Ektozonsalt

#1 - 9 januari 2007 19:06
Jag brukar ha i lite ektozonsalt, i förebyggande syfte för att undvika sjukdomar i mitt akvarium, 1 tsk per 50 liter varje vecka står det i bruksanvisningen. Detta tycker jag låter konstigt eftersom då blir väl salthalten bara högre och högre för varje vecka som går :confused: Jag byter ca 1/3 av vattnet varje vecka på rekommendation av ciklidhobby i Nol. Men jag glömde fråga om saltet när jag frågade om vattenbytet :p Så jag undrar nu om det inte räcker att tillsätta salt bara i samband med vattenbyte?

Tacksam för svar! :)
#2 - 9 januari 2007 19:26
Man tillsätter endast vid vattenbyten har jag fattat det som!
Och då ung. motsvarande mängd man tankat ur.

Varför har du salt hela tiden?

Använder man det hela tiden är risken att det sedan "inte biter" vid ev. sjukdom...
Det är vad jag hört och praktiserar ;)
Använder alltså bara salt när sjukdomen väl slår till..och då en kort period.
#3 - 9 januari 2007 20:00
jag tror inte att en tsk salt per hundra liter gör varken till eller ifrån.
men som healena säger så är det onödigt att hälla i salt i förebyggande syfte.. funkar nog bäst om man ger fiskarna en saltkur när det behövs och när man sätter i nya fiskar.
#4 - 9 januari 2007 21:13
Av vilken anledning skulle saltet "inte bita" om jag får en sjukdom? På vilket sätt skulle en immunitet mot salt kunna uppstå?

andreassofus: Du säger att em tsk per hundra liter inte gör så mycket till eller från? Men vad händer om jag fortsätter att tillsätt en tesked per hundra liter i tio år och aldrig tömmer karet helt? Då kan jag väl nästan ha nemo-fiskar sen eller? :p

Ni anser alltså att saltet gör mer skada än nytta om jag förstår er rätt?
#5 - 9 januari 2007 21:21
nej men som dt tidigare är sagt i tråden så ska du bara tillföra salt vid vattenbyte och då bara för den mängen du fyller på.

vid sjukdom kan man ju sätta fiskar i saltbad i ett karantänakvarium med typ 5dl salt per hundra liter vatten.. fast då har man dom inte där alls länge.

så en tsk i 100l vatten gör nog varken till eller från..

OBS.. detta är vad jag tror och jag är ingen expert när det gäller någonting.
#6 - 9 januari 2007 21:24
Då förstår jag vad du menar! Tack för svaret :)
#7 - 9 januari 2007 21:59
Saltet gör ingen skada ...
Men lite onödigt att hålla på och "salta" när det inte behövs.
Gör det NÄR det behövs istället ;)

Vad jag fattat det som - så UPPSTÅR en slags immunitet mot saltets effekt om man använder det mycket och regelbundet. Det är vad jag hört.
#8 - 9 januari 2007 22:00
vid sjukdom kan man ju sätta fiskar i saltbad i ett karantänakvarium med typ 5dl salt per hundra liter vatten.. fast då har man dom inte där alls länge.

OBS.. detta är vad jag tror och jag är ingen expert när det gäller någonting.

Ska du salta in fisken?:D

Undra hur högt uS man får med den mängden salt.. många tusen....

//Calle
#9 - 9 januari 2007 22:03
En sötvattensfisk måste skydda sig från att förlora salter samt att vatten tränger in i den.
Det stressar fisken när den måste använda en del kraft för att bli av med vatten.
Där hjälper salt fisken.
#10 - 9 januari 2007 22:25
Kramfors skrev:
En sötvattensfisk måste skydda sig från att förlora salter samt att vatten tränger in i den.

Det stressar fisken när den måste använda en del kraft för att bli av med vatten.

Där hjälper salt fisken.

Det är detta jag också har hört... det är därför jag vill tillsätta en "gnutta" salt till mitt vatten. Då har jag inte alldeles fel då med andra ord. :p
#11 - 9 januari 2007 22:46
Har hört att du kan det där med salt...

