Nitriten följer inte med...
Hej jag har fått nitrit i mitt akvarium (tror jag), vattnet är grumligt och luktar, det är nystartat och jag andvände vatten direkt från kranen och väntade bara 1 dag och satte i alla fiskar samtidigt.. Jag har inte kollat ph värdet för jag har ingen indekator och när man för än gångs skull har lyssnat på hur man ska göra en indikator hemma så har man inte några matvaror hemma.. Men jag hade tänkt att flytta fiskarna till andra akvarium men men följer nitritet med då? För om djuraffären får nitrit blir dom någ inte så glada på mig :S
Byt vatten varje dag... Köp ett nitrit test, det finns ett som visar ända ner till 0, jag tror att det heter JBL men det vet väl proffsen här... Köp bakterier, typ nitravec, som du kan pytsa i när du byter vatten, minst 25% om dagen... Mata lite...
Det är av fiskbajs, ammoniak, du får nitrit när du inte har de "snälla" bakterierna som tar hand om det..
Håller på och kämpar med samma med mina nystartade småakvarier... Tar flera dar att få koll på... Du ska helst inte ha nån nitrit men över 0,3 börjar det blinka varningslampor och 0,8 är det inte bra alls... Lycka till ;)