andras åsikter kring JBL 1501 filtret.. Jag jämförde med lite andra ytterfilter på marknaden, men ansåg att detta har tillräckligt med filtermedia som passa mitt "påffekar" och som inte kräver så stor energiförbrukning med sina 20W
(beräknad årskostnad: 175 kr (om elpriset är 1kr/kwh, samt med 2252 filtret: så blir totalen 420 kr).

kanske kan jag nu tabort innerfiltret? Vad säger ni andra? Inte p g a elförbrukningen, men för att det inte behövs..

I 200L karet låter jag endast Eheim Ecco Pro filtret gå.

Alltmer eftersom man tänker på energipåverkan, så strävar jag efter att hålla nere elförbrukningen - vilket jag då intalar mig själv att detta är det ultimata lösningen för att driva mina totalt 800L akvarium.
Eftersom jag inte har några direkt ljuskrav på 200L karet har jag bara ett T5 lysrör. För det 600L karet har jag två T8:a lysrör.
Dessa lyser i snitt 6 timmar per dygn.

Annons