Elak fjärilhane?

#1 - 2 augusti 2012 08:03
Lång historia men det får ni tåla :)

Köpte ett par fjärilar som trivdes jättebra, de lekte varannan vecka även om det aldrig blev något. Sedan drabbades hanen av hih och medicinen hjälpte inte så jag fick ta bort honom. Honan fick gå själv i ett par månader och i samband med detta så flyttade jag.

När allt var klart bestämde jag mig för att skaffa en hane åt henne (tyckte väl lite synd om henne). Köpte en hane från en annan akvarieaffär och efter en vecka så lekte dem. Efter detta så blev honan jätteblek och nästan inga färger kvar... Hon lever och är lite skygg medans hanen är jättefin och färgglad. Han jagar henne så fort han får syn på henne. Som tur är så har jag mycket växter så hon kan gömma sig från honom (och från mig...). Men hon kom så fort det vankades mat.

Om ni är intresserade så kör jag ett pavlovs hundartrick. Vickar på locket ett par gånger först och då vet alla fiskar att det är mat och skyndar sig till ytan ;)

Igår bestämde jag mig att det får vara nog! Så jag köpte en ny hona från samma affär som hanen, ihop om att avlasta den gamla honan i allt jagande. Idag är den nya honan sämre i färgerna och båda gömmer sig och är skygga. Jag tycker dock att färgerna verkar ha kommit tillbaka till den gamla honan, hon kanske inte är lika stressad längre?

Det var väldigt intressant när jag la ner påsen med nya honan för då började han minsann visa upp sig. Kammen fram och visa sina fina fenor.

Hur ska jag få hanen att bete sig lite snällare så han får "komma till skott"?

I karet går 5 guppys, 2 platys och 2 malar. 50Liters kar.
#2 - 2 augusti 2012 12:04
Nu kan jag inte jättemycket om just flaggciklider (om jag nu kan något om fiskar öht) men en snabb koll i artregistret visar ju att rekommenderad storlek är 250L, så kan det inte vara så att dom går alldeles för trångt som ger dina problem, dom kommer inte undan helt enkelt.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=192&SOK=1
#3 - 2 augusti 2012 12:27
KristianE skrev:
Nu kan jag inte jättemycket om just flaggciklider (om jag nu kan något om fiskar öht) men en snabb koll i artregistret visar ju att rekommenderad storlek är 250L, så kan det inte vara så att dom går alldeles för trångt som ger dina problem, dom kommer inte undan helt enkelt.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=192&SOK=1

Flagg--> fjäril, samma sak, olika namn? ;P
#4 - 2 augusti 2012 13:18
Flagg--> fjäril, samma sak, olika namn? ;P

Menar inte trådskaparen vanlig fjärilsciklid? :confused:

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=194&SOK=1
#5 - 2 augusti 2012 13:36
Klart hon gör :)
#6 - 2 augusti 2012 17:00
Ops, man ska alltså läsa vad det står? Vilket trams ;)
Jaja får skylla på att ungarna distraherade så blir jag inte helt bortgjord...

Bortse från mitt inlägg helt och hållet då jag inte var vid mina sinnes fulla bruk när jag skrev det.
#7 - 3 augusti 2012 09:33
KristianE skrev:
Ops, man ska alltså läsa vad det står? Vilket trams ;)

Jaja får skylla på att ungarna distraherade så blir jag inte helt bortgjord...

Bortse från mitt inlägg helt och hållet då jag inte var vid mina sinnes fulla bruk när jag skrev det.

Haha, jag tänkte väl :)
#8 - 3 augusti 2012 15:30
Charliena skrev:
Haha, jag tänkte väl :)

Fjärilsciklider lever i par. En av honorna kommer att bli utstött sen och mobbad.
#9 - 3 augusti 2012 17:13
macke_fisk skrev:
Fjärilsciklider lever i par. En av honorna kommer att bli utstött sen och mobbad.

Jag läste om någon som hade två honor och en hane. Hanen lekte bara med en åt gången, men kunde leka med båda. Min "gamla" hona är piggare nu eftersom hanen bara intresserar sig för den nya. Som tyvärr ser tråkig ut och gömmer sig under pumpen...
#10 - 3 augusti 2012 17:33
Fjärilar bildar tillfälliga par, leker, vårdar ynglen och går sedan skiljda vägar när avkomman klarar sig själva. När sedan "lusten" (fortplantningsdriften) faller på dem parar fjärilarna sedan ut sig med en lämplig lekkandidat, som inte nödvändigtvis måste vara den förra partnern. Därför är det inte konstigt om hanen bollar mellan de båda honorna, då den ena utav dem troligtvis är lekmogen när den andra som nyligen lekt är allmänt "off". :)
#11 - 3 augusti 2012 18:27
Karl Holm skrev:
Fjärilar bildar tillfälliga par, leker, vårdar ynglen och går sedan skiljda vägar när avkomman klarar sig själva. När sedan "lusten" (fortplantningsdriften) faller på dem parar fjärilarna sedan ut sig med en lämplig lekkandidat, som inte nödvändigtvis måste vara den förra partnern. Därför är det inte konstigt om hanen bollar mellan de båda honorna, då den ena utav dem troligtvis är lekmogen när den andra som nyligen lekt är allmänt "off". :)

Fast det är ju två månader sen hon lekte :/
#12 - 5 augusti 2012 19:06
Hopp. Den nya och gamla passade inte ihop ALLS! När hanen väl valde den nya honan började de tränga in den gamla i ett hörn och attackera henne. Så tog in den gamla i en yngelkammare och hon ser nu bättre ut än på flera månader! Färger kom tillbaka på bara en halvtimma! Så det var bara att starta upp mitt nano så hon har lite mer yta att röra sig på. Det är inte optimalt, jag vet, men det är större än yngelkammaren. Tills jag kommit på något bättre helt enkelt.
#13 - 13 augusti 2012 15:12
Jag vet inte riktigt vad jag ska göra av mig själv just nu för jag har hittat en spännande sak!

Den nya honan har i ett par dagar lekt med hanen. Igår var kulmen och tyvärr blev det ingen rom. Idag när jag kom hem var honan jättestressad för hanen ville inte sluta jaga henne. Jag släppte då ner den gamla honan och hoppades att hanen kunde jaga båda två så fick de dela på den "bördan". Döm om min förvåning när hanen försökte bjuda in till lek!! Den yngsta honan som han just hade lekt med var ivägen så han fortsatte att jaga henne. Så hon fick åka ner i nanot.
Den "gamla" honan har nu börjat gräva grop och hanen kråmar sig så in i bomben. Han gjorde till och med rent på den enda stenen i karet som råkade få sand på sig i och med fiskbytet.

Varför har ingen tänkt på detta förut?

Annons