EJ- Lurad av djuraffären, eller?

#1 - 4 november 2007 14:54
Det pratas mycket om att man blivit lurad i djuraffären om fiskar som passar i stim, trivs i små utrymmen etc. Och nu känns det som jag är den ända som inte blivit lurad :o Någon annan som kan lita på dem i deras djuraffär??
:(
#2 - 4 november 2007 15:11
Jodå.. :) Där vi normalt köper våra fiskar blir vi inte lurade. Han är duktig och ärligt, nära på åt det brutala hållet..

Men så blev vi totalfintade när vi köpte eldstjärtar och blint litade på det djuraffären sa; stimfiskar, ni måste ha minst 3.
Normalt så läser vi på och funderar åtminstone lite, men just den gången impulsköpte vi tyvärr.
#3 - 4 november 2007 15:28
För många år sedan köpte jag två Osphronemus goramy, http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=984 ca 5cm stora till mitt 250 liters. Försäljaren intygade att det var en väldigt trevlig, men lite ovanlig Gurami[:O]

OBS: Detta var före internet var uppfunnet!
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 4 november 2007 16:02
Man kan säkert bli lurad eller missförstådd även i akvarieaffärer liksom i alla andra typer av affärer. Så oavsett vad man än köper - om det är fiskar, matvaror, TV eller en bli skaffa dig egen information.
Dessutom råder ju informationsplikt i akvarieaffärer - http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=248&Itemid=131
#5 - 4 november 2007 16:26
Vem har inte blivit lurad i affären egentligen? Jag menar, om man drar det vidare utanför zooaffärerna så finns det nog ingen som inte blivit lurad mer eller mindra någon gång. Det räcker att komma hem från mataffären och se på osten man köpt så kanske den varit möglig eller du varit i elaffären och köpt en glödlampa som inte passar.
För att återgå till zooaffärer så är det beklagligt att folk ska behöva känna sig lurade efter ett tag, växter som man får reda på inte är akvarieväxter, fisk som blir för stora för karet eller stimfisk som du kommer hem med endast en av.
Jag tror inte att man kommer från detta problem så enkelt, även om affärerna har informationsplikt gentemot kunderna så länge det är pengar med i spelet. Det går heller inte att ha anställda som kan allt och vet hur kunden ska göra vid problem eller råda dem till att köpa fisk som de vill ha.
Kommer det en kund som vill ha en slöjstjärt till sin sons 20 liters kar och expediten säger att den inte kommer att trivas i det karet och därför inte säljer fisken, kommer kunden oftast istället gå till en annan affär där h*n får sin vilja igenom och går hem med en slöjstjärt i en påse, för att sedan aldrig sätta sin fot i den första affären, trots att det var där det gick rätt till.
Detta är ett problem som kan diskuteras i all oändlighet och hur man ska komma till rätta med det kan bli en kul diskussion.
#6 - 4 november 2007 16:50
lili76 skrev:
Jodå.. :) Där vi normalt köper våra fiskar blir vi inte lurade. Han är duktig och ärligt, nära på åt det brutala hållet..

Men så blev vi totalfintade när vi köpte eldstjärtar och blint litade på det djuraffären sa; stimfiskar, ni måste ha minst 3.

Normalt så läser vi på och funderar åtminstone lite, men just den gången impulsköpte vi tyvärr.

Jo, jag tar ju vad dem i djuraffären säger med en nypa salt, annars kan jag lita på dem. :)
För att byta ämne lite hastigt, är Slöjstjärt ( http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203 ) en kallvattensfisk eller går den att ha i ett "vanligt" akvarium?:p
#7 - 4 november 2007 18:28
Aquario skrev:
Jo, jag tar ju vad dem i djuraffären säger med en nypa salt, annars kan jag lita på dem. :)

För att byta ämne lite hastigt, är Slöjstjärt ( http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203 ) en kallvattensfisk eller går den att ha i ett "vanligt" akvarium?:p

Hej! Jag har slöjstjärtar i ett "vanligt" akvarium och det funkar fint. Tempen ligger på 23 grader för jag har malar och algätare där också som inte vill ha det så kallt men slöjisarna mår bra.

MVH Erika
Bilagor:
#8 - 4 november 2007 18:55
Okej. Jag tycker nämligen att dem är så söta, iaf dem små i djuraffären :) Kanske köper jag några om jag skaffar ett större akvarium xD
#9 - 4 november 2007 20:40
Om du har funderat på våra lokala handlare i tälje så är väl korallrevet dom mest proffsiga. Dock så har dom lite pippi på de med salt även till sötvatten;)