Kramfors skrev:

Där hjälper salt fisken.

Hej, jag och Lenmar diskuterade om man har Nitrit i ett nystartat kar, hur bra det är med salt... Hon sa att du kan det där...:p
Man ska ha lite salt för att det skyddar slemhinnor osv och det är ju bra om man har Nitrit, men salt dödar ju bakterier och det är bakterier som tar bort Nitriten... :confused:
Min logiska hjärncell :p tänkte då att en mindre mängd salt om man har Nitrit kan vara lagom????????? :confused:
#12 - 9 januari 2007 23:34
vattnet blir inte saltare och saltare av ektozonsalt det förbrukas allt eftersom, till skillnanad från vanligt hushållssalt som blir kvar i vattnet och då kan man ju till slut få högre koncentration av salt,
#13 - 10 januari 2007 00:56
Aha... där ser man. Så jag ska följa anvisningarna i paketet med andra ord? Och ha i lite varje vecka. Tack för ditt svar!
#14 - 10 januari 2007 02:28
vattnet blir inte saltare och saltare av ektozonsalt det förbrukas allt eftersom, till skillnanad från vanligt hushållssalt som blir kvar i vattnet och då kan man ju till slut få högre koncentration av salt,

Tyvärr håller jag inte alls med även om det står så i förp. Ektoson består av 98-99 % salt. vart skulle ektosonet ta vägen? koksalt utan jod funkar lika bra och mycket billigare!:)

mvh erik l
#15 - 10 januari 2007 06:52
Christina Pawelzik (Christina Ghiasvand) skriver i Svenska Guppy Sällskapet att Ektozonsalt består av 99,26 % av NaCl, d.v.s. vanligt koksalt
#16 - 10 januari 2007 13:26
Ska du salta in fisken?:D

Undra hur högt uS man får med den mängden salt.. många tusen....

//Calle

ähh så mycket är det inte.. i ett saltvattenskar har man ju typ 5kg salt per hundra liter vatten men det är ju saltvattensfiskar då ;)
#17 - 10 januari 2007 16:07
ähh så mycket är det inte.. i ett saltvattenskar har man ju typ 5kg salt per hundra liter vatten men det är ju saltvattensfiskar då ;)

Tror nog att det blir 4-5000uS, och med tanke på att T.ex malar inte bör har högre än 1000uS så kan detta vara väldigt olämpligt.

Och nästa problem uppstår när man ska sänka salthalten, då vissa fiskar är väldigt känsliga för salthaltssänkning.

//Calle
#18 - 10 januari 2007 17:23
Kramfors skrev:
Christina Pawelzik (Christina Ghiasvand) skriver i Svenska Guppy Sällskapet att Ektozonsalt består av 99,26 % av NaCl, d.v.s. vanligt koksalt

Så vad skulle din rekommendation vara? Att följa anvisningarna och salta varje vecka eller bara i samband med vattenbyte och då bara ta i så mycket som för det vatten man tar bort?
#19 - 10 januari 2007 18:10
Detta har vi diskuterat så månger här på Zoopet det finns nog inget riktigt svar på din fråga är jag rädd.Vad som är rätt får man nog behålla för sig själv det finns lika många som är för det som det finns som är emot detta med salt.
#20 - 10 januari 2007 19:06
Det finns saltmätare. ca 900:-
http://www.sjobo.nu/tsunamikoi/prodd/saltmatic.jpg
#21 - 10 januari 2007 19:30
Hej jag har fått nitrit i mitt akvarium (tror jag), vattnet är grumligt och luktar, det är nystartat och jag andvände vatten direkt från kranen och väntade bara 1 dag och satte i alla fiskar samtidigt.. Jag har inte kollat ph värdet för jag har ingen indekator och när man för än gångs skull har lyssnat på hur man ska göra en indikator hemma så har man inte några matvaror hemma.. Men jag hade tänkt att flytta fiskarna till andra akvarium men men följer nitritet med då? För om djuraffären får nitrit blir dom någ inte så glada på mig :S
#22 - 10 januari 2007 19:39
Nitriten följer inte med...

