Lång historia men det får ni tåla :)
Köpte ett par fjärilar som trivdes jättebra, de lekte varannan vecka även om det aldrig blev något. Sedan drabbades hanen av hih och medicinen hjälpte inte så jag fick ta bort honom. Honan fick gå själv i ett par månader och i samband med detta så flyttade jag.
När allt var klart bestämde jag mig för att skaffa en hane åt henne (tyckte väl lite synd om henne). Köpte en hane från en annan akvarieaffär och efter en vecka så lekte dem. Efter detta så blev honan jätteblek och nästan inga färger kvar... Hon lever och är lite skygg medans hanen är jättefin och färgglad. Han jagar henne så fort han får syn på henne. Som tur är så har jag mycket växter så hon kan gömma sig från honom (och från mig...). Men hon kom så fort det vankades mat.
Om ni är intresserade så kör jag ett pavlovs hundartrick. Vickar på locket ett par gånger först och då vet alla fiskar att det är mat och skyndar sig till ytan ;)
Igår bestämde jag mig att det får vara nog! Så jag köpte en ny hona från samma affär som hanen, ihop om att avlasta den gamla honan i allt jagande. Idag är den nya honan sämre i färgerna och båda gömmer sig och är skygga. Jag tycker dock att färgerna verkar ha kommit tillbaka till den gamla honan, hon kanske inte är lika stressad längre?
Det var väldigt intressant när jag la ner påsen med nya honan för då började han minsann visa upp sig. Kammen fram och visa sina fina fenor.
Hur ska jag få hanen att bete sig lite snällare så han får "komma till skott"?
I karet går 5 guppys, 2 platys och 2 malar. 50Liters kar.