Eldbuk

#1 - 16 november 2013 12:52
Är lite sugen på Eldbukar, men vet inte om dom passar i ett sällskapsakvarium.
På torsdag kommer mitt 350l akvarium

vill ha skalarer , gurami och nån sorts tetra, nån bottenfisk, men hört att eldbukar är sura och inte passar med vanliga fiskar, äter och river dom upp växter?

tips snälla!!
#2 - 16 november 2013 14:55
Eldbukar passar jättebra ihop med levandefödare, exempelvis xenotoca eiseni, ameca splendens, gröna svärdbärare, guppys etc.
#3 - 16 november 2013 17:03
Eldbukar passar jättebra ihop med levandefödare, exempelvis xenotoca eiseni, ameca splendens, gröna svärdbärare, guppys etc.

ok men då kanske dom passar med mina fiskar då? tyckte dom var otroligt vackra när jag såg dom på affären, trots dom inte färgat ut, fast där sa dom att dom var sura
#4 - 16 november 2013 18:12
Småfisk, som små tetror, och guppy t.ex, riskerar nog att bli mat åt vuxna eldbukar. Men med lite större tetror, med rund kroppsform, funkar de nog utmärkt med. Eldbukar är inte särskilt aggressiva mot andra fiskar, om man jämför med en del andra större centralamerikaner. De kan gräva lite under leken, men de är inga våldsamma grävmaskiner, och växter som inte råkar stå precis där de vill leka klarar sig.
#5 - 16 november 2013 18:36
Animaniac skrev:
Småfisk, som små tetror, och guppy t.ex, riskerar nog att bli mat åt vuxna eldbukar. Men med lite större tetror, med rund kroppsform, funkar de nog utmärkt med. Eldbukar är inte särskilt aggressiva mot andra fiskar, om man jämför med en del andra större centralamerikaner. De kan gräva lite under leken, men de är inga våldsamma grävmaskiner, och växter som inte råkar stå precis där de vill leka klarar sig.

åh nu börjar det närma sig att jag ev kan prova några:)
jag tänkte ha gurami åxå. tror ni att det funkar? tänkte ha lite tåligare växter som typ anubas och vallisneria i
#6 - 16 november 2013 19:06
Hella2 skrev:
åh nu börjar det närma sig att jag ev kan prova några:)

jag tänkte ha gurami åxå. tror ni att det funkar? tänkte ha lite tåligare växter som typ anubas och vallisneria i

Hehe, lite ovanligt med butiker som hävdar att en fisk är aggressivare än den är, vanligare är nog att de säger att den och den fisken funkar utmärkt i ens kar fast den inte gör det. Men det är en vanlig myt om ciklider, att de alltid är aggressiva och inte går att ha med andra fiskar. Eldbuken är en hyfsat fredlig ciklid som sagt, även om de kan vara aggressiva sinsemellan. Lite mer robusta guramiarter, som t.ex blå/guld/marmor (de är olika färgformer av samma art) funkar nog.
#7 - 16 november 2013 19:57
Animaniac skrev:
Hehe, lite ovanligt med butiker som hävdar att en fisk är aggressivare än den är, vanligare är nog att de säger att den och den fisken funkar utmärkt i ens kar fast den inte gör det. Men det är en vanlig myt om ciklider, att de alltid är aggressiva och inte går att ha med andra fiskar. Eldbuken är en hyfsat fredlig ciklid som sagt, även om de kan vara aggressiva sinsemellan. Lite mer robusta guramiarter, som t.ex blå/guld/marmor (de är olika färgformer av samma art) funkar nog.

Vill ju ju så klart ha mosaikguramin:)) den snällaste
#8 - 16 november 2013 20:19
Tja, även mosaikguramin kan funka, den blir ju ungefär lika stor som blå gurami, och är inte lika känslig och timid som de mindre guramiarterna, som dvärggurami. Mosaikguramin tenderar att hålla sig lite högre upp, medan eldbukarna oftare håller till längre ner.
#9 - 16 november 2013 22:10
Animaniac skrev:
Tja, även mosaikguramin kan funka, den blir ju ungefär lika stor som blå gurami, och är inte lika känslig och timid som de mindre guramiarterna, som dvärggurami. Mosaikguramin tenderar att hålla sig lite högre upp, medan eldbukarna oftare håller till längre ner.

