Ektozon

#1 - 6 februari 2004 18:11
Hej..
Hur många använder Ektozon vid varje vatten bytte?
Tänkte det skulle vara intressant att veta.. [:-65]
#2 - 6 februari 2004 18:18
Ja inte gör jag det. Kör med lite salt ibland då fiskarna ser lite hängiga och småsåriga ut. Ektozon är ju til 99% salt så det är ju billigare med vanligt salt.
#3 - 6 februari 2004 18:20
Okey.. Någon mer som känner för att svara om ni använder Ektozon eller inte..
#4 - 6 februari 2004 18:21
Jag använder inte salt överhuvudtaget.
mVH
Magnus
#5 - 6 februari 2004 18:23
Nix, inget salt.
#6 - 6 februari 2004 18:24
[:)] Mer folk som vill svara på min lilla undersökning?
#7 - 6 februari 2004 18:50
Inge salt här heller. Om man sköter om fiskarna och matar dem med varierande mat och sedan sköter vattenbytena så ska salt inte behövas, men vill man vara på den säkra sidan kan man ha i det iaf.
#8 - 6 februari 2004 18:53
använder inte det heller.

Ektozon känns mest som ett sätt att lura akvarieägare att spendera pengar i onödan (finns många sådana onödiga produkter). Salt finns det i vanliga affärer, väldigt mycket billigare än "akvariesalt".

Andreas
#9 - 6 februari 2004 18:56
Om man ska köpa salt till karet i den vanliga livsmedelsaffären så ska det stå att det inte innehåller jod.
#10 - 6 februari 2004 19:08
Jod hit och jod dit.... Ni ger väl inte era fiskar några skaldjur då? Som i typ räkmix? För de innehåller mer jod än vanligt bordsalt.
#11 - 6 februari 2004 19:36
Jag använder inte ektozon. Men däremot vanligt grovsalt utan jod. Att det blir utan jod beror mest på gamla vanor.
#12 - 6 februari 2004 22:03
Kanske vore en bra fråga på första sidan "Gallupen" för att få en bild av hur vanligt det är att man använder salt till sitt kar regelbundet.
Eller vad tycker Kjell och Christian?

Mvh Janne
#13 - 6 februari 2004 22:16
Jag tycker det skulle vara mycket intressant..
#14 - 6 februari 2004 22:22
Saltets funktion. Detta är ingen lätt fråga att svara på men det finns två viktiga verkningsätt.
Lite salt i vattnet är fysiologiskt bra för de flesta fiskar, eftersom det utjämnar skillnaderna mellan saltkoncentrationen i kroppen och i det omgivande vattnet.
Eftersom en fisk består av mellan 0,6- 0,9 % salt har fiskarna problem med osmosen i rent sötvatten.
Vissa celler, framförallt i gälarna, får arbeta för att aktivt ta in salt i kroppen, eftersom skillnaderna mellan saltinnehållet i fisken och vattnet gör att saltet i kroppen vill vandra ut i vattnet.
Dessutom tenderar det söta vattnet att tränga in i fiskkroppen för att på så sätt också utjämna skillnaderna i koncentration. Drivkraften för att salt vill tränga ut ur fisken och vatten vill tränga in fisken i ett sötvattensystem är koncentrationsskillnaderna av salt mellan vatten och fisk-kropp. Hela processen kallas osmos och osmosbalans.
Källa: Lars-Erik Forsberg
Läs mer av Lars-Erik Forsberg http://www.ciklid.se/ciklidbladet_forfattare.asp?TEXT='Lars%2DErik+Forsberg'
#15 - 6 februari 2004 23:26
En sötvattensfisk har 0,6-0,9% mer salt i cellerna än det omgivande vattnet och häller man i mer salt så behöver fisken ta upp mer salt till cellerna för att hålla 0,6-0,9% mer salt än det omgivande vattnet för att utjämna skillnaden som uppstår.

