Ekextrakt och pH

#1 - 2 juni 2009 19:22
Jag har precis köpt och fått skickat två flaskor [COLOR="Olive"]Amtra[/COLOR] [COLOR="Olive"]Eichenextrakt[/COLOR] från Tyskland och märkte att det sänker pH till under 2,5 om jag tillsätter så mycket som ngr droppar i mitt ultrarena (RO-) vatten. Vilken tur att jag provade först och inte bara gjorde som det står – 10 ml till 200 liter vatten!!! Med den farten kommer 2 liter att räcka i så där tusen år. :D
#2 - 2 juni 2009 20:45
legob skrev:
Jag har precis köpt och fått skickat två flaskor [COLOR=olive]Amtra[/COLOR] [COLOR=olive]Eichenextrakt[/COLOR] från Tyskland och märkte att det sänker pH till under 2,5 om jag tillsätter så mycket som ngr droppar i mitt ultrarena (RO-) vatten. Vilken tur att jag provade först och inte bara gjorde som det står – 10 ml till 200 liter vatten!!! Med den farten kommer 2 liter att räcka i så där tusen år. :D

Det står väl inte 10 ml till 200 liter R/O-vatten?
Du behöver inget Amtra till R/O-vatten, räcker med torvfiltrering.
#3 - 2 juni 2009 21:44
RO vatten har ingen som helst buffringskapacitet. Rekommendationerna som står på flaskan gäller normaleuropeiskt vatten och det har en relativt hög alkalinitet. Till RO vatten behöver du nog inte ens använda torv - titta på det så sjunker det nog någon pH-grad :)

MVH Lasse
#4 - 3 juni 2009 07:59
RO-vatten, liksom regnvatten, brukar ramla ned till 5.5 bara genom att ta upp koldioxid ur luften. Defintivt inget behov av ekextrakt eller torv för att sänka pH.
#5 - 3 juni 2009 16:46
Då är det något som inte stämmer för jag kommer inte under 6,8-9 någonting och det med ekblad. Det rena RO-vattnet håller omkring 4 µSiemens.

Se´n kan man ju undra över det här extraktet, som har ett oerhört hög ledningstal (>1500 µSiemens) med bara ngr droppar i en halv liter RO-vatten. Är det verkligen bara ekextrakt?
#6 - 3 juni 2009 16:58
Det är mycket svårt att mäta pH på extremt rent vatten, eftersom kemikalierna i testet själva har en liten effekt på pH och vattnet är helt obuffrat och därmed "lättpåverkat". Det gäller tillochmed elektroniska pH mätare.

Med den ledningsförmågan kan du nog utgå ifrån att ditt pH i själva verket ligger ett gott stycke under 7.

1500 uS/cm med några droppar ekextrakt i en halv liter RO låter märkligt, ja. Det är lite så jag ställer mig frågan om det verkligen är rimligt, för det motsvarar bräckvatten i salthalt. Har du kalibrerat mätaren?

EDIT: Eller är den graderad i uS per METER?
#7 - 3 juni 2009 17:06
legob skrev:
Då är det något som inte stämmer för jag kommer inte under 6,8-9 någonting och det med ekblad. Det rena RO-vattnet håller omkring 4 µSiemens.

Se´n kan man ju undra över det här extraktet, som har ett oerhört hög ledningstal (>1500 µSiemens) med bara ngr droppar i en halv liter RO-vatten. Är det verkligen bara ekextrakt?

Låter skumt. Jag får ett vatten med ungefär 50uS/cm om jag häller i några milliliter ekextrakt i 10-15 liter RO-vatten. Så mätaren måste visa fel.

Himla sjå att beställa det från Tyskland förresten när det finns hos PWSS.
#8 - 3 juni 2009 17:07
Jo, den är elektronisk och kalibrerad fast inte precis i dagarna och jag kanske överdrev ngt med ngr droppar. Snarare 1-2-3 ml om sanningen skall fram. Men jag blev i alla fall överraskad.

Jag märkte att pH måttet ställer in sig omedelbart i ekextraktet men i akvarierna tar det "evigheter" så det är väl det ultrarena vattnet som spökar antar. Akvarierna håller under 50 µSiemens.
#9 - 3 juni 2009 17:12
oaken skrev:
Låter skumt. Jag får ett vatten med ungefär 50uS/cm om jag häller i några milliliter ekextrakt i 10-15 liter RO-vatten. Så mätaren måste visa fel.

