Jag har vuxna Guppys i mitt odlingskar för Ancistrus, blir lite tråkigt annars... Jag brukar ösa över ynglen till mitt 720 l Sydamerika, där käkar tetror och Scalarer dem med god aptit, men även i Asienkaret går de åt till käk åt Guramis och Pakistanbotior. Några yngel brukar kunna hålla sig undan och växa upp, så därför dräller det Guppys i alla mina kar just nu. I bland samlar jag ihop en bröt och säljer till djuraffären.
Vad gäller tips på större fisk så har jag lite dåligt med erfarenheter där, håller mig till Gurami och Scalarer. Guramis är snälla om man håller sig till bara honor... De är från Asien så som även Kampfisk, barber och kuhlis är... hur de passar ihop med Kampfisk vet jag inte... överhuvud taget är det väl så att kampfiskarna begränsar det hela en del... Mitt tips blir:
2-3 Guramihonor (Mosaik, blå och guld är lätta)
10 Rasboror (kilfläck kanske, mindre risk för fenbitning än med barber)
2 Kuhli
6 Ottocinklus eller 2 Ancistrus
4+2 Guppy (en hanne på 2 honor)
Börja med algätare och Kuhli, vänta en vecka och köp Rasboror och ev Guppy, vänta ytterligare en vecka innan du köper Guramisarna. Detta gör att nedbrytarbakterierna hinner föröka sig och du minskar risken för nitrittoppar.
Då har du en skaplig sammansättning, men egentligen är Guppy och även de Mollys du vill ha, i behov av lite hårdare vatten än de andra, Mollys vill även ha lite salt i vattnet. Vad har du för pH i vattnet, om det är över 7 så kan du glömma mitt råd ovan, då trivs varken Asien eller sydamerikafiskar hos dig.