//NiXoN
#10 - 4 november 2007 21:15
Jag har nog inte varit på det stället du pratar om...
Själv pratar jag om Östra Zoo, djuraffären som ligger vid katolska kyrkan, eller lättare sagt en bit från södertälje sjukhus. Trevligt ställe xD
#11 - 4 november 2007 21:29
Jag har inte blivit lurad eftersom när jag väl börja köpa fiskar så kunde ha rätt så mycket... Och jag brukade ta bilder, komma till Zoopet o kolla runt innan jag köpte... Men jag har nog antagligen blivit lurad jag med men utan att tänka på de ^^ Är ju som Ansjo säger ;) Man får ba leta o se till att man har en djuraffär där man kan lita på dom.. Själv är Tropisk Akvariefiskimport de enda stället jag köper på, ifall jag inte impulsköper nått som jag bara måste ha ^^
#12 - 5 november 2007 13:39
hmm.. jag brukar inte gå till affären innna jag absolut måste... och det är när jag börjar få dåligt samvete för att alla här är så noggranna och rusar till afffären stup i kvarten. men då vet man ju vad det är man saknar. så även om jag är så kallad "blond på insidan" har jag inte blivit lurad :)

always look on the bright side of life...
#13 - 5 november 2007 14:41
Det är så många djur och växter som personalen i zoobutiken måste hålla reda på. Jag har full förståelse för att det kan bli fel ibland. Just eftersom att det så lätt blir fel och detta i kombination med att det är levande varelser vi handlar med, som får lida av att det blir fel, så har jag så svårt att förstå varför inte butikerna gör mer för att minska risken för misstag.

Med tydliga texter från leverantören eller Internet jämte varje djur och växt kunde jag som kund få information samtidigt som jag tittar på "varan". Då kan jag själv avgöra om det är lämpligt med en 80 cm växtätande rovfisk (goramyexemplet ovan :)) redan när jag tittar på den. Min "vill ha" känsla kyls av och ingen i butiken kan blanda ihop den aktuella fisken med fakta från någon annan firre.

Detta vore ju så enkelt att ordna med, finns inte plats för info vid eller på karet så kan man ju ha en pärm på sidan av. Ja, det är så enkelt att jag tror att vissa butiker vill att misstagen ska göras bara för att de kortsiktigt vill tjäna ytterligare lite pengar.

Själv är jag säljare i en helt annan bransch och jag tycker att detta sätt att tjäna kortsiktiga pengar är vansinnigt (och djurplågeri). En nybliven zoobutiksägare här i staden säger att zoobranschen är omogen och är efter sin tid vad det gäller mycket. Enligt min mening säljer en bra säljare bara saker som kunden verkligen har behov av och informerar noga vad det gäller saker som kunden ändå vill ha fast han är avrådd. Det handlar om att bygga varaktiga relationer och förtroende gentemot sina kunder.

Själv har jag blivit "lurad" några gånger, men det har gällt växter och inte fiskar. Jag är dock övertygad om att (i mitt fall) inte säljarna medvetet lurat mig att köpa sumpväxter, utan att de helt enkelt inte visste bättre. Men flera gånger har jag stått och lyssnat hur de sålt produkter för algbekämpning, syrepumpar och annat onödigt till sina kunder istället för att informera om läsningar som inte är via teknik eller kemikalier. Det vill jag dock inte kalla att luras, men, men...
#14 - 5 november 2007 16:16
Jag kan väl hålla med dem flesta av er, själv behöver jag inte oroa mig för att han i djuraffären bara vill ´tjäna pengar. T.ex. fick jag en undulat, 300kr, och en fågelbur, över 600, för knapp 500 kr ungefär så ^^
Där jag brukar åka har dem inte så mycket fisk faktiskt, dem har många akvarier men inte "mycket" fisk. Dem har t.ex. delat upp guppy hanar och guppy honor så gott det går, så har dem ´några algätare i varje bur(eller snäckor)
#15 - 5 november 2007 16:52
Hmm, jag hävdar att man inte skall sälja sumpväxter till akvariebruk. Sen om man haft butik i många år så bör man ha klurat ut vad som är lämpligt eller ej.
Sen att man säljer sjuk fisk blandar fel arter och ger helt missvisande råd, är självklart att luras.
Därav så brukar jag endast rekomendera korallrevet, trots att dom är lite dyrare.

//NiXoN
#16 - 5 november 2007 17:04
NiXoN skrev:
Hmm, jag hävdar att man inte skall sälja sumpväxter till akvariebruk. Sen om man haft butik i många år så bör man ha klurat ut vad som är lämpligt eller ej.

Sen att man säljer sjuk fisk blandar fel arter och ger helt missvisande råd, är självklart att luras.

Därav så brukar jag endast rekomendera korallrevet, trots att dom är lite dyrare.