Ändrar man miljö och fisken flyttas till ett mindre salt vatten än den gått i tidigare så behöver den göra sig av med salt för att hålla samma osmotiska skillnad (här utjämnar en salt-tillsats skillnaden mellan saltkoncentrationen i kroppen och i det omgivande vattnet), flyttas fisken till ett saltare vatten behöver den ta upp mer salt för att bibehålla skillnaden.
Celler i gälarna producerar ett enzym som är pH beroende som sköter utjämningen av salt i kroppen, om skillnaden i pH är för stor samtidigt som vattnets salthalt ändras fungerar inte utjämningen och fisken tar skada eller om man sänker salthalten för snabbt så kommer vatten att tränga in i cellerna och fisken skadas (cellen kan gå sönder) för att den inte hinner utjämna skillnaden.
Om salthalten är högre i det omgivande vattnet kommer inte salt att tränga in i cellerna (kom vi fram till i en annan tråd) utan vatten kommer lämna cellen och fisken får arbeta mer för att ta upp mer salt genom gälarna och kompensera skillnaden så inte cellerna torkar ut, är höjningen för stor så kommer fisken att skadas.

En sötvattensfisk har lättare att ta upp mer salt än den har att avge saltöverskott eftersom den inte kan göra som en saltvattenfisk...avge saltet genom urin utan den enda vägen att kompensera salthalten är genom gälarna. Detta är en av anledningarna till att en sötvattensfisk lättare anpassar sig till ett saltare vatten än till ett saltfattigt.
Sedan så består ett sötvatten av många olika salter där natrium bara är en bråkdel jämfört med kalcium, magnesium och alla andra mineraler som tillsammans ger den totala salthalten vilket varierar mycket beroende på vart man bor men tillsats av natriumklorid (salt) ger hög genomslagskraft på den totala saltmängden per liter vatten om man är i behov av att höja den totala salthalten.
Känns rätt i alla fall...om jag inte har missat något väsentligt.

Mvh Janne
#16 - 6 februari 2004 23:36
Skulle gott kunna tänka mig att använda salt (Ektozon kostar ju skjortan så det får nog vara...) men då jag har ett kar (358 liter) med ett antal pansarmalar - vanliga såväl som långsträckta (mina absoluta favoriter) så är det liksom inte aktuellt att salta, även om jag har förstått att vissa fiskar mår bra av det...

David B.
#17 - 6 februari 2004 23:55
Vad är skillnaden mellan en Corydoras och en annan fisk?

Mvh Janne
#18 - 7 februari 2004 01:43
erm en sammanfattning av ditt lilla utlägg är väl att en skvätt salt är ok? :) själv kör jag med jodfritt grovsalt utan antiklumpmedel för jag läste nånstans att det kleggar upp gälarna på fisken, nån som vet om det stämmer? kostnad och tillgång på salt gör att jag inte har ifrågasatt påståendet men ändå hehe
#19 - 7 februari 2004 05:23
I våran akvarieförening har en snubbe gjort eget salt fast vi har en flytande variant.Jag använder salt i mina akvarier.
#20 - 7 februari 2004 22:19
Vid vissa omständigheter kan salt vara berättigad men därifrån till att använda det som någon form av konstant tillförsel för man tror att vattnet blir bättre eller att fiskarna trivs bättre i en högre salthalt är mycket långt och saknar all logik.

Egna saltblandningar kan man göra om man vill efterlikna ett naturligt vatten som normalt innehåller en viss salthalt och är svår att uppnå med vanligt kranvatten tex. Tangaynika sjöns saltegenskaper eller ett bräckvatten osv.

Mvh Janne
#21 - 8 februari 2004 14:04
Hej! Jag andvänder Ektozon och de funkar jätte bra. Jag andvänder salt på grund av fenröta och bukvattensot. Jag har två svärdbärare som har fenröta och 5 sorgvattentetror som en efter en får bukvattensot.....:( men efter att ja har haft i Ektozon så har påde svärdbärarna o sorgmantelstetrorna blivit bättre. Så salt de lurar dom inte oss att köpa i onödan för de hjälper....:D

MVH // Sofie
#22 - 8 februari 2004 19:48
Inget salt i mina kar, endast havssalt i externa bad vid behov.
#23 - 8 februari 2004 20:07
Okey.. En del svar.. Några fler som känner för att svara?
#24 - 8 februari 2004 21:34
Hej! Jag andvänder Ektozon och de funkar jätte bra. Jag andvänder salt på grund av fenröta och bukvattensot. Jag har två svärdbärare som har fenröta och 5 sorgvattentetror som en efter en får bukvattensot.....:( men efter att ja har haft i Ektozon så har påde svärdbärarna o sorgmantelstetrorna blivit bättre. Så salt de lurar dom inte oss att köpa i onödan för de hjälper....:D

MVH // Sofie

Du har aldrig undrat över varför dina fiskar blir sjuka??