RobinJ skrev:
Hej jag har fått nitrit i mitt akvarium (tror jag), vattnet är grumligt och luktar, det är nystartat och jag andvände vatten direkt från kranen och väntade bara 1 dag och satte i alla fiskar samtidigt.. Jag har inte kollat ph värdet för jag har ingen indekator och när man för än gångs skull har lyssnat på hur man ska göra en indikator hemma så har man inte några matvaror hemma.. Men jag hade tänkt att flytta fiskarna till andra akvarium men men följer nitritet med då? För om djuraffären får nitrit blir dom någ inte så glada på mig :S

Byt vatten varje dag... Köp ett nitrit test, det finns ett som visar ända ner till 0, jag tror att det heter JBL men det vet väl proffsen här... Köp bakterier, typ nitravec, som du kan pytsa i när du byter vatten, minst 25% om dagen... Mata lite...
Det är av fiskbajs, ammoniak, du får nitrit när du inte har de "snälla" bakterierna som tar hand om det..
Håller på och kämpar med samma med mina nystartade småakvarier... Tar flera dar att få koll på... Du ska helst inte ha nån nitrit men över 0,3 börjar det blinka varningslampor och 0,8 är det inte bra alls... Lycka till ;)
#23 - 10 januari 2007 20:11
tack för svaret :) ungefär hur mkt kostar ett nitrit test, sitter testet i dygnet runt eller? Kan man inte bara flytta på fiskarna och "börja om" med akvariumet och göra rent allt eller måste man rensta bort nitritet först? Ska inhandla imorn så fort jag kan
#24 - 10 januari 2007 20:17
Skit i Ektozonsalt det är bara dyrt,jag läste här på zoopet om detta och det går lika bra med havssalt utan jod.Sök på salt så hittar du en del information.Vi körde själva med detta innan vi läste mer om det.
#25 - 10 januari 2007 20:25
Flytta vart???

RobinJ skrev:
tack för svaret :) ungefär hur mkt kostar ett nitrit test, sitter testet i dygnet runt eller? Kan man inte bara flytta på fiskarna och "börja om" med akvariumet och göra rent allt eller måste man rensta bort nitritet först? Ska inhandla imorn så fort jag kan

Nitrittest tas i en liten bytta och som ska droppas i, ett pkt räcker till ca 40 ggr och kostar 100-130 kr...
När ett kar startas ska helst bakterierna vara i först i flera dagar... Sen några fiskar i taget, kanske 3 st efter en vecka, 3 till efter en vecka osv... Om du flyttar firrarna så får du samma problem i nästa om det inte är igång redan sedan en tid tillbaka... Dela på dem skulle kunna vara bra... Men de är nog känsliga nu och då kan omställningen bli för mkt... Koppa in dem ordentligt i såfall... Alltså gamla vattnet i en bytta, i med firren, blanda i lite nytt vatten i taget så firren får vänja sig i lugn och ro... ;)
#26 - 10 januari 2007 20:31
ok ska slänga i lite salt ikväll och köpa och nitratvec imorgon, testet behövs någ inte.. Men ska man slänga i 1 tsk salt per 50liter eller 100liter?
#27 - 10 januari 2007 21:55
ca 1 dl till 100 l smält i ljummet vatten.
#28 - 10 januari 2007 23:12
Kramfors skrev:

Jaa... den var fin. Men jag har tyvärr inte råd med en sån. Jag antar att jag inte kommer få något svar på min fråga här då med andra ord... [B)]
#29 - 11 januari 2007 09:04
SVAR får du ... men som någon sade är det ung. lika många som är FÖR salt - som EMOT ;)
#30 - 11 januari 2007 11:56
Attans skrev:
Jag brukar ha i lite ektozonsalt, i förebyggande syfte för att undvika sjukdomar i mitt akvarium, 1 tsk per 50 liter varje vecka står det i bruksanvisningen. Detta tycker jag låter konstigt eftersom då blir väl salthalten bara högre och högre för varje vecka som går :confused: Jag byter ca 1/3 av vattnet varje vecka på rekommendation av ciklidhobby i Nol. Men jag glömde fråga om saltet när jag frågade om vattenbytet :p Så jag undrar nu om det inte räcker att tillsätta salt bara i samband med vattenbyte?