Exakt vad jag tänkte på!:) guramin vill väll helst hålla sig uppåt och eldbuken nedåt, ja det tåls att tänka på...
#10 - 16 november 2013 22:11
om, det blir dessa fiskar, ska eldbuken isåfall introderas sist?
#11 - 17 november 2013 05:51
Hella2 skrev:
om, det blir dessa fiskar, ska eldbuken isåfall introderas sist?

Ja, köp sex yngel, låt dem para ut. Sälj sedan överblivna fiskar.
#12 - 17 november 2013 09:40
[QUOTE=Joakim Lundgren;1674110]Ja, köp sex yngel, låt dem para ut. Sälj sedan överblivna fiskar.[/

tack för bra svar
#13 - 17 november 2013 09:51
Klart du ska ha eldbukar. skit i trök scalarer och trök guramis ;D
#14 - 17 november 2013 10:38
Ryskbompa skrev:
Klart du ska ha eldbukar. skit i trök scalarer och trök guramis ;D

haha, vill ju inte bara ha eldbukar:)
#15 - 17 november 2013 11:24
Akvariet är ju ändå rätt stort, så med mycket gömställen och växter, så är det nog inga problem. Faktiskt är det nog scalarerna istället för eldbukarna som kan komma att vara lite bråkiga mot guramina när scalarerna leker, eftersom de, liksom guramina, gärna håller till högre upp i karet. Men ingen av de här fiskarna är ju jätteaggressiva, och akvariet är som sagt rätt stort. Men egentligen skulle man ju välja antingen scalarer eller gurami, och se'n köra med nå'n lite större tetra, eller annan lämplig stimfisk.
#16 - 17 november 2013 11:48
Glöm inte gömställen. Ett stenröse och/eller lite rötter så eldbukarna kan dela upp akvariet i territorier.
#17 - 5 december 2013 20:22
Glöm inte gömställen. Ett stenröse och/eller lite rötter så eldbukarna kan dela upp akvariet i territorier.

Japp håller på att inreda på eldbukarna kan få ett bra hem:) kollar på dom jämt när jag är i butiken och dom blir bara snyggare och snyggare, hoppas tiden går fort nu så akvariet blir inkört så jag kan köpa dom:)
#18 - 6 december 2013 08:18
Hella2 skrev:
Japp håller på att inreda på eldbukarna kan få ett bra hem:) kollar på dom jämt när jag är i butiken och dom blir bara snyggare och snyggare, hoppas tiden går fort nu så akvariet blir inkört så jag kan köpa dom:)

Tycker tiden går fort (för fort t.o.m) för det mesta, utom när man vill ha nå't :p
#19 - 29 januari 2014 00:14
Hur har det gått med dit kar blev det några eldbukar??
#20 - 29 januari 2014 06:54
Ang. Eldbukar... Hade ett otroligt fint par för några år sedan... Min Hanne var väldigt aggressiv faktiskt. När jag köpte mina två Hantelciklider (som var större än eldbukarna) var dem faktiskt pp väg att inte klara trycket av Eldbukshannen. Dem stod bara och hängde i ytkanten i ena hörnet av mitt 340L akvarium i en längre tid. Jag var tveksam över om dem skulle klara det.
Dock vet jag ju att det finns undantag... Exempelvis så påminner mina två Hantlar, som är så otroligt snälla och mesiga, något om Diskusar i deras temprament och allmänna beteende. Men de fyra nya hantelcikliderna som jag nyligen inköpte är betydligt mer vassa i humöret! dock fortfarande fredliga för att vara ciklider, men ja... min poäng är att inbland kan man få något man inte alls har förväntat sig! Så Ja, Eldbukar kan vara ganska så aggressiva.. men hur vanligt det är vet jag inte.

Annons