Ekar i Luleå?

#1 - 18 september 2007 11:28
Vad jag har förstått så finns det ett gäng Lulebor här på forumet,
Vad jag undrar är; Var i luleå kan man hitta en ek? jag vet att jag har sett minst en någonstans, men jag kan inte komma ihåg var.

Jag tänkte att någon luleåakvarist måste ju vara en sådan som går och jagar löv till akvariet på hösten, alternativt bara har koll på var våra träd finns?
#2 - 18 september 2007 15:21
det skulle jag också veta, men jag har inte bot här så länge så jag har inte sett några
#3 - 18 september 2007 15:32
Ekens naturliga utbredningsgräns norrut går vid dalälven alltså vid gränsen till Norrland.
#4 - 18 september 2007 16:08
Jo, naturliga ja, men jag vet att jag sett två ekar här, en är avverkad (stod på svartöbrinken för några år sen) och en kommer jag inte ihåg var den stod
#5 - 18 september 2007 16:52
Det nordligaste jag sett vuxen ek är i Umeå.

Jag har annars själv planterat ek i Sorsele, men alla skott som nådde upp över snön frös av varje vinter så det blev bara en halvmeterhög buske av dem.
#6 - 18 september 2007 19:31
Kanske al-kottar skulle kunna vara ett alternativ (både som räk-käk och för PH't)? Minns inte att jag sett eller hört om någon ek i Luleå (fast nu är det några år sen jag bodde där) Hermelinsparken har flera "exotiska" inplanterade träd om jag minns rätt.
#7 - 18 september 2007 21:55
äter räkor alkottar?
#8 - 19 september 2007 00:22
Olivin skrev:
Kanske al-kottar skulle kunna vara ett alternativ (både som räk-käk och för PH't)? Minns inte att jag sett eller hört om någon ek i Luleå (fast nu är det några år sen jag bodde där) Hermelinsparken har flera "exotiska" inplanterade träd om jag minns rätt.

Mjaaea, jag vill mest ha löven av estetiska skäl och för att skapa en trevlig miljö med gömställen för de bottenorienterade individerna och inte så mycket för PH't eller räkornas skull

Om det nu visar sig att jag bara yrar och att något minne från södra sverige har maskhålat sig in i mina luleå-minnen, att det inte finns någon ek här i verkligheten, vad ska man nöja sig med för löv då? för jag antar att bokar är minst lika sällsynta här?
#9 - 19 september 2007 20:30
Al-löv kanske? :) Ingen aning om de funkar, dvs inte ruttnar för snabbt. Annars är det väl i stort sett bara rönn, björk och sly kvar att välja på bland lövträsorterna.

Löv har jag sett säljas i akvarieaffärerna här nere i Sthlm så om butikerna i Luleå är listiga så borde dom väl ta in det också med tanke på att det inte går att plocka själv utomhus. Eller be ngn affär beställa in. Mandelblad minns jag att det fanns en tråd om här på forumet och jag tror man kunde beställa dessa via postorder också.
#10 - 11 oktober 2007 11:51
AHA! Titta vad jag hittade idag, inga ekar i Luleå my ass :D

http://images1.bilddagboken.se/27/_u3/_u2/_u5/_u3/_u4/u325347/95750_1192103233.jpg

Den står på Svartöbrinken, trodde den hade blivit avverkad men jag hade bara trott att den stod på ett annat ställe :D
#11 - 11 oktober 2007 12:40
Kul! Det var inte illa! Vet att jag har hört om nån annan också men har inte nån aning om var den finns. Fast nu har det ju löst sig. :)
#12 - 11 oktober 2007 13:22
Har du nån annan länk? Det verkar inte gå att se bilder på bilddagboken om man inte är medlem, och jag är nyfiken på hur en lule-ek ser ut.
#13 - 17 oktober 2007 15:41
Inka skrev:
Kul! Det var inte illa! Vet att jag har hört om nån annan också men har inte nån aning om var den finns. Fast nu har det ju löst sig. :)

Idag hittade jag tre (!!) nya ekar när jag promenerade runt.
På örnäset, östermalm och en liten en på björkskatan.
Helt plötsligt är de överallt ._.
#14 - 17 oktober 2007 15:45
Azur skrev:
Har du nån annan länk? Det verkar inte gå att se bilder på bilddagboken om man inte är medlem, och jag är nyfiken på hur en lule-ek ser ut.

Jag ska ta och lägga upp dem någon annan stans någon gång när jag är hemma sen.

Annons