Ekgrenar i akvarium

#1 - 7 mars 2007 12:35
Som rubriken lyder har jag försökt mig på att ha vanliga ekgrena i mitt akvarium.
För ca två veckor sedan var jag ute och letade upp tre döda och torra ekgrenar. Jag la dessa i blöt i en tunna efter jag hade sågat till dom i rätt längd. Där fick dom ligga i fem dagar. Dom flöt lika bra som innan men skiten, alger och mossor hade löst upp sig bra. Jag var väldigt noga med att få bort allt som var lössittande. Jag använde en vanlig diskborste. Sen kom det svåra, att få dom att stanna under ytan i akvariet. Jag klämde dom under den stora mangroveroten och upp mot listen som finns över glaset på juwelkaret. Det är först nu det har börjat flytta på sig då en av grenarna har börjat sjunka.
Sammanfatningsvis, mycket jobb men det blev rätt bra och diskusarna gillar det. Kommentera gärna bilderna.
http://www.flickr.com/photos/7308753@N08/
#2 - 7 mars 2007 15:03
tjusigt! :)

se bara till så de inte flyger upp o förstör något på vägen upp
#3 - 7 mars 2007 15:12
jättetjusigt, men får man fråga en sak, hur ser en ek ut??
#4 - 7 mars 2007 15:17
sök på google?
#5 - 7 mars 2007 15:35
riktigt najs faktist;). Grenarna har inte utsöndrat något eller?
#6 - 7 mars 2007 15:42
går det lika bra att ta lönngrenar och löv?
#7 - 7 mars 2007 16:02
wicked1 skrev:
riktigt najs faktist;). Grenarna har inte utsöndrat något eller?

Tack tack. Nej dom utsöndrar inget giftigt för fiskarna. Jag har inte sett något speciellt med diskusarna iallafall. Vattnet blir ju lite brunfärgat men det är ju bara bra när man har diskus
#8 - 7 mars 2007 16:11
måste fråga om någon här vet om man kan ha äppel träds grenar i akvarie?
#9 - 7 mars 2007 16:30
Fredde L skrev:
Tack tack. Nej dom utsöndrar inget giftigt för fiskarna. Jag har inte sett något speciellt med diskusarna iallafall. Vattnet blir ju lite brunfärgat men det är ju bara bra när man har diskus

brunfärgat blir det av alla grenar å rötter man slänger i så de e nog inte så konstigt:)
#10 - 7 mars 2007 19:11
får du inte galvsyra i vattnet?

kanske bara blir av färska ... men snygt blev det .... synd att man inte kan köra rötter med malawi
#11 - 7 mars 2007 19:21
det kan man visst de mayday
#12 - 7 mars 2007 19:22
Ser snyggt ut och bra att det har funkat då jag själv har fundrat på att ha massor med ek i ett blivande SA akvarium:) Det är igen bark kvar på dina grenar va?
#13 - 8 mars 2007 11:59
Nej det är ingen bark kvar på grenarna. Jag tog bara så gammla grenar att barken lätt gick att ta bort. Det är ju fördelen med ek, att grenar ligger kvar länge ute i naturen och barken torkar bort och kvar blir bara en gren som är snygg för akvariebruk. Den snyggaste av grenarna jag tog var en riktigt gammal gren som jag fick bryta loss ved på som var murken. Imitten var den hård.
#14 - 8 mars 2007 15:00
rigtigt snyggt
#15 - 8 mars 2007 17:36
Richard.R skrev:
det kan man visst de mayday

Klart du kan men då måste du ju hela tiden motvärka Ph sänkningarna med bikarbonat/buffert ,,,

Som sagt allt går men frågan är om det är rätt
#16 - 8 mars 2007 17:56
Har plockat massor till mina kar har kokat dem innan hur snyggt som helst.
#17 - 8 mars 2007 18:03
Va snygt !
Jag har skickat lillasyster att plocka ekgrenar, här där jag bor finns inte så många ekar. Hos henne växer några riktiga jättar.
#18 - 9 mars 2007 18:52
snyggt! =) Funderar på att leta reda på någon snygg bit Al eller Ek, men jag tror än så längre jag väntar lite till =) får se, men ditt blev snyggt!
#19 - 9 mars 2007 19:51
stene skrev:
Har plockat massor till mina kar har kokat dem innan hur snyggt som helst.
Har du skrivit nån kokbok eller recept ? ;)
#20 - 9 mars 2007 22:03
Har du skrivit nån kokbok eller recept ? ;)
Det skulle vara i så fall dem är plockad i en kall gammal bäck med mycket bäck öring:)

Annons