el stötar av akvariet

#1 - 28 mars 2010 19:27
som rubriken lyder får jag elstötar när jag har armen i det lilakaret som står under det stora och råkar nudda alu botten eller ramen vad är det som kan ge dom stötarna pump belysning eller dopp värmare?
#2 - 28 mars 2010 19:39
Ajajajaj rör inte akvariet överhuvud taget. Dra sladden till värmaren och ljusrampen.
Har du barn hemma så dra ut alla elanslutningar, med andra ord skit i fisken.

Skaffa en jordfelsbrytare och plugga i all utrustning efterhand så kommer jordfelsbrytaren iallafall skydda dig och troligen så kommer du även att hitta ditt överslag.
#3 - 28 mars 2010 19:39
borde nog kolla upp det, kolla sladdar och doppvärmare, skulle jag tro
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 28 mars 2010 19:40
august1996 skrev:
som rubriken lyder får jag elstötar när jag har armen i det lilakaret som står under det stora och råkar nudda alu botten eller ramen vad är det som kan ge dom stötarna pump belysning eller dopp värmare?

Du har något som är fel med någon av elprylarna i akvariet
#5 - 28 mars 2010 19:51
måste antingen vara doppvärmaren eller en den nyaste pumpen fast nu när jag tog upp doppvärmaren såg jag att den hade en sprickaa kan de vara de? och det var inga starka stötar bara så man rycker till lite
Bilagor:
#6 - 28 mars 2010 19:54
Byt ut värmaren direkt !
#7 - 28 mars 2010 19:57
japp byt värmare direkt!!!
#8 - 28 mars 2010 20:01
okej fast hur länge kan två små sebraciklider klara sig i ett 60 liters utan värmare?
#9 - 28 mars 2010 20:02
de klarar sig nog. jag körde 6 år utan värmare i mina kar.
#10 - 28 mars 2010 20:02
Se till att ha lyset på tills du köpt ny värmare så klarar dom sig flera dagar.
Skaffa en ny värmare imorrn typ ;)
#11 - 28 mars 2010 20:02
august1996 skrev:
okej fast hur länge kan två små sebraciklider klara sig i ett 60 liters utan värmare?

Så länge du har normal rumstemperatur i rummet lär vattnet ligga på behaglig nivå.
#12 - 28 mars 2010 20:04
okej vad bra för det är runt 27 grader här inne
#13 - 28 mars 2010 20:12
oj, ja då är det nog inga problem utan värmare :) behöver du värmare överhuvudtaget? :)
#14 - 28 mars 2010 20:19
tror inte det har ett 200 liter som värmer upp ett väldigt litet rum :)
Bilagor:
#15 - 29 mars 2010 00:27
Jag lägger en röst på att det är rampen med tanke på att du får stötarna av ramen.

Jag som haft en del liknande fall skulle säga att mest sannolikt är belysningen, nr 2 någon pump och på sista plats doppvärmaren.
#16 - 29 mars 2010 02:50
Han jordar sig genom alu ramen så troligen är det doppvärmaren som spänningsätter vattnet och leds genom kroppen och ner i jord (ramen).

Du har inte dragit en jordas förlängningskabel från ett annat jordat rum in till ett ojordat rum väl?
#17 - 29 mars 2010 03:10
Zenthar skrev:
Han jordar sig genom alu ramen så troligen är det doppvärmaren som spänningsätter vattnet och leds genom kroppen och ner i jord (ramen).

Du har inte dragit en jordas förlängningskabel från ett annat jordat rum in till ett ojordat rum väl?

Vissa kan ju till och med ha jordat och ojordat i samma rum så testa att använda samma eluttag om du inte gör det. Ibland kan även det vara en viss förskjutning mellan de olika uttagen och därför bildas en potential, fråga bara musiker. ;)
#18 - 29 mars 2010 13:38
det var doppvärmaren nu får man inga stötar :) alla släddar är från samma rum och samma utag
#19 - 29 mars 2010 17:12
Vissa kan ju till och med ha jordat och ojordat i samma rum så testa att använda samma eluttag om du inte gör det. Ibland kan även det vara en viss förskjutning mellan de olika uttagen och därför bildas en potential, fråga bara musiker. ;)

Jo men det är enligt lag inte tillåtet att blanda jordat och ojordat i samma rum så den som har det ska kontakta sin elektriker snarast för försäkringsbolagen tycker inte om sånt ifall olyckan är framme.
#20 - 29 mars 2010 17:14
Zenthar skrev:
Jo men det är enligt lag inte tillåtet att blanda jordat och ojordat i samma rum så den som har det ska kontakta sin elektriker snarast för försäkringsbolagen tycker inte om sånt ifall olyckan är framme.

Det är olagligt, extremt korkat och inte minst livsfarligt men det existerar likväl. :mad:
#21 - 29 mars 2010 17:16
Det är olagligt, extremt korkat och inte minst livsfarligt men det existerar likväl. :mad:

Jo tyvärr alldeles för många hobbyelektriker som har dragit el i hushåll :(
#22 - 30 mars 2010 21:20
Zenthar skrev:
Jo tyvärr alldeles för många hobbyelektriker som har dragit el i hushåll :(

jodå det märke jag ganska fort när jag flyttade in i mitt hus att det finns riktiga idioter, i garaget hade dom kopplat in en extra fas istället för jord i ett vanlig 230v uttag [:-84]
Bilagor:
#23 - 30 mars 2010 21:27
Fuzzop skrev:
jodå det märke jag ganska fort när jag flyttade in i mitt hus att det finns riktiga idioter, i garaget hade dom kopplat in en extra fas istället för jord i ett vanlig 230v uttag [:-84]

Man blir mörkrädd när man hör sådant... [:-75]
#24 - 30 mars 2010 21:42
Fuzzop skrev:

Snällt med 400 V på vägguttagen... :/
#25 - 31 mars 2010 08:12
Zenthar skrev:
Snällt med 400 V på vägguttagen... :/

inte riktigt, började ryka om kontakten till ena bilens motorvärmare innan jag upptäckte felet.
Hittade sen en adapterkabel liggandes i förrådet, med 230v kontakt i ena stumpen och 400v kraftuttag i andra..
Sen att dra in 400v i tvättstugan utan jordledning över 20A säkringar kändes inte heller helt säkert så nu har jag försökt gå igenom hela husets elledningar och sett över proppskåpet så det stämmer lite bättre med vad det borde vara :)
#26 - 31 mars 2010 20:09
Fuzzop skrev:
inte riktigt, började ryka om kontakten till ena bilens motorvärmare innan jag upptäckte felet.

Hittade sen en adapterkabel liggandes i förrådet, med 230v kontakt i ena stumpen och 400v kraftuttag i andra..

Sen att dra in 400v i tvättstugan utan jordledning över 20A säkringar kändes inte heller helt säkert så nu har jag försökt gå igenom hela husets elledningar och sett över proppskåpet så det stämmer lite bättre med vad det borde vara :)

tyg att folk ens får för sig sånna saker. Lika bra att gå över allt själv ja

Annons