Ehm, hjälp med pump...

#1 - 9 september 2004 07:50
Köpte ett begagnat akvarium, Juwel 110 liter. Någon som vet hur man gör rent pumpanordningen?

Finns ju ett filter, ska man bara ta ut det, spola och vara med och suga upp skiten som simmar iväg då med en hävert? (likt en tandläkararassistent som suger upp vatten och sönderslipade tandrester när man lagar hål...blä)

Kan ju inte ta ut pumpen. (Eller går det?) Kanske inte behövs?

Ja, jag vet, lite orutinerat att inte ta reda på detta INNAN man sätter akvariet i drift...
#2 - 9 september 2004 09:06
Från den här sidan kan du ladda hem manualer till Juwel-akvarier.
http://www.juwel-aquarium.de/int/
klicka på "SERVICE" och sedan "Instruction manuals"

//Annika
#3 - 9 september 2004 15:18
Oj... är det verkligen nödvändigt att byta "vita filtret" varje vecka, byta det aktiva kolet vart 4:e vecka, byta det blåa vart 6 vecka och det andra blåa en gång i halvåret, som det står i bruksanvisningen??

Någon som vet?

Verkar dyrt också.

#4 - 9 september 2004 21:15
Byta eller göra rent gör man väl vid behov ?
Filterpatroner (sådana där i filtermatta) gör man förmodligen bara rent (inte alltför rent) och byter när de börjat tappa spänsten. Överst ligger det väl ngn form av filtervadd eller vaddmatta och är det vadd är det väl enklast att helt enkelt byta.
#5 - 10 september 2004 06:21
Nej, det är inte alls nödvändigt.

Jag använder inte kol eller vita filtret i mitt Juwelakvarium och gör rent filtret ca 2-3 ggr per år, när jag tycker att vattenflödet har minskat. Manualen använde jag för att titta på bilderna och se hur allt sitter ihop.

//Annika

Annons