Tacksam för svar! :)

Ektozon fabrikanten (Brustmann) är oklar på den punkten i sin bruksanvisning. Ska man följa den med en ständig tillsats av Ektozon varje vecka, blir vattnet mer och med salt.
#31 - 11 januari 2007 16:00
Kramfors skrev:

finns betydligt billigare saltmätare än den där, så man måste inte köpa en för 900kr
#32 - 11 januari 2007 16:02
finns betydligt billigare saltmätare än den där, så man måste inte köpa en för 900kr

Jag vet, men man måste kunna lita på mätaren.
#33 - 11 januari 2007 16:55
#34 - 11 januari 2007 17:08
Saltmätaren bör mäta 0,1-1% salthalt och vara noggrann så den mäter 0,1-0,3 exakt.
Den jag länkade till är en av de billigare till sötvatten.
Till saltvattenakvarium kan nog en billig mätare fungera tillfredsställande.
#35 - 11 januari 2007 17:24
ok.. tack för tipset.. är på väg att köpa en nämligen.. fast jag behöver ju inte köpa den absolut billigaste.
#36 - 11 januari 2007 17:58
jag var och kollade i djuraffärer efter nitratvec men båda 2 sa att dom hade slutat sälja det pågrund av efter några veckor var man tvungen att ha i det och det skulle bli dyrt i längden.. Jag har fyllt en hink med vatten så länge och tänker flytta över fiskarna till hinken, det är kran vatten och lite vatten från 2 andra akvarium.. Sätter i en pump och lite växter samt grus på botten sedan häller jag i salt och hoppas att dom klarar sig medans jag gör rent det andra akvariumet.. Hur länge tror ni att fiskarna måste vara i hinken tills dom är rena från nitrit så man kan flytta över dom till ett störe renare akvarium?
#37 - 11 januari 2007 18:02
Vad menar du???

RobinJ skrev:
jag var och kollade i djuraffärer efter nitratvec men båda 2 sa att dom hade slutat sälja det pågrund av efter några veckor var man tvungen att ha i det och det skulle bli dyrt i längden.. Jag har fyllt en hink med vatten så länge och tänker flytta över fiskarna till hinken, det är kran vatten och lite vatten från 2 andra akvarium.. Sätter i en pump och lite växter samt grus på botten sedan häller jag i salt och hoppas att dom klarar sig medans jag gör rent det andra akvariumet.. Hur länge tror ni att fiskarna måste vara i hinken tills dom är rena från nitrit så man kan flytta över dom till ett störe renare akvarium?

Varför hade de slutat med Nitravec???????? :confused:
#38 - 11 januari 2007 18:14
Ingen aning? :? Dåligt, men hur ska jag göra hälla i salt och flytta över fiskarna till hinken så jag kan storstäda akvariumet?
#39 - 11 januari 2007 18:25
Fiskarna har inte nitrit...

Om du har större akvarium som redan är igång så flytta dem dit direkt i så fall, inte till nån hink...
Men INKOPPNING, dom är nog ömtåliga till max nu om du har Nitrit, har du kollat???
Fiskar kan ju vänja sig vid olika vattenvärden osv under en längre tid men inte kastas emellan olika kar...
Nitrit finns i vattnet och bildas av ammoniak som finns i fiskbajs... ;)
#40 - 11 januari 2007 18:46
Healena skrev:
SVAR får du ... men som någon sade är det ung. lika många som är FÖR salt - som EMOT ;)

Vilket inte var min fråga... jag är redan FÖR salt, jag bara undrade om jag ska häva i varje vecka eller enbart i samband med vattenbyte ;)
#41 - 11 januari 2007 18:47
Kramfors skrev:
Ektozon fabrikanten (Brustmann) är oklar på den punkten i sin bruksanvisning. Ska man följa den med en ständig tillsats av Ektozon varje vecka, blir vattnet mer och med salt.

