legob skrev:Jag har precis köpt och fått skickat två flaskor [COLOR=olive]Amtra[/COLOR] [COLOR=olive]Eichenextrakt[/COLOR] från Tyskland och märkte att det sänker pH till under 2,5 om jag tillsätter så mycket som ngr droppar i mitt ultrarena (RO-) vatten. Vilken tur att jag provade först och inte bara gjorde som det står 10 ml till 200 liter vatten!!! Med den farten kommer 2 liter att räcka i så där tusen år. :D
legob skrev:Då är det något som inte stämmer för jag kommer inte under 6,8-9 någonting och det med ekblad. Det rena RO-vattnet håller omkring 4 µSiemens.
Se´n kan man ju undra över det här extraktet, som har ett oerhört hög ledningstal (>1500 µSiemens) med bara ngr droppar i en halv liter RO-vatten. Är det verkligen bara ekextrakt?
oaken skrev:Låter skumt. Jag får ett vatten med ungefär 50uS/cm om jag häller i några milliliter ekextrakt i 10-15 liter RO-vatten. Så mätaren måste visa fel.
Himla sjå att beställa det från Tyskland förresten när det finns hos PWSS.
legob skrev:Här gäller ungefär 0,4 - 0,5 liter, inte 10.
Om jag 4 ml ekextrakt i 10 liter RO-vatten (4 µSiemens) så blir pH 3,12 och ledningstalet 413 µSiemens.
legob skrev:Nej, man kalibrerar den med en lösning för ledningstal (1413 µSiemens) och två för pH (4,01 och 7,01) men det hände något mysko för ett tag sedan då jag fick för mig att använda "riktig" elektrodvätska och förvara i. Både pH-mätaren och elektroderna ballade ur och det tog mig "evigheter" att få ordning på dem. Den förvaringslösningen är avsedd för pH och ORP elektroder och det var nog fel sort.
Mätaren är för övrigt Combo från Hanna.
legob skrev:
Man kan dr den dystra slutsatsen att ekextraktet innehåller något buffrande salt och lite ek.