Eksubtrat

#1 - 24 maj 2007 12:21
Hej jag behöver sänka mitt ph, o har läst att man kan andvända eksubtrat. Men vart köper jag det?
#2 - 24 maj 2007 12:32
Varför behöver du sänka ditt pH?
Det är mycket sällan man behöver det - egentligen bara när man skall odla svartvattenfisk. Är det det du vill göra?
#3 - 24 maj 2007 12:37
Det finns någon sorts ekspån man kan köpa på essensbutiker om man vill göra dålig whiskey av hemkört (låtsaslagring på ekfat). Tror det är helt rent från annat, men bäst att fråga.
#4 - 24 maj 2007 13:18
Jag har hört att ciklider vill ha lågt ph och kan inget om kemi så jag vågar inte testa med något annat. Tyckte att eksubtrat lät ofarligt.
#5 - 24 maj 2007 13:20
kan man inte använda citron kanske?
#6 - 24 maj 2007 13:24
sucksdorff skrev:
Jag har hört att ciklider vill ha lågt ph och kan inget om kemi så jag vågar inte testa med något annat. Tyckte att eksubtrat lät ofarligt.

Heh.. det beror väl på vilka ciklider du vill ha? Sydamerikanska ciklider vill ofta ha lågt pH och mjukt vatten, afrikanska alkaliskt och hårt.. (nu generaliserade jag tokhårt). Läs på vilka sorter du vill ha och funder på om de kan kombineras innan du börjar mixtra. Det kan ju vara så lyckligt att du helt och hållet slipper...
#7 - 24 maj 2007 13:25
Varierar väldigt mellan olika ciklider. Kolla i artbeskrivningarna vad dina vill ha.
För att sänka ph brukar man annars torvfiltrera.
#8 - 24 maj 2007 13:38
Jag känner inte till någon enda ciklid som inte mår bara bra vid vilket pH som helst mellan 6.5 och 9.
En del verkar dock kräva låga pH för att _leka_, t.ex. vissa Nanochromis, så vill du få lek på svartvattensarter ur det inre av amazonas/västafrika, då kan du behöva stöka med pH't.

Exakt vad du i så fall behöver göra beror mycket på hur ditt kranvatten är. Är det mycket hårt och basiskt, som det är på gotland och vissa delar av skåne, så kanske en RO-anläggning är bästa alternativet. Har du kommunalt kranvatten och bor nån annan stans i sverige har du troligen mjukt vatten med ett pH på 8 - 8.5, och i så fall kan filtrering över alkottar, eller pH-buffert av typen Bullseye 6.5 kanske vara ett alternativ.

Men mitt tips är: don't worry, be happy, och kör på ditt kranvatten. Det är nästan alltid det bästa alternativet.
#9 - 24 maj 2007 17:56
Har fjärilar o skulle gärna få dom att leka.Men det kanske inte är värt det.Kanske testar jag alkottar.Ni ska ha tack för alla svar.
#10 - 24 maj 2007 17:58
Fjärilar leker snällt i kranvatten.

PS: Du vet om att odlade fjärilar inte tar hand om sina ägg & yngel, va? Det gör att de är bland de svårare vanliga ciklider man kan ge sig på att odla.
#11 - 24 maj 2007 20:16
Jag har Amtras ekextrakt http://www.amtra.de/cmi/cms/front_content.php?idcat=119&p_detail=1 , sänker delvattenbytet med det! Eftersom jag har en rot i och torv på botten så har pH gått ner och det är ju inget bra att tillsätta högre pH om man har ammonium i karet. Sen så sägs det inte vara bra att ändra pH:t mer än 0.5 per dag. Mitt kranvatten ligger på 8.2, sist jag mätte, och karet har 7.0! Har gjort några 50%iga byten och då känns det bra att sänka delvattenbytet.

Btw, JBL Online Laboratory rekommenderar att man ska ha 7.0 i sällskapsakvarium, kan det bero på ammonium/ammoniak grejjen? http://www.jbl.de/factmanager/index.php?lang=en
#12 - 25 maj 2007 13:02
hoppar in och snor tråden en smula..

mitt kranvatten är pH 8, gjorde ett sera pHtest och det visade på 8 det också. kH värdet är 7.
eftersom jag har pirayor så är det ju en aning för högt pH, hur sänker jag det lättast och mest långvarigt? och såklart helst utan kemikalier :)

funderade lite över torv, funkar det att lägga torv från hästen (alltså nytt strö) i ytterfiltret? hur mycket behövs det till ett 500 l?
#13 - 25 maj 2007 14:11
Jag använder både torv och discus buffer, det fungerar klockrent.
#14 - 25 maj 2007 20:21
Köpte torv från Södermalms akvariaffär. Sorterade ut och använde det långfibriga. Tror att vanlig obehandlad torv från trädgårdshandeln går bra. Kokar mitt 5min för säkerhets skull.

Finns ju torvpellets hos akvariehandlarna...

Beror på hur gammal torven är, hur humifierad den är. Jag har ett par dl(packad) låghumifierad(tror jag) torv i 50L och det sänkte från 7.9 till 7.3.

Du kan lägga det i en nylonstrumpa och hänga i det över kanten på akvariet. Mitt test fällde lite fibrer dock!

Jag har bara 3-4 i KH så det är lättpåverkat!

Tror inte du behöver sänka om du inte märkt nåt problem! Fast lite "svartvatten" är ju snyggt!:)

Vad har du för pirayor? Pm:a om du har lust!

Annons