//NiXoN

Då ska man inte sælja Echinodorus eller cryptocoryner alltså?
#17 - 5 november 2007 17:19
Varför skulle det inte säljas ech. eller crypt. i zoobutikerna. De växterna är ju bland de populäraste och mest enkla akvarieväxterna. Att de sedan odlas submerst, har ingen betydelse efter in invänjningsperiod i akvariet. Ech. bör du plocka bort ca 2/3 delar av innan planteringen i akvariet för att näringen skall gå till nya blad som kommer i akvarievattnet istället. Cryp. kan vara lite känslig för hur den fraktas/hanteras, men är en av mina absoluta favoriter.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 5 november 2007 17:25
cattus skrev:
Varför skulle det inte säljas ech. eller crypt. i zoobutikerna. De växterna är ju bland de populäraste och mest enkla akvarieväxterna. Att de sedan odlas submerst, har ingen betydelse efter in invänjningsperiod i akvariet. Ech. bör du plocka bort ca 2/3 delar av innan planteringen i akvariet för att näringen skall gå till nya blad som kommer i akvarievattnet istället. Cryp. kan vara lite känslig för hur den fraktas/hanteras, men är en av mina absoluta favoriter.

Nja jag antar att Kjaer avsåg att NiXon skrev att man inte skall sälja sumpväxter. Det är ju som så att de flesta akvarieväxterna i handeln i naturen är sumpväxter.
Dock så är det som så att väldigt många av dessa sumpväxter faktikst även fungerar bra under vattenytan året om - de som inte affärena skall sälja (i alla fall inte utan att påpeka detta) är de sumpväxter som i längden inte kan överleva under vatten.
#19 - 5 november 2007 19:39
Finns dåliga affärer men det kan oxå bero på att dom litar på info dom får av grossisten om fiskar mm.
#20 - 5 november 2007 20:02
Kjaer skrev:
Då ska man inte sælja Echinodorus eller cryptocoryner alltså?

Beklagar att jag inte var tydligare!
Hade kanske varit mer nogrann om de inte varit en generell diskution, men där ser man.
Jag var inne på växter som inte klarar av att överleva i ett normalt hemmakar där dom lever submerst under hela året...

De hela har hamnat väldigt OT så jag hoppas alla är nöjda med den förklaringen.

//NiXoN
Guest
#21 - 5 november 2007 20:48
Här har det väl med varit på bägge hållen, lite beror det ju på hur kunnig personal det finns i butiken, men tyvärr finns det de som bara vill sälja med..[:(!]
Var privat o sålde fisk för nån vecka sen, och sa direkt när jag såg karet att dom inte skulle ha ampellilja i, då det var en sandliljeväxt.
Men de hänvisade mig till Zoobutiken där de köpt "växten" och sa att denna växt hade de fått rekommenderad.
Nu råkar jag veta vem det är, och vet åxå att där finns det kunskaper.
Han har alltså lurat de som går att lura, bara för att få sälja.
Men sen samtidigt, är inte alla försäljare, försäljare?
Hur många bryr sig bara om vad de säljer? Eller skall vi säga, hur många hade överlevt då?!
#22 - 5 november 2007 21:12
för ett drygt halvår sen köpte jag en praktbotia som dom sa var en av de snällaste fiskarna man kunde ha. dem sa också att den putsade andra fiskar. ja tyckte att det lät bra och köpte två. en av dem dog efter första natten och den andra putsade min väldigt fina gibbi. nästa dag när jag kollade på akvariet såg jag att den inte alls putsade gibbin utan åt upp den levande! jag ringde och frågade om man fick byta den hemska fisken men dem sa att dem inte kunde ta emot den. men som tur var sa en annan butik att dem kunde ta in fiskar som inte passade in så jag blev av med den till slut.
#23 - 6 november 2007 12:16
Anettejt skrev:
Men sen samtidigt, är inte alla försäljare, försäljare?

Hur många bryr sig bara om vad de säljer? Eller skall vi säga, hur många hade överlevt då?!

Ger man bra rekommendationer och säljer saker som passar i förhållande till de förutsättningar/behov kunden har. Kanske t.o.m. utvecklar kundens kunskap och intresse till att höja sig till en annan nivå. Då har man en nöjd kund att göra affärer med i många år. Man skapar en god relation som gentemot en annan människa man vill ha som vän.

Efter tredje gången jag sålt en kaktus till dig att ha i akvariet så inser du förhoppningsvis att du blivit lurad och går till en annan affär. Jag har tjänat 75 spänn och förlorat en bra kund. Det är INTE bra försäljning! :p
Guest
#24 - 7 november 2007 13:39
@Piscator
Håller med dig! Även om jag har svårt att se framför mig hur du lyckas sälja en kaktus till mig. :p
För visst finns det dom som fortfarande ser allt på längre sikt, tack o lov! :)
Jag måste väl räkna in mig där jag med, som säljer tjänster.
Det var absolut inte meningen att dra alla försäljare över en kam, detta riktade sig direkt till ärendet...Men viss inblandning av sarkasm o ironi...
#25 - 9 november 2007 14:59
Själv tycker jag att man ska lyssna på dem i affären och ta det med en lite nypa salt. Där jag handlar mina akvarietillbehör och liknande sa dem att vattenpest och cambomba var samma sort eller liknande. Så finns ju alltid massvis med hemsidor där man kan läsa på om dem växter/fiskar man vill ha :)

Annons