Jaa... exakt. Det är det jag tycker är så konstigt!
#42 - 11 januari 2007 18:48
Ja men det är mindre fiskar och då kommer scalaren att käka upp dom :/ men resten går väll att flytta men hur gör jag med scalaren? Jag kan ju inte lämna tillbaka den som den är till djuraffärn eller tror ni den klarar en resa till djuraffärn när den är så ömtålig? jag har redan kran vatten i hinken men ca: 60-70% är rent akvarium vatten som är OK som går ju att hälla över till nitrit akvariumet.. Kommer nitritet att försvina av sig sj och man häller i rent akvarium vatten nu? Kan någ inte hämta så mkt mer sen för då förlorar jag så mkt vatten i det adnra akvariumet :/.. En variant är ju att hälla över nitrit vattnet till en hink och flytta över scalaren till en annan hink.. Då kan jag tvätta akvariumet och skölja av stenarna (i varmt eller kallt vatten?) och sedan stoppa tillbaka det och hälla i nytt vatten från det rena akvariumet och stoppa i Scalaren efter det.. Det blir lite konstigt när jag skriver för jag bara skriver ner allt som poppar upp i huvet :P Så jag kan hoppa fram och tillbaka i mina inlägg för jag argumenterar i mitt huve :D hehe (Ja, jag är frisk)
#43 - 11 januari 2007 19:05
Här är lite om EKTOZON
http://hem.passagen.se/handol/texter/ektozon.htm

Thomas
#44 - 11 januari 2007 19:18
Här är lite om EKTOZON

http://hem.passagen.se/handol/texter/ektozon.htm

Thomas

Ahaa! Jättebra sida [:-21] tacktack!
#45 - 11 januari 2007 20:22
Frågar lite kortare.. Ska jag tvätta gruset och växterna i varm eller kallt vatten? i försvinner ju nitritet men också nitratet..
#46 - 11 januari 2007 20:42
Vet inte om jag hängt med rätt nu. Men ta inte ur gruset och tvätta det. Då blir det som nystartat akvarium igen ju
#47 - 11 januari 2007 21:04
ops.. Gjorde nyss det.. Men med akvarie vatten från ett annat akvarium borde det väll funka?
#48 - 11 januari 2007 21:17
Hjälper till men ta gärna lite grus från det oxå utan att tvätta det. Lyft över med en vanlig akvariehåv bara
#49 - 11 januari 2007 21:21
ok.. aa Fisken ska ju inte vara i där så länge, till helgen typ om jag kan lämna tillbaka den då..
#50 - 11 januari 2007 21:27
Mata den inte heller om den ska flyttas sen till helgen bara
#51 - 11 januari 2007 21:30
okay :) tack för att ni stod ut med alla mina frågor.. en sista OT fråga vad är goldmember?

PS: man lär sig av sina mistag
#52 - 11 januari 2007 22:48
Varför ska du lämna tillbaka Scalaren???

Om du har gjort rent vattnet nu så kan du väl flytta Scalaren tillbaka... En firre blir inte sååå mycket Nitrit av... Om du är försiktig när du flyttar den...
Mata sparsamt... ;) Stoppa bara i Nitravec så fort du får tag i det... Ring runt istället för att springa :p Jag köpte liknande medel i Tyresö... Vet inte var du bor...
#53 - 12 januari 2007 00:16

En sådan saltmätare kommer inte att ge utslag, den är för just SALTVATTEN, inte "söt-bräckvatten".

Ska man mäta hur det står till i ett sötvattenskar så är det en uSiemen mätare man ska ha.

Vi använder våra uS -mätare nästan dagligen, och extra viktigt är det när man köper ny fisk, så man inte tar dör på dem direkt, för att man har fel uS.

//Calle

Annons