Elak dvärggurami

#1 - 11 april 2003 18:41
Jag inhandlade idag ett par dvärgguramis. När jag släppte ner dom i akvariet såg jag att honans ena spröt var av. och den andra ser kortare ut än den borde vara. Hanen verkar lite aggresiv mot henne, kan det vara han som har bitit av dom? Vill såklart gärna att dom ska leka, men går det om hanen inte tycker om honan? Jag har inte stor erfarenhet av guramis, så alla svar är välkomna.

-Helena S.
#2 - 11 april 2003 21:44
Av oro att den stackars lilla honan inte skulle överleva natten med den stora stygga hanen så delade jag av akvariet med en glasvägg (snodd från en tavla jag fick i julklapp, passade perfekt) Det var det bästa jag kunde komma på, eftersom jag ogärna ville flytta över honan till det stora akvariet. Där verkar härja nån osynlig sjukdom, alla fiskar ser friska ut, men varje morgon ligger det en eller två döda vid ytan. Mer om det ska jag fråga i ett annat forum.

-Helena S.
#3 - 12 april 2003 18:55
Woohoo! inga svar, men det gör inget. I morse såg jag nämligen att hanen höll på att bygga skumbo! Jag tog bort glasväggen, och nu har dom parat sig flera gånger! Och jag köpte dom igår. Är det inte väldigt snabbt? Igår var dom nämligen helt stela av skräck. Det har varit en väldigt intressant eftermiddag, jag trodde inte den lilla luggslitna honan kunde klämma ur sig några ägg. Men nu har jag en till fråga; Honan ska man ju ta ur när hon har lagt alla ägg. Men hanen? Hur länge ska han gå kvar? Äter han upp ynglen om han får gå kvar för länge? och vad ska man mata ynglen med? Mycket tacksam för svar.

-Helena S.
#4 - 12 april 2003 19:00
Tur det ordnade sig. Hanen ska du ta ut när du ser att ynglena klarar att simma upp till ytan själv. Ynglena kommer va väldigt små så du får mata med Micron eller nykläckt Artemia.

Jag förbehåller mig rätten att ha fel:)
Oscar Cederqvist
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=67529
-----------------
310l Malawi
110l Sällskaps
42l Guppy+Neontera
13l Kampfisk
2*25l Kampfisk+Guppy yngel
#5 - 12 april 2003 19:06
hej helena!
jag skule nog rekomendera infusorier till dom nyfödda,dom är väldigt små(och många)

Uffe
#6 - 12 april 2003 19:32
Ok, tack så mycket för svaren!

-Helena S.

Annons