Elak svärdbärarhane.

#1 - 28 september 2007 09:12
Har 2 hanar i mitt 375L och tror jag har 3-4 honor..
(inte lätt att räkna på saker som rör sig)

Ena hanen jagar hela tiden bort den andra, så nu är han mest i ett hörn..
Kan jag lösa problemet med att sätta in några fler honor? Som T.ex 4 stycken?

Vill ju att fiskarna ska leva i harmoni med varann.
#2 - 28 september 2007 11:56
Mm, jag vet hur du kan lösa problemet!

Om du har ett mindre skål/akvarium så sätt över din hane som e dum och låt han vara där i 4 dagar ungefär, sen sätter du över han tillbaka och då blir det inga bråk!
#3 - 28 september 2007 12:00
Fiskar gnabbas inbördes, det är inte så mycket att göra åt. Fler hanar hade också kunnat vara en lösning, då kan de bråka med varandra. Ditt akvarium är ändå så pass stort att en svärbärare borde kunna hitta något bra ställe att gömma sig på.
#4 - 28 september 2007 17:29

Du kan prova att plocka ut den aggressiva hanen, möblera om lite bland inredningen i akvariet och släppa i honom igen. Då blir reviren "nya" och båda hannarna bör kunna hitta sina ställen att vara på, speciellt som du har ett stort fint akvarium åt dem. Försök också räkna dina honor ordentligt. Är det virila hannar, vill de gärna ha tre honor var...:D
#5 - 28 september 2007 18:40
Lilibet skrev:

Du kan prova att plocka ut den aggressiva hanen, möblera om lite bland inredningen i akvariet och släppa i honom igen. Då blir reviren "nya" och båda hannarna bör kunna hitta sina ställen att vara på, speciellt som du har ett stort fint akvarium åt dem. Försök också räkna dina honor ordentligt. Är det virila hannar, vill de gärna ha tre honor var...:D

Det kan också funka bra att skaffa fler hanar istället för honor, då får den arga hanen fler rivaler att bevaka och aggressionerna sprids då på fler individer i gruppen.;):D Nu har han ju bara en att hålla på mattan....[:o]

Annons