Himla sjå att beställa det från Tyskland förresten när det finns hos PWSS.

Här gäller ungefär 0,4 - 0,5 liter, inte 10.

Om jag 4 ml ekextrakt i 10 liter RO-vatten (4 µSiemens) så blir pH 3,12 och ledningstalet 413 µSiemens.
#10 - 3 juni 2009 17:15
legob skrev:

Jo, märkte det. Men man får nog använda t.ex. Ketapang-blad för att sänka pH och bibehålla ett lågt ledningstal samtidigt.
#11 - 3 juni 2009 17:48
Syra höjer också ledningstalet, fast nog låter det som om det finns en hel del salt i legobs ekextrakt.
#12 - 3 juni 2009 18:02
legob skrev:

Om jag 4 ml ekextrakt i 10 liter RO-vatten (4 µSiemens) så blir pH 3,12 och ledningstalet 413 µSiemens.

Mysko. Jag har ju samma, eller jag antar att det är samma åtminstone? Amtra Oak Bark Extract heter den produkt jag använder, och du borde ju ha samma produkt med ett tyskt namn. Men får som sagt inte i närheten av det ledningstal du får. Mitt RO-vatten har omätbart ledningstal (åtminstone med min mätare) och RO-vatten + 3-4ml Ekextrakt ger ett ledningstal på runt 50-60uS/cm.

Har du kalibrerat mätaren med konduktivitetslösning 84uS/cm?
#13 - 3 juni 2009 18:58
Nej, man kalibrerar den med en lösning för ledningstal (1413 µSiemens) och två för pH (4,01 och 7,01) men det hände något mysko för ett tag sedan då jag fick för mig att använda "riktig" elektrodvätska och förvara i. Både pH-mätaren och elektroderna ballade ur och det tog mig "evigheter" att få ordning på dem. Den förvaringslösningen är avsedd för pH och ORP elektroder och det var nog fel sort.

Mätaren är för övrigt Combo från Hanna.
#14 - 3 juni 2009 18:59
Azur skrev:
Syra höjer också ledningstalet, fast nog låter det som om det finns en hel del salt i legobs ekextrakt.

Det är vad jag själv misstänker.
#15 - 3 juni 2009 19:32
legob skrev:
Nej, man kalibrerar den med en lösning för ledningstal (1413 µSiemens) och två för pH (4,01 och 7,01) men det hände något mysko för ett tag sedan då jag fick för mig att använda "riktig" elektrodvätska och förvara i. Både pH-mätaren och elektroderna ballade ur och det tog mig "evigheter" att få ordning på dem. Den förvaringslösningen är avsedd för pH och ORP elektroder och det var nog fel sort.

Mätaren är för övrigt Combo från Hanna.

Okay, men du borde ju lika gärna kunna kalibrera med 84uS/cm-lösningen. Det ligger ju dessutom närmare de intervall du är intresserad (antar jag) av att mäta i.

Men om du mäter i din lösning på 1413 så får du ett korrekt värde?
#16 - 4 juni 2009 18:53
Den är kalibrerad exakt men den går inte att kalibrera på det lägre ledningstalet.

Som jämförelse: 1 näve Eheim-torv i 10 liter RO-vatten (4 µSiemens) sänker pH till 4,6 och höjer ledningstalet till 54 µSiemens. Alltså komplett idealt för just praktguramis och andra svartvattenfiskar. Däremot färgar Eheim-torv vattnet bara ytterst ljusbrunt.

Man kan dr den dystra slutsatsen att ekextraktet innehåller något buffrande salt och lite ek.
#17 - 4 juni 2009 19:08
legob skrev:

Man kan dr den dystra slutsatsen att ekextraktet innehåller något buffrande salt och lite ek.

Det jag finner intressant är att jag antar att vi har samma produkt men får helt olika värden. Sen tror jag iofs bara att namnet "ekextrakt" är en försäljningsgrej.
#18 - 4 juni 2009 19:19
Ja, absolut kristallklart är det inte. Ekextrakt? Kanske de har en bild av en ek på väggen?

Men det får bli torv, ekblad, alkottar och Terminalia-blad för min del. Då uppnår jag precis det jag vill: [COLOR="Olive"]lågt[/COLOR] pH och [COLOR="Olive"]lågt[/COLOR] ledningstal och [COLOR="Olive"][COLOR="Sienna"]brunt[/COLOR][/COLOR] vatten.

Annons