Jag säger inte att salt inte kan hjälpa en fisk som fått fenröta, jag säger bara att en fisk som är anpassad efter en viss mängd salter i ett vatten inte behöver något extra salt om det redans finns naturligt i ditt kranvatten...orsaken till fenröta och "bukvattensot" är att ditt vatten är av dålig kvalitet och att fisken får fel mat (om du inte köpt sjuka fiskar).
Genom att använda salt kan man fortsätta att ge dem fel miljö och de kommer inte heller att bli helt sjukdomsfria utan sjukdomarna återkommer med jämna tidsintervaller om man inte åtgärdar grundorsaken.
Dina levandefödare tex. kommer från södra Mexico där de lever i cenoter och bäckar som rinner fram över mark med kalkgrund med mycket hårt vatten och kan faktist må bättre med lite salttillskott i vattnet medans de flesta tetror som kommer från Sydamerika och de från Västafrika lever i mycket mjukt vatten (saltfattigt) och gillar inte alls salt (varken det är bordssalt eller Ektozon) i vattnet.

Mvh Janne
#25 - 8 februari 2004 21:50
Jag använder ektozon vid mina vattenbyten, behövs för att mina sydamerikanska hajmalar ska må bra.
#26 - 8 februari 2004 22:00
Vad är en Sydamerikansk hajmal för art?

Mvh Janne
#27 - 8 februari 2004 22:19
Silverhajmal
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=340
#28 - 6 mars 2004 18:25
Jag har hört att salt fräter på fiskarna och ska endast användas när dom är sjuka eller såriga.

325 l utan fiskar (under uppstart)
#29 - 6 mars 2004 20:36
Salt är ett relativt bra och ofarligt sätt att hålla ner bakterier/parasiter.
Men på senare tid har de "lärde" trott sig uppmärksammat att Bakterier/parasiter i ett akvarie eller damm som alltid innehåller salt anpassat sig och "tål" en högre salt koncentration
#30 - 6 mars 2004 20:45
Aha.. Jag använder alltid lite salt nu när jag gör vatten byte..
#31 - 7 mars 2004 22:04
Ektozon-Preparatet är mångfacetterat. Inget universalmedel alls, bara väl etablerat sen många år. Innhehållet kan nog diskuteras. Magnesiumperborat gör sin bit för växterna, men för övrigt så är det mest månsken i mina ögon.
#32 - 9 mars 2004 17:43
Jag har två kar ett 540 med malawiciklider och ett 720 med ca 200 kardinal i. Jag byter vatten en gång per vecka, ca 40-50% i malawikaret och 25-30 % i karet med kardinalen. Använder ektozon vid varje vattenbyte. Bör jag sluta använda det i karet med kardinalen? Kan jag använda något billigare salt i malawikaret? Om det är onödigt med ektozon så kan jag ju lägga pengarna på annat om vanligt salt fungerar lika bra. Läste att en del inte har i något salt alls när de körde regelbundna vattenbyten. Byter jag tillräckligt med vatten isåfall?
#33 - 9 mars 2004 20:52
"Silverhajmal
http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=340"

En fisk som normalt lever i bräckvatten brukar gilla lite salt.

Thundercat,
Beror på vad du har för vattenkvalitet, om du har mjukt vatten med låg salthalt (Ca,mg osv) så är det inte fel med lite salt (saltblandning)till dina malawi men dina Kardinaltetror blir nog gladare utan salt.

Mvh Janne
#34 - 10 mars 2004 15:53
Ursprungligen skickat av JE

Thundercat,

Beror på vad du har för vattenkvalitet, om du har mjukt vatten med låg salthalt (Ca,mg osv) så är det inte fel med lite salt (saltblandning)till dina malawi men dina Kardinaltetror blir nog gladare utan salt.

Mvh Janne

Det är väl mjukt vatten i Göteborg? Jag skippar saltet i kardinalkaret nästa gång då.

Då är frågan om jag kan använda något billigare alternativ istället för ektozon?
#35 - 10 mars 2004 16:01
http://hem.passagen.se/handol/texter/ektozon.htm

Annons