Ej PMDD med räkor?

#1 - 28 augusti 2010 17:48
Är det sant att man inte bör använda PMDD om man har räkor i karet? Gäller detta för alla räkor? Finns det andra omständigheter?

Tack på förhand!

Oskar
#2 - 28 augusti 2010 17:52
Det beror på vad du har för räkor.

Jag har körbärsräkor och jag har pmdd, inga problem. Kan inte svara för andra sorters räkor.
#3 - 28 augusti 2010 21:53
PiaJo skrev:
Det beror på vad du har för räkor.

Jag har körbärsräkor och jag har pmdd, inga problem. Kan inte svara för andra sorters räkor.

När du skriver att det inte är några problem med körsbärsräkor och PMDD är det för att du inte har upplevt några problem eller för att det är konstaterat att körsbärsräkorna inte lider av det?
#4 - 29 augusti 2010 09:35
Tydligen funkar det för henne, men någon försäkring att det funkar med alla körsbär vet man inte tror jag. Sen beror det ju även på hur stor mängd man doserar.
#5 - 29 augusti 2010 13:09
Hos mig funkar det sen vet jag inte om det är konstaterat att de inte lider av det, jag doserar normaldos.
#6 - 29 augusti 2010 13:50
Känsligare räkor är ju inte att rekommendera och jag hade inte testat på högre klassade räkor prova med billigare om du måste prova.
#7 - 29 augusti 2010 13:53
PiaJo skrev:
Hos mig funkar det sen vet jag inte om det är konstaterat att de inte lider av det, jag doserar normaldos.

Det funkar bra med förökning oxå när du kör med PMDD eller?? har inte vågat köra med det i räkkaret av den anledningen
#8 - 29 augusti 2010 14:13
olika räkfamiljer är olika känsliga. det som är krånglet med pmdd är- vad jag förstått, att det inehåller en viss mängd koppar i mikrogödningen. och det är detta som räkorna inte vill ha. men som sagt olika räkor är olika känsliga för detta.

Vad jag har hört så är körsbärs räkor dom som är minst känsliga.
Red/black crystal räkor är väldigt känsliga.
Jag köpte 40 stycken och på 3 veckor var dom borta.
Och det berodde på pmdd och hungriga kopparbarber.

Det kan visa sej
1 att räkorna får svårt att föröka sej
2 Inte alls förökar sej, men dom djuren som är kvar lever normalt.
3 Eller att dom sakta droppar av.

Detta får man testa sej fram till.
Men börja med körsbär då dessa är tåligast.
#9 - 29 augusti 2010 15:39
Tackar för alla svar!

Min största prioritet är ju att inte skapa lidande för djuren.

Annons