Eländiga Biltema och deras akvariesand !!!!

#1 - 26 oktober 2010 10:34
[SIZE=3][FONT=Calibri]Säger bara en sak……J-A Biltema och deras eländiga sand till akvarium !!!!![:(!][/FONT][/SIZE]
[FONT=Calibri][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Calibri](kanske skall börja med att säga f-låt för språkvalet)[:o][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Drattade ner 22-23 kilo av Biltemas sand, som skall vara till Akvarier när jag startade om mitt 110 liters hörnkar. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]La lite bottengödning under allt. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Blev sååååå nöjd med resultatet !!:):):)[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Är inte så nöjd längre. [:(!][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Blommorna flyter upp hela tiden. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Varje dag när jag vaknar ligger det kanske 2-3 cryptos på ytan och snurrar runt i strömmen. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Kort och gott sanden klarar inte av att hålla blommorna nere !![:(!][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]För det kan väl aldrig vara så att mina malar (se länken) vispar runt i sanden ?;)[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Det kan väl aldrig vara så att jag bommade att dessa malar gillar att böka runt, vifta som [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]fan på svansen, och därmed flytta på min eminenta inredning ?;)[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Kan aldrig tänka mig att jag gör ett så fatalt misstag……;)[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Alltså…..det är sanden det är fel p充måste ju skylla på nått….[:-5][/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri] [/FONT][/SIZE]
[FONT=Calibri][SIZE=3][COLOR=#800080]http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1047&SOK=1[/COLOR][/SIZE][/FONT]
#2 - 26 oktober 2010 10:39
Varför inte lägga in bilden i inlägget istället för en länk? Vi som vägrar betala för att titta på bilder ser ju inget! ;)
Sen ska du inte köpa biltemas sand utan istället ta Rådasand t.ex för växterna och ha minst 5cm där du planterar växterna, så flyter de inte upp!
#3 - 26 oktober 2010 10:48
Wilhelm skrev:
Varför inte lägga in bilden i inlägget istället för en länk? Vi som vägrar betala för att titta på bilder ser ju inget! ;)

Sen ska du inte köpa biltemas sand utan istället ta Rådasand t.ex för växterna och ha minst 5cm där du planterar växterna, så flyter de inte upp!

1) är av åsikten att 225:- för att hålla forumet igång är en skitsumma som fler borde betala, och då få tillgång till allt.
men det är en annan story....som inte skall behandlas här.

2) ville av skilda skäl ha biltemasanden, 5 cm har jag inte där blommorna står...förmodligen är det runt 7-8 cm.
problemet är malarna som vispar bort sanden när de bökar runt...den är för fin.....vilket jag borde ha insett när jag nu har haft
dom i 2,5 år......

.
#4 - 26 oktober 2010 11:00
Strunta i blommorna och köp akvarieväxter i stället
#5 - 26 oktober 2010 11:02
Guy Palm skrev:
Strunta i blommorna och köp akvarieväxter i stället

har idag:

[FONT=Arial][SIZE=3]Cryptocoryne[COLOR=black] undulata[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=3]Aponogeton[COLOR=black] crispus[/COLOR][/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=3][SIZE=2]kallar allt som växer i kar för blommor............[/SIZE];)[/SIZE][/FONT]
#6 - 26 oktober 2010 11:07
hmm kensa jag har ju minst lika fin sand som dig. kör ju med julas blästersand o mina växter sitter fast. de har väl inte hunnit rota fast sig än förrens malarna vispar upp dom. du kan inte plantera dom o sen lägg ett par stenar som håller malarna borta i ett par månader?
#7 - 26 oktober 2010 11:09
Jag har inte blivit Goldy än men jag har ansökt :)

Vilka malar är det? Intressant att veta
#8 - 26 oktober 2010 11:11
Fishface skrev:
Jag har inte blivit Goldy än men jag har ansökt :)

Vilka malar är det? Intressant att veta

http://www.google.com/images?hl=sv&source=imghp&q=Panaqolus+maccus&btnG=S%C3%B6k+bilder&gbv=2&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=
#9 - 26 oktober 2010 11:12
hannesc skrev:
hmm kensa jag har ju minst lika fin sand som dig. kör ju med julas blästersand o mina växter sitter fast. de har väl inte hunnit rota fast sig än förrens malarna vispar upp dom. du kan inte plantera dom o sen lägg ett par stenar som håller malarna borta i ett par månader?

blir nog så i helgen som kommer.....

.
#10 - 26 oktober 2010 11:18
Har browsat lite och det verkar som dessa är riktiga "diggers" hehe, i alla fall vad andra har upplevt.
#11 - 26 oktober 2010 11:24
Annars kan du alltid göra 2 hål i botten glaset, trä igenom en trå igenom hålen och binda fast växterna :):)
#12 - 26 oktober 2010 11:28
fan bra ide hallander! kensa! gör som hallander säger!
#13 - 26 oktober 2010 11:31
Ja ibland måste man få till den smarta sidan :)
#14 - 26 oktober 2010 11:32
Fishface skrev:
Har browsat lite och det verkar som dessa är riktiga "diggers" hehe, i alla fall vad andra har upplevt.

diggers är fan i mig bara förnamnet....växt / rotätare av rang är deras andra namn....

[COLOR=red](retar gallfeber på mig att jag "glömde" det i planeringen)[/COLOR]

.
#15 - 26 oktober 2010 11:34
Exakt, läste att de har till med grävt gångar under sanden, helt sjukt, men ingen har riktiga bevis och ingen har observerat det, du får ta en kanna kaffe och en allnighter med Nightvision :)
#16 - 26 oktober 2010 11:34
Hallander skrev:
Annars kan du alltid göra 2 hål i botten glaset, trä igenom en trå igenom hålen och binda fast växterna :):)

skulle isf får ett lite udda vattenbytarsystem........

let me think......

----aj dån't think så----